וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרכני אשראי ממשיכים להתמנות לדירקטוריוני בנקים

סיון איזסקו

11.4.2012 / 8:42

ועדת הריכוזיות המליצה להימנע ממינוי דירקטורים החברים בגופים הלווים מהבנקים לדירקטוריון הבנק. ההמלצות ייקבלו תוקף של חוק, אם יאושרו, רק בעוד כשנתיים

למרות המלצות ועדת הריכוזיות, בנקים ממשיכים למנות חברים לשולחן הדירקטוריון, אף שאלה מכהנים במקביל בגופים שהם צרכני אשראי משמעותיים. כהונה כזו יוצרת חשש כבד לניגודי עניינים, ולכן המליצה הוועדה לאסור על דירקטורים בגופים פיננסיים משמעותיים מלכהן במקביל בגופים ריאליים משמעותיים.

המלצות הוועדה טרם הובאו לחקיקה ולאחר שיעברו את הליך החקיקה תינתן תקופת של שנתיים עד כניסתו של החוק לתוקף. עם זאת, המסר העולה מההמלצות הוא ברור, במיוחד כשהוועדה המליצה להטיל סנקציות פליליות ועיצומים כספיים על דירקטורים שיכהנו במקביל בגוף ריאלי וגוף פיננסי.

החששות מכהונה בגוף שהוא צרכן אשראי במקביל לכהונה בגוף שהוא ספק אשראי, הם בעיקר זליגה של אינפורמציה ממערכות הבנק על לקוחות הבנק המתחרים בגוף הריאלי שבו מכהן הדירקטור, וכן חשש כבד להפליה במתן האשראי.

בנוסף למסר הציבורי העולה ממסקנות ועדת הריכוזיות, המפקח על הבנקים דודו זקן פועל כבר כיום בכל דרך חוקית כדי למנוע מצבים שבהם דירקטורים בבנקים יכהנו במקביל בגופים שהם צרכני אשראי משמעותיים של הבנק. כך למשל הביא זקן את אירית איזקסון, דירקטורית ונציגת בעלת השליטה בבנק הפועלים, להתפטר מתפקידה כדירקטורית בחברת אי.די.בי פיתוח, הנמנית עם אחת מקבוצות הלווים הגדולות של בנק הפועלים. עם זאת, מאז פירסום ההמלצות ומאז התפטרותה של איזקסון, המשיכו הבנקים למנות לכהונת דירקטורים אישים המכהנים במקביל בגופים ריאליים משמעותיים.

רק בחודשיים האחרונים מונו לכהונת דירקטורים בבנקים, שלושה דירקטורים המכהנים במקביל בחברות שונות מקבוצת אי.די.בי, הנמנית על אחת מקבוצות הלווים הגדולות במשק. בנק דיסקונט מינה בחודש שעבר את דוד לוינסון לכהונת דירקטור בבנק, אף שזה מכהן במקביל כדירקטור חיצוני (דח"צ) בחברת גב ים מקבוצת אי.די.בי ובמקביל כדח"צ בבית ההשקעות אסקלנס מקבוצת דלק, הנמנית אף היא עם אחת מקבוצות הלווים הגדולות במשק.

בנוסף, בנק דיסקונט מינה מחדש לכהונת דח"צ את עידית לוסקי, המכהנת במקביל כדירקטורית בסלקום ונטוויז'ן, שתיהן חברות מקבוצת אי.די.בי; בנק מזרחי טפחות מינה את סבינה בירן לכהונת דירקטור, אף שזו מכהנת במקביל כדירקטורית בשופרסל, הנמנית גם היא על קבוצת אי.די.בי; והבנק הבינלאומי מינה את נגה יציב (בעבר היועצת המשפטית ומזכירת החברה לישראל) לתפקיד דירקטורית, כשזו מכהנת במקביל כדירקטורית בתנובה ובגרנית הכרמל.

בנק הפועלים מינה עוד שני דירקטורים המכהנים במקביל בחברות ריאליות משמעותיות. בפברואר הפועלים מינה מחדש את אמרי טוב לתפקיד דח"צ, בשעה שזה מכהן במקביל בשופרסל מקבוצת אי.די.בי, ICG מקבוצת החברה לישראל ובגרנית הכרמל מקבוצת עזריאלי. כמו כן הפועלים מינה את פרופ' דפנה שוורץ לתפקיד דח"צ, בשעה שזו מכהנת במקביל בחברות שטראוס וטבע.

במידה והכנסת אכן תחוקק בקרוב, בהתאם להמלצות ועדת הריכוזיות, חוקים האוסרים על כהונה מקבילה, הרי שדירקטורים אלה יאלצו להתפטר מתפקידם בתוך שנתיים מיום כניסת החוק לתוקף. בינתיים, המינויים כשרים וחוקיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully