וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך החובות: כך לא תאבדו את הדירה בגלל ארנונה

יסמין גואטה

15.4.2012 / 11:01

ארנונה, דו"חות חנייה או אי איסוף אשפה, אגרות בנייה והטלים נוספים מהוות מקור הכנסה לעיריות ואי תשלומם עלול לגרום לחובות - לעיתים בסכומי עתק. מהן זכויות התושב?

אל דלתו של אהרון מתנה הוצמדה בוקר אחד דרישה לתשלום חוב בסך 2.5 מיליון שקל לעיריית אור יהודה. מתנה, אדם בשנות השמונים לחייו, כלל לא ידע שיש לו חוב לעירייה. הוא פנה לפקידי הגבייה בניסיון לברר מנין צץ החוב, אך העלה חרס בידו. חודשיים לאחר מכן גילה שכל חשבונות הבנק שלו עוקלו וכי אין הוא יכול למשוך אף את קצבת האב השכול שהוא זכאי לה ממשרד הביטחון.

מאוחר יותר התברר כי העירייה מייחסת לו חובות שנצברו במשך יותר מ-20 שנה ומקורם באולם אירועים שרכש ב-1985. בדרישת התשלום צוינו חובות בגין ארנונה, מים, פינוי אשפה ועוד. מתנה הגיש עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, שבה טען כי לא החזיק בנכס בתקופות שבהן נוצר החוב, וכי יש למחוק את החוב מפאת התיישנות.

לפני חודשים אחדים פסקה השופטת מיכל אגמון-גונן כי מדובר בדרישת תשלום בלתי מבוססת ובחוב שהתיישן ברובו. השופטת ביטלה את כל הליכי הגבייה וחייבה את מתנה לשלם לעירייה חוב ארנונה מ-2008 בסך 100 אלף שקל, ללא חיוב בריבית פיגורים. השופטת גם חייבה את העירייה ואת המדינה בהוצאות משפט בסך 80 אלף שקל כל אחת, לאור התנהלותו של החשב שמונה לעירייה מטעם משרד הפנים.

בפסיקתה כתבה השופטת: "האפשרות שרשות מקומית תנקוט ‘שב ואל תעשה' במשך שנים רבות כל כך, ותתעורר יום אחד ותמציא לאזרח דרישת תשלום בסכום אסטרונומי ללא כל פירוט והסבר, ותוך שימוש באמצעי גבייה נוקשים, היא בלתי סבירה בעליל ונעדרת הגינות".

עיריית אור יהודה אינה יוצאת דופן בהתנהלותה כלפי חייבים. רשימת התשלומים שגובות רשויות מתושביהן ארוכה: דו"חות חניה, דו"חות על אי-איסוף אשפה או גללים של בעלי חיים, אגרות בנייה, היטלי פיתוח והשבחה ועוד. הכנסות העיריות מגבייה מסתכמות במיליארדי שקלים בשנה. כך למשל, ב-2011 זרמו לקופת עיריית תל אביב כ-2.7 מיליארד שקל מגביית ארנונה, הכנסותיה של עיריית ירושלים מארנונה היו כ-1.6 מיליארד שקל ושל עיריית חיפה - כ-1.2 מיליארד שקל.

מכות נרחבת לרשויות

לרשויות המקומיות סמכות נרחבת בגביית חובות. הן קובעות את סכום החוב וגם מבצעות את הליכי הגבייה, אם באמצעות הגשת תביעה ואם באמצעות עיקול חשבונות הבנק, הבית או המכונית. גובי מס מטעם העירייה אף מוסמכים לפרוץ לבתים ולתפוס חפצי ערך או רהיטים. כלים מנהליים אלה מוסדרים בפקודות שנחקקו עוד בתקופת המנדט הבריטי. "אולי זאת הסיבה שמדובר באמצעי גבייה קיצוניים כל כך", אומר עו"ד גיא הרמלין, שייצג בין השאר את מתנה בעתירתו נגד עיריית אור יהודה.

באחרונה פירסם היועץ המשפטי לממשלה הנחיות חדשות, שייכנסו לתוקף בעוד כחצי שנה, בנוגע לסמכויות הגבייה של העירייה. לדברי עו"ד שלומית סלע ממשרד יצחק מיוחס ושות', המתמחה במיסוי מוניציפלי, הנחיות אלה מכוונות במידה רבה לרשויות שננזפו על ידי בתי המשפט לאחר שהפעילו הליכי גבייה נושנים באמצעים מחמירים מדי.

מהן הזכויות והחובות של החייב ושל הרשות, ואיך כדאי לנהוג אם קיבלתם פתאום התראה על חוב שלא ידעתם על קיומו? גיבשנו בעזרת מומחים מדריך עצות לחייב.

איך חובות תופחים

ארנונה

אדם שרוצה לקבול על תשלום הארנונה שנקבע לו צריך לעשות זאת עם קבלת החיוב השנתי. עו"ד גיא הרמלין מסביר כי אם לחייב יש טענות בנוגע לחוב, הוא רשאי להגיש למנהל הארנונה בעירייה השגה בתוך 90 יום מקבלת חיוב הארנונה השנתי. מנהל הארנונה מחויב להשיב להשגה זו בתוך 60 יום. אם החייב לא מקבל את תשובת מנהל הארנונה, הוא רשאי להגיש ערר לוועדת הערר העירונית בתוך 30 ימים.

בהמשך יתקיים דיון בפני ועדת הערר של העירייה. אם החייב לא מרוצה מהחלטת ועדת הערר, הוא רשאי להגיש ערעור על ההחלטה לבית המשפט לעניינים מנהליים בתוך 45 ימים. שילם ארנונה בזמן היא 0.75% מסכום החיוב לחודש, כלומר 9% בשנה. "מדובר בריבית מהגבוהות במשק. לשם ההשוואה, ריבית שנתית על חוב לבית משפט היא 4%". לדבריו, "רוב הרשויות מוסיפות לחוב הוצאות גבייה שמסתכמות במאות שקלים".

מים

קובי אסף, מנהל הגבייה של מי אביבים, תאגיד המים העירוני של תל אביב, מסביר כי החברה מוציאה שוברי תשלום המבוססים על קריאות מונים, והלקוח נדרש לשלם את החוב בתוך 30 יום. אם לא שילם, החוב יצבור ריבית פיגורים שנתית של פריים ועוד 6.5% מהקרן. אם החוב לא שולם לאחר 15 יום נוספים, נשלחת לתושב הודעת דרישה בדואר רשום.

למי אביבים יש סמכות לנתק את המים למי שלא עומד בתשלום החוב. לדברי אסף, התאגיד עובד עם מערכת ממוחשבת, ששולחת את בקשות העיקולים לבנקים. מערכת זו אינה מאפשרת לעקל את הסכום יותר מפעם אחת. אם כתוצאה מטעות עוקל הסכום בכמה בנקים שונים, הוא יוחזר בצירוף ריבית. כרגע מפעיל התאגיד עיקולים על חשבונות בנק בלבד, אך הוא נערך לבצע גם עיקולים מסוגים נוספים.

מחירי ארנונה. TheMarker
מחירי ארנונה/TheMarker

דו"חות חניה

בדרך כלל מודבקת הודעת תשלום קנס לשמשת הרכב או נשלחת בדואר לכתובתו של בעליו. עם קבלת ההודעה יכול בעל הרכב להגיש בתוך 30 יום בקשה לביטול הקנס או להגיש בתוך 90 יום בקשה להישפט. לדברי עו"ד אפרת דבוש-ינקלביץ ממשרד י. שפירא, המתמחה בייצוג עיריות, "בדרך כלל מגישים בקשה לביטול הקנס ובה מבקשים גם להאריך את הבקשה להישפט עד לקבלת תשובת העירייה".

אדם שלא שילם את הקנס בתוך שלושה חודשים יקבל דרישת תשלום, ובתום 15 יום ייפתח נגדו הליך עיקול. איחור בתשלום יגרור תוספת פיגורים של 50% מהקנס המקורי, ולאחר מכן תוספת של 5% מהקנס המקורי בכל חצי שנה.

איך חובות נגבים

עיקול חשבונות בנק

"פקיד ברשות שמחליט לנקוט הליכי גבייה יכול בלחיצת כפתור להטיל עיקול על חשבונות בנק או על כספים שמגיעים לחייב מקופות חיסכון, חברות ביטוח וכן הלאה", מסביר עו"ד עינב כהן. העיקול הוא בסכום החוב, כלומר בגין חוב של 1,000 יעוקל סכום זה בלבד מתוך החשבון. אם לחייב יש אוברדראפט בחשבון, הוא לא יוכל למשוך כסף.

אם החייב לא מסדיר את החוב בתוך 14 יום, תינתן הוראת מימוש וסכום החוב יועבר לעירייה. מאחר שהעירייה לא יודעת באיזה גוף פיננסי יש לחייב כסף וחשבונות, היא עשויה לשלוח צווי עיקול לכל הגופים הפיננסיים. אם לחייב יש כמה חשבונות, ייתכן שיוטל עיקול בסכום החוב בכל אחד מהם. לדברי כהן, אם נגרם לחייב נזק בשל הטלת עיקול על חשבונות מרובים, ניתן להגיש תביעה נזיקית נגד העירייה.

עיקול נדל"ן

אם הרשות המקומית יודעת שיש לבעל החוב נכס מקרקעין בישראל, היא יכולה להטיל עליו עיקול ברישום. הערת אזהרה נרשמת על הנכס במרשם המקרקעין, ומרגע זה בעל הנכס לא יכול למכור אותו. לדברי אפרת דבוש-ינקלביץ, הרשות אינה רשאית למכור את הנדל"ן על דעת עצמה, ומחויבת לפנות לשם כך להוצאה לפועל. העירייה שולחת הודעה על מכירת הנכס לבעל החוב, ולאחר 14 יום, אם לא שולם החוב, מועמד הנכס למכירה. במקרה זה מופעל בדרך כלל עיקול רק בגין חובות של יותר מ-50 אלף שקל.

לדברי עו"ד גיא הרמלין, אפשר להגיש תביעה נגד העירייה אם הגבייה או העיקול בוצעו שלא כדין. כמו כן ניתן לתבוע באופן אישי את פקידי הגבייה, אך אלה מוגנים אם הוכיחו כי מילאו את תפקידם בלי כוונה לגרום נזק. "אם יוכח שעירייה ניסתה לבצע עיקול בשל חוב שהתיישן, ניתן להגיש נגדה תביעת בגין הנזק שנגרם", הוא אומר.

מחירי ארנונה. TheMarker
מחירי ארנונה/TheMarker

עיקול רכוש נייד

כדי לעקל רכוש נייד, מסמיכה העירייה גובה מס וזה מגיע לביתו של החייב ועורך רשימה של כל הציוד שניתן לעקל. עו"ד גיא הרמלין ממליץ "לוודא שכתב העיקול חתום על ידי גורם מוסמך" - על פי רוב זהו הממונה על הגבייה או פקיד הגבייה בעירייה. ראש העיר רשאי להוציא צו המאפשר לגובה לפרוץ לביתו אם לא תינתן לו רשות כניסה.

לאחר מכן על החייב להגיע לעירייה בתוך 72 שעות ולהסדיר את תשלום החוב. אם לא עשה כן, אומר עו"ד עינב כהן ממשרד מיוחס, יכול גובה המס להגיע לבית החייב ולקחת את המיטלטלין. לאחר שפרע את חובו וקיבל אישור לכך מהרשות, יכול החייב לגשת למחסנים לקבל את רכושו - אך לא לפני ששילם את הוצאות האחסנה. אם לא שילם את החוב, הציוד יימכר והתמורה תועבר לעירייה. אם הסכום המתקבל מהמכירה גבוה מסכום החוב, מחויבת העירייה להשיב לחייב את ההפרש בניכוי דמי האחסנה והוצאות קבלן הגבייה.

עיקול מכוניות

כדי לעקל מכונית שולחת הרשות טופס עיקול למשרד הרישוי, וזה רושם עיקול על הרכב. לדברי עו"ד אפרת דבוש-ינקלביץ ממשרד י. שפירא, המתמחה בייצוג רשויות בהליכי גבייה, עיקול על כלי רכב מוטל בדרך כלל על חובות של יותר מ-50 אלף שקל.

עו"ד עינב כהן מסביר כי לאחר הטלת העיקול בעל הרכב לא יכול למכור אותו, ולאחר 30 יום העירייה יכולה לפנות להוצאה לפועל ולמכור את הרכב. דבוש-ינקלביץ מוסיפה כי במקרים רבים העירייה לא שולחת התראה לפני רישום העיקול, אלא רק לפני המימוש. עם תשלום החוב אמורה הרשות להסיר את העיקול מיוזמתה, אך מומלץ לבקש מהעירייה אישור להסרת העיקול ולוודא במשרד הרישוי שהעיקול אכן הוסר.

תביעה במסלול מקוצר

כדי לגבות את החוב, על הרשות להגיש תביעה לבית המשפט, ואולם במקרים מסוימים, כאשר מדובר בחוב של פחות מ-50 אלף שקל, היא יכולה לפנות ישירות להוצאה לפועל. לדברי עו"ד ניר גדעוני ממשרד י. שפירא, על העירייה לשלוח מכתב התראה בדואר רשום. אם בעל החוב לא כיסה את החוב אחרי 30 יום, יופעל נגדו הליך ההוצאה לפועל.

לדברי גדעוני, "אנחנו מגישים תביעה בדרך כלל רק אחרי 60 יום, ורק אחרי שעורכים בירור עם העירייה והיא מאשרת לנו להגיש את התביעה". עם הגשת התביעה נפתח תיק הוצאה לפועל ונשלחת לבעל החוב אזהרה. לדברי גדעוני, "הליכי ההוצאה לפועל כוללים עיקול חשבונות בנק ומיטלטלין, וכן הגבלות שונות כגון איסור להחזיק רישיון נהיגה, איסור יציאה מהארץ, איסור להחזיק כרטיס אשראי ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully