וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נובל אנרג'י: "נעשה מאמץ לספק גז מתמר ב-2013"

ליאור זנו

16.4.2012 / 16:15

בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח נשיא חברת נובל אנרג'י צ'ארלס (צ'אק) דווידסון לעשות כל מאמץ לזרז את אספקת הגז ממאגר תמר

"צורך חיוני בתכנון וביצוע מהירים של נקודת כניסה נוספת של גז טבעי לישראל, דבר שהוא חיוני לביטחון האנרגיה במדינת ישראל וליציבות חברות גדולות הפועלות באזור" - כך אמר היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפגישה עם צ'ארלס (צ'אק) דווידסון, נשיא חברת נובל אנרג'י האמריקאית, המפעילה והשותפה בכל תגליות הגז הטבעי בישראל. מלבד השניים נכחו בפגישה גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, וראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופסור יוג'ין קנדל. מצידה של נובל נכח גם לאוסון פרימן, מנכ"ל נובל אנרג'י במזרח התיכון.

תגלית הגז הטבעי תמר, שאמורה לספק את צרכי מדינת ישראל ל-15 שנים לפחות ונמצאת בצפון הארץ מול חופי חיפה, מניחה בחודשים האחרונים צינורות תת-ימיים כדי להתחבר אל תחנת הקליטה הדרומית באשקלון, המשמשת כיום את המאגר המפיק, ים תטיס. זאת לאחר מאבק ציבורי נרחב נגד בניית נקודת כניסה צפונית בחוף דור. חשיבותה של נקודת כניסה נוספת לזו שבאשקלון היא גם מטעמיים כלכליים (הצינורות הנחוצים קצרים יותר) וגם מטעמים בטחוניים וטעמי גיבוי.

נובל אנרג'י היא השחקנית המרכזית בשוק הגז הטבעי בישראל, יחד עם קבוצת דלק של יצחק תשובה. היא שותפה ומשמשת כמפעילה של כל תגליות הגז הטבעי בישראל: מאגרי ים תטיס המשמשים את ישראל כיום והולכים ואוזלים במהירות (47%), תגלית תמר שאמורה להתחיל לספק את צרכי ישראל מ-2013 למשך 15 שנים לפחות (36%), תגלית לוויתן הענקית (40%) שהשותפות מתכננות לייצא ותגליות קטנות נוספות אחרות. בנוסף, היא מחזיקה גם ברישיונות חיפוש בקפריסין ומצאה שם את מאגר אפרודיטה לפני מספר חודשים.

נציגי נובל אנרג'י סקרו בפגישה את תגליות הגז השונות של החברה באזור. לגבי תמר, שהגעתה למשק הישראלי נחוצה ביותר, בוודאי לאור העובדה כי הגז המצרי כמעט לא זורם ומאגר ים תטיס הולך ואוזל, אמרו הנציגים כי "נובל תעשה כל מאמץ לעמוד בתאריך היעד לתחילת אספקת הגז מתמר, אפריל 2013, ואולי אף להקדים אותו".

כמו כן, דיווחו נציגי נובל על הכמות הנוספת של הגז הטבעי שהן מתכננים לספק בקיץ ממאגרי הלוויין של ים תטיס. היום דיווחה דלק על סיומו של קידוח נוסף באזור המאגר, "פיניקלס 1" (פינקלס בתרגום חופשי הוא מין כיס גז קטן), ועל התוכנית להתחיל להפיק ממנו גז טבעי ביולי 2012. עלות פיתוח הקידוח עומדת על 100 מיליון דולר (מתוכו הוצאו כבר 30 מיליון דולר על קידוח בדיקה) כאשר כמות הגז הטבעי הקיימת בו עדיין לא ידועה, בשל החשש כי בדיקות נוספות בבור הקידוח טרם ההפקה יפגעו במאגר. עם זאת, ההערכות טרם הקידוח היו לכמות של 1.35 BCM (מיליארד מ"ק).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully