וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסות כביש 6 זינקו ועקפו התחזיות בפעם החמישית

אבי בר-אלי

15.4.2012 / 5:42

זו השנה השמינית ברציפות שהכנסות הכביש מאגרה זינקו, השנה ב-10.6%, ומספר המנויים עבר את המיליון; הזכיינית שילמה למדינה תמלוגים בגובה 24 מיליון שקלים בגין רווחי 2011

שמונה שנים לאחר חנוכתו - ממשיך פרויקט חוצה ישראל ‏(כביש שש‏) להציג שיעור גידול דו?ספרתי בהכנסותיו מאגרה. פדיון הכביש ב–2011 הסתכם ב–691 מיליון שקלים, גידול של 10.6% לעומת היקף הפדיון ב–2010. מדובר בשיעור גידול צנוע ביחס לזינוק של 14% בפדיון שרשם הכביש בשנתיים הקודמות. אולם, בניגוד לשנים אלה, שבהן נחנכו קטעי הכביש החדשים בדרום ‏(19 ו–20‏) ובצפון ‏(קטע 18‏), הגידול ב–2011 הושג מבלי שנפתח קטע כביש חדש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
155–160 אלף מכוניות בממוצע ביום, כביש שש/מערכת וואלה!, צילום מסך

מספר המכוניות העוברות בכביש מדי יום גדל ל–155–160 אלף בממוצע. מספר המנויים הרשומים בכביש ‏(פסקל ווידאו‏) טיפס בשנה החולפת בכ–10%, והוא נושק ל–1.1 מיליון מנויים. זאת, כאשר במחשבי זכיינית הפרויקט, חברת דרך ארץ, תועדו עד כה 2.2 מיליון לקוחות ‏(רשומים ומזדמנים‏).

את הגידול בהיקף הנסועה בכביש שש יש הזוקפים לשלושה גורמים, שבראשם פרויקט ההרחבות בכביש. לפני כשלוש שנים הורתה חברת חוצה ישראל הממשלתית, בניהולו של ראובן לבאון, לדרך ארץ להתחיל בסלילת נתיב נסיעה נוסף לכל כיוון בקטע המרכזי של הכביש, לאורך 75 ק"מ. ההוראה של חוצה ישראל ניתנה בעיתוי מוקדם מן הצפוי וכתוצאה מהגידול המואץ בהיקף התנועה בכביש. עד כה השלימה דרך ארץ, בניהולו של אהוד סביון, הרחבה של 40 ק"מ מתוכם, ממחלף ניצני עוז עד לקרבת מחלף בן שמן. את ההרחבה האחרונה, בחלק ממקטע נחשונים?בן שמן ‏(8 ק"מ מתוך 13 ק"מ‏) פתחה הזכיינית לתנועה בינואר.

בנוסף, מיוחס הגידול בתנועה לאיסור שהטיל משרד התחבורה על נהגי משאיות מעל 12 טונות, לעבור בנתיבי איילון בשעות שיאי התנועה של הבוקר. כתוצאה מכך, בוחרים נהגי המשאיות להשתמש בכביש שש למעבר מצפון לדרום ‏(ולהיפך‏), כך שחלקם מבין כלי הרכב העוברים בכביש שש גדל בשנה האחרונה ל–12% ‏(לעומת נתח של כ–4% במצבת כלי הרכב בכבישים‏).

הסיבה השלישית לגידול בפדיון נעוצה מן הסתם בגידול הנמשך בהיקף הנסועה בכבישי ישראל - בייחוד בצירים המובילים למטרופולין תל אביב - וכן לעומסים הגוברים בצירי התנועה האורכיים.

האגרה תוזל באוקטובר

מהגידול בפדיון נהנית גם המדינה. בחוזה הזיכיון שנחתם בין המדינה לדרך ארץ, נקבע כי המדינה תעמיד לזכיינית רשת ביטחון להבטחת פדיון מינימלי מהאגרה. מנגנון זה קבע כי אם הכנסות הכביש בפועל היו נמוכות מתחזית המדינה, תשלם המדינה לזכיין כ–72% מן ההפרש. ואולם, במקרה שבו ההכנסות בפועל גבוהות מתחזית המדינה ישלם הזכיין למדינה כ–51% מן ההפרש.

החל ב–2007 עלו הכנסות הזכיינית בכביש מעל לתחזיות המדינה. ב–2011 היה הפדיון גבוה ב–43 מיליון שקלים מתחזיות המדינה. משום כך, נדרשה דרך ארץ להעביר לקופת המדינה 24 מיליון שקלים. בחמש השנים האחרונות העבירה דרך ארץ לקופת המדינה תמלוגים בסך כולל של 113 מיליון שקלים.

עודף זה, אגב, עשוי להיות בעוכרי דרך ארץ. זאת, משום שאחת לשלוש שנים מעודכן מחיר האגרה לפי ההכנסות מגביית האגרה בכביש ביחס לתחזית ההכנסות של המדינה. כלומר, אם ההכנסות בשלוש השנים האחרונות עלו בפועל על התחזית, מופחת גובה האגרה בהתאם. כך, בסוף 2009 הוזלה האגרה בכביש שש בשיעור חד של כ–9%, בגין עודפי הגבייה ב–2007–2009. מועד העדכון הבא לפי הסכם הזיכיון צפוי לפיכך באוקטובר השנה.

הגידול בפדיון בא לידי ביטוי גם בתוצאותיה הכספיות של דרך ארץ ל–2011. הכנסות התפעול של החברה זינקו ב–11.6% והסתכמו ב–441 מיליון שקלים. את 2011 סיימה החברה ברווח נקי של 58 מיליון שקלים ‏(לעומת הפסד דומה ב–2010‏). ואולם דו"חות החברה מוצגים כדו"חות נכס פיננסי שמושפע בעיקר מרישום הוצאות המימון ומהשלכות שינויי הריבית על החוב. דרך ארץ נושאת עדיין בגירעון בהון של 412 מיליון שקלים, שהצטמק מגירעון של 480 מיליון שקלים ב-2010.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully