וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד הביורוקרטיה: הביטוח הלאומי - הנוח ביותר

חיים ביאור

9.4.2012 / 13:54

איגוד לשכות המסחר פירסם את מדד הביורוקרטיה לרבעון הראשון של 2012. המדד הכללי עלה לשיא של כל הזמנים עם ציון של 6.84. במקום האחרון - משרד המשפטים

הגוף הממשלתי הביורוקרטי ביותר, ולפיכך גם הגרוע ביותר עבור המגזר העסקי, הוא משרד המשפטים. לעומת זאת, הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי הוא המוסד לביטוח לאומי - כך עולה ממדד הביורוקרטיה לרבעון הראשון של 2012 שמפרסם היום איגוד לשכות המסחר.

מסיכום הרבעון הראשון של מדד הביורוקרטיה של האיגוד, המבוצע באמצעות חברת SQ וגיאוקרטוגרפיה, עולה שהמדד הכללי רשם ברבעון הראשון את הציון הגבוה ביותר מאז תחילת המדידות ב-2008 - ציון ממוצע של 6.84. בכך נשבר השיא של הרבעון הראשון של 2010, אז הציון הממוצע היה 6.79.

מהממצאים עולה שחל שיפור בהתנהלות הביורוקרטית של רוב משרדי הממשלה שנמדדו - הבריאות, התחבורה, האוצר והביטוח הלאומי, אך חלה ירידה בהתנהלות משרד הפנים, משרד התמ"ת ומשרד המשפטים.

המדד בודק את איכות השירות וחוויית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים, ומורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפנייה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים בתוך המשרדים, כגון הנפקת רישיונות, הוצאת דרכון או מסמכים רשמיים אחרים וחידושם ותשלומים למשרדים.

הביטוח הלאומי, הנמצא במקום הראשון, הראה את הקפיצה הגדולה ביותר בציוני המדד של הרבעון הראשון - עלייה של 0.66 נקודות לעומת הרבעון האחרון של 2011. במקום השני נמצא משרד התמ"ת, השומר על רמת שירות יציבה עם ציון מדד של 7.27 נקודות. במקום השלישי נמצא משרד התחבורה עם ציון של 6.9, הנושק לציון 7.0 שאיפיין את השירות במשרד בתחילת 2011. ברבעונים האחרונים הציג המשרד ירידה מסוימת.

במקומות הרביעי ואילך: משרד הבריאות, המראה עלייה של כמעט חצי נקודה וקיבל את הציון 6.85; משרד האוצר - 6.83 (המשרד מראה מגמת עלייה ברבעונים האחרונים, כך שקיים סימן חיובי לשיפור השירות), משרד הפנים - 6.51 ובמקום השביעי משרד המשפטים, הממשיך לתפוס את המקום האחרון במדד מאז נכנס אליו בתחילת 2011.

מדד הביורוקרטיה מגלה שבממוצע, זמן הטיפול בפועל מצד הגופים הממשלתיים השונים ארוך פי 2.8 מאשר הזמן הסביר לטיפול, לפי תפיסת בעלי העסקים. להערכת אנשי העסקים, הזמן הסביר לטיפול בפנייה הוא כשלושה שבועות, אך בפועל הוא עומד על יותר מחודשיים (8.68 שבועות). המשרד המבזבז את הזמן הרב ביותר הוא משרד המשפטים עם זמן שיא של 26.5 שבועות לטיפול בעסקים הפונים אליו. גם במשרד הבריאות קיימת סחבת. העסקים מדווחים שהטיפול על ידי ממשרד הבריאות אורך פי ארבעה יותר מאשר לדעתם נדרש. במשרד התמ"ת משך הטיפול ארוך כמעט פי 2.51, במשרד הפנים - פי שניים ואילו במשרד התחבורה, כולל משרדי הרישוי, זמן הטיפול בפועל הוא הקצר ביותר ועומד על 2.8 שבועות, לעומת 1.48 שבועות שהוא זמן סביר לטיפול בעיני המגזר העסקי.

לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, "חל שיפור משמעותי בהפחתת הביורוקרטיה ושיפור השירות הניתן למגזר העסקי. עם זאת, הדרך עדיין ארוכה. מי שמעוניין בצמיחת המשק ללא תקציבים נוספים, מוטל שימקד את תשומת ליבו בפתרון בעיה זו ויעניק לה דחיפות גבוהה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully