וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החג נגמר: המסחר באחד העם ננעל בירידות חדות

ערן אזרן

15.4.2012 / 16:43

המסחר בבורסה התל אביבית המשיך להתנהל על רקע החששות להתחדשות משבר החוב באירופה. ת"א 25 ירד ב-1.8% ות"א 100 ירד ב-1.5%. מדד הבנקים נפל ב-2.7%

נחיתה לא רכה למשקיעים באחד העם. ירידות שערים חדות נרשמו היום בבורסה, עם שובם של המשקיעים מחופשת החג. המסחר המשיך להתנהל על רקע החששות להתחדשות משבר החוב באירופה ובעקבות העלייה החדה שנרשמה בשבוע שעבר באיגרות החוב של ממשלות ספרד ואיטליה. עלייה זו גררה את בורסות וול סטריט לרשום ירידות שערים של יותר מ-1% ביום שישי.

ככל שעברו שעות המסחר, כך התחזקו הירידות במדדים המובילים בתל אביב. מדד ת"א 25 ננעל בירידה של 1.8%, ומדד ת"א 100 איבד 1.5%. מניות הפיננסים הן שהובילו את הירידות: מדד ת"א בנקים נפל ב-2.7% ומדד חברות הביטוח צנח ב-2.8%. היום יום ראשון, המשקיעים הזרים אינם פועלים בשוק. מחזור המסחר הסתכם בכ-820 מיליון שקל - כשני שלישים מהממוצע היומי.

בדומה לימי המסחר האחרונים, גם היום המשיכו מניות התקשורת לרשום ירידות חדות. מדד התקשורת נחתך ב-2.2%, כך שמתחילת השנה איבד כ-23% מערכו. בדומה לו, מדד נדל"ן 15 נחלש ב-2%, ומדד הגז הנפט איבד 1.7%.

בלטו במסחר: מניית כלל ביוטכנולוגיה, שירדה ב-5.4%; מניית HOT שאיבדה 3.6%, ומניית ישראמקו שאיבדה 3.5% ברקע להנפקת הזכויות. מנגד, בלטו מניית קרסו מוטורס שהוסיפה 2.6%, ומניית מג'יק שעלתה ב-3%.

מדדי איגרות החוב הקונצרניות - תל בונד, 20,40,60 - נסחרו בעליות שערים קלות של עד 0.2%. נמגד, מדד תל בונד שקלי רשם ירידה של 0.1%. סדרה ו' של ישראלום רשמה ירידות של 3.6%, כשהתשואה עולה ל-135%. תשואה זו מצביעה על חוסר אמון המשקיעים בדבר יכולת החברה לפרוע את החוב. מנגד, בלטה סדרה ג' של קמן, שעלתה ב-6% לתשוה של 100%.

"אי ודאות בנוגע לכלכלת אירופה"

החששות מהחרפה במשבר החוב, הכבידו על המדדים בבורסות העולם ביום שישי, ובמיוחד על בורסות אירופה, שהשלימו את רצף הירידות השבועי הממושך ביותר מאז קיץ שעבר. המשקיעים חוששים כי ממשלת ספרד תיאלץ ללכת בעקבותיהן של יוון, פורטוגל ואירלנד, ותבקש סיוע אירופי כדי להתמודד עם חובותיה.

במהלך המסחר ביום שישי נפלו איגרות החוב הממשלתיות של ספרד ואיטליה. התשואה על האג"ח הממשלתיות של ספרד ל-10 שנים עלתה ב-0.16% לרמה של 5.98%. מתחילת החודש קפצה התשואה על האג"ח אלו ביותר מ-0.6%, והפער בינה לבין התשואה על האג"ח המקבילות של גרמניה התרחבה ל-4.24% - מרחק נגיעה מהשיא של 2012 - 4.33% - שנרשם בתחילת השבוע.

במסחר בשוק ה-CDS, זינקה עלות הביטוח השנתי כנגד חדלות פירעון של אג"ח ממשלתיות של ספרד לחמש שנים לשיא של 5.05%, לפי נתוני ספקית המידע הפיננסי מרקיט. עלות חוזי הביטוח מספקת אינדיקציה לרמות החשש של המשקיעים מפני שמיטת חובות. התשואה על האג"ח הממשלתיות של איטליה ל-10 שנים עלתה ב-0.1% לרמה של 5.5% לאחר שזינקה שלשום לרמה של 5.73% - שיא של כמעט חודשיים.

כלכלני לידר שוקי הון ציינו הבוקר כי עדיין קיימת אי ודאות בנוגע לטיפול המשבר החוב האירופי למרות הזרמה של טריליון יורו למערכת הפיננסית ביבשת על ידי הבנק המרכזי. בבית ההשקעות הביעו הבוקר דאגה בנוגע לכלכלת המדינה בחצי האי האיברי, וציינו ש"ספרד כנראה תיאלץ לקבל סיוע מהבנק המרכזי האירופי".

ביום שישי האחרון המשיכו תשואות איגרות החוב של ממשלת ספרד לעלות בצורה חדה. התשואה על אג"ח ממשלתית ל-10 שנים עומדת כעת על 6%. תשואה זו מלמדת על שש המשקיעים כי הממשלה עתידה להתקשות לעמוד בהחזרי החוב בעתיד. כלכלני לידר ציינו כי קיימת דאגה בנוגע לבנקים המקומיים, וזאת על רקע החשש להתפוצצות בועת הנדל"ן במדינה "שהינה עדיין בעיצומה". אנליסטים צופים כי מחירי הדיור במדינה ירדו בעוד 20%.

בנוסף לזינוק בתשואות, גם נתוני המקרו של ספרד אינם מנבאים טובות. יעד הגירעון במדינה עודכן מ-4.4% ל-5.8%, והייצור התעשייתי ירד ב-5.1% במהלך השנה האחרונה. הצמיחה השנתית ב-2012 צפויה להסתכם ב-1.7%, "וקיצוצים נוספים רק החמירו את המצב", אמרו בלידר. על רקע זאת, מציינים בבית ההשקעות כי התשואה על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב – שנחשבת כשהשקעה בטוחה עבור המשקיעים בעתות משבר – צפויה להמשיך להיות נמוכה.

מדד המחירים לצרכן

היום (א') בשעה 18:30 צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש מארס. בבית ההשקעות פסגות העריכו כי המדד יעלה ב-0.3%. "חלק מהעלייה העונתית של מחירי המזון המאפיינת את חודש אפריל תבוא לידי ביטוי השנה במדד מארס בשל העובדה שחג הפסח נחגג בתחילת אפריל", כתבו בבית ההשקעות. "מחירי הדלקים עלו ב-3.7% (לאחר הפחתה של 10 אג' ממס הבלו ע"י הממשלה) כתוצאה מעליית מחירי האנרגיה בעולם והתחזקות הדולר במקביל".

בבנק לאומי ציינו כי העליות שחלו לאחרונה בסביבה האינפלציונית קרבו את הריבית הריאלית במשק לרמה אפסית. כלומר, הריבית במשק למעשה דומה לשיעור האינפלציה השנתי. בנוסף, העריכו שם כי הפתעות במדד, באם יחולו, יהיו כלפי מעלה - על רקע העלייה במחירי החשמל ואי הוודאות בשוק הדיור.

בשל החשש לעלייה לא צפויה במדד, בבנק מציינים כי הם מעדיפים במעט השקעה באיגרות חוב ממשלתיות צמודות (גלילים) ולא את האפיק השקלי (שחרים). "השילוב של העלייה בסביבה האינפלציונית מחד והריבית הריאלית העומדת סביב רמה אפסית מאידך, מחזקים את ההערכה לחזרה לתוואי ריבית עולה במחצית השנייה של השנה. בשל האמור, אנו סבורים כי יש להחזיק במח"מ (זמן ממוצע של החזר החוב - ע"א) בינוני בחלקו הממשלתי של תיק ההשקעה", הוסיפו שם.

איגרות החוב הממשלתיות נסחרו בנטייה לעליות שערים. אג"ח מסוג שחר - שאינה צמודה למדד ובריבית קבועה - במח"מ של 10 שנים, נסחרה בעלייה 0.07%, לתשואה של 5.01%. אג"ח מסוג גליל (צמודה, בריבית קבועה) בעל מח"מ דומה, נסחרה בעליות של 0.11%, וירדה לתשואה של 2.26%.

מניות בולטות במסחר

בנק הפועלים הגיש תביעה בסכום של 721 מיליון דולר נגד ענק הבנקאות האמריקאי, בנק אוף אמריקה , בגין הונאה והפרת חוזה בנוגע למכירת ניירות ערך מגובי משכנתאות בשווי של 960 מיליון דולר, כך פירסמה בתחילת החודש סוכנות הידיעות בלומברג. ניירות ערך מגובות משכנתאות היוו את אחד הגורמים העיקריים להתרחבות המשבר שאירע בארה"ב ב-2008-2009 לאחר התפוצצות בועת הנדל"ן במדינה.

מודיעין דיווחה הבוקר כי התקשרה בהסכם לקבלת שירותי אסדת קידוח עבור רישיון "ים חדרה" והודיעה על רכישת 10% מרישיון "שמשון" מידי ישראמקו. בנוסף, קיבלה אופציות לרכישת 10%-15% מרישיונות "דניאל" מידי ישראמקו.

המנכ"ל הנכנס של חברת טבע, ד"ר ג'רמי לוין, הקים קבוצת עבודה שבוחנת מחדש את צנרת הפיתוח של תרופות מקוריות של החברה. קבוצת העבודה כוללת את ד"ר מדי וינר, לשעבר מנהלת במחקר הרפואי של נוברטיס ישראל, ומקבלת ייעוץ מד"ר אהרון שוורץ, לשעבר מנהל חטיבת המחקר והפיתוח המקורי של טבע (Teva Innovative Ventures).

חברת פריגו השיקה את הגירסה הגנרית ל-Mucinex, תרופה להקלה על הצטברות ליחה ונזלת, הפועלת על ידי שחרור מושהה של החומר הפעיל בטבליות של 600 מ"ג. מכירותיה בארה"ב של התרופה המכייחת Mucinex הסתכמו ב-135 מיליון דולר ב-12 החודשים האחרונים. פריגו החלה בשיווק התרופה בבקבוקים לכמה מלקוחותיה, וצופה שתחל בשיווק בקנה מידה מלא של התרופה ללא מרשם רופא במותג פרטי של רשתות השיווק או תחת המותג פריגו עד לסוף יוני 2012.

מנכ"ל גיוון אימג'ינג , חומי שמיר, יזכה למענק של 649 אלף דולר עבור ביצועיה של החברה ב-2011. המענק אושר בידי ועדת הביקורת והדירקטוריון של החברה, וטעון עדיין אישור של האסיפה השנתית הכללית של בעלי המניות של גיוון אימג'ינג שתתכנס ב-15 במאי 2012.

דירקטוריון בנק מזרחי טפחות , בראשותו של יעקב פרי, החליט כי הדירקטורית סבינה בירן לא תשב בוועדת האשראי בבנק, וזאת לאור כהונתה כדירקטורית בחברת שופרסל מקבוצת אי.די.בי . בירן מונתה לכהונת דירקטורית בבנק מזרחי טפחות בסוף חודש פברואר 2012, תחת הסיכום כי עם מינויה היא תתפטר מתפקידה כדירקטורית בשופרסל. זאת לאור הדו"ח הסופי של ועדת הריכוזיות שהתייחס לכהונה של דירקטורים בגוף פיננסי לצד כהונה בגוף ריאלי משמעותי כמקור פוטנציאלי לניגודי עניינים.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully