וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלן רון אייכל: אין מנוס מהעלאת מסים השנה

אורן פרוינד

9.4.2012 / 21:24

לדברי אייכל, כלכלן המקרו הראשי של מיטב, לאוצר חסרים כ-17 מיליארד שקל כדי לעמוד בתקרות הגירעון בשנים הבאות

"הגירעון בתקציב הממשלה לחודש מרץ הוא הגבוה ביותר בכל חודשי מרץ מראשית 2000. נראה כי למרות העובדה ששנת בחירות בפתח, לא תהיה מניעה מהעלאת המסים בשנה הקרובה" - כך עולה הבוקר מהסקירה השבועית של רון אייכל, כלכלן המקרו הראשי של מיטב.

בחודש מרץ נרשם גירעון בפעילות הממשלה (ללא אשראי נטו) בסך של כ-4.3 מיליארד שקל, הגבוה ביותר בכל חודשי מרץ מראשית שנת 2000. עם זאת, ברבע הראשון של שנת 2012, הסתכם הגירעון הממשלתי במיליארד שקל בלבד על רקע ההכנסות החד-פעמיות שנרשמו בראשית השנה.

לטענת אייכל, החריגה הצפויה בגירעון בשנת 2012 אינה הבעיה העיקרית בפניה ניצב משרד האוצר. בשנת 2013, תקרת הגירעון שנקבעה היא 1.5% מהתוצר ולשנת 2014 תקרת הגירעון עומדת על 1%, כלומר לאוצר חסרים כ-17 מיליארד שקל.

"גם אם ניקח בחשבון את ההנחה כי הצמיחה הכלכלית בשנת 2013 תהיה גבוה מזו של 2012, היינו, יחול שיפור בהכנסות המדינה ממסים, עדיין לא יהיה בכך בכדי לכסות את הבור" אומר אייכל. על כן, לפי סביבת הפעילות הנוכחית, עמידה ביעד ברמה זו מחייבת התאמה פיסקלית. היינו, צמצום הוצאות, העלאת מסים או שילוב של שניהם", מסביר אייכל.

לדבריו, "האפשרות לצמצום משמעותי בהוצאות הממשלה היא די בעייתית, בטח על רקע העובדה שאנו בראשיתה של עונת הבחירות. אם לא די בכך, הוצאות הממשלה בשנה הקרובה צפויות לגדול בעקבות ההסכמים האחרונים שנחתמו עם ועדים ששבתו. לכן, אייכל מציין כי "נראה כי לא תהיה מניעה ותחול העלאת מסים (כגון מס על הכנסה גבוהה, ישנו גם שיח על העלאת המע"מ), זאת על אף העובדה כי שנת בחירות בפתח.
יתר על כן, מציג אייכל אופציה אפשרית נוספת של העלאת תקרת הגירעון. "אופציה זו תחייב את אישור הכנסת, אך ככל הנראה היא המציאותית ביותר בסביבה הנוכחית והנוחה לחברי הכנסת" אומר אייכל. "יש לצפות כי תקרת הגירעון לשנת 2013 תועלה לסביבות ה-3% מהתוצר" מסכם אייכל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully