וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסח נגמר - המחירים ברשתות חוזרים לשגרה

גבריאלה דוידוביץ'-ויסברג

17.4.2012 / 8:26

חג הפסח עבר ורשתות המזון פועלות במרץ כדי לחזור לשגרה ולמלא את המדפים. גם המחירים עודכנו - רשת רמי לוי הוזילה את סל הקניות, מגה העלתה

חג הפסח עבר, אזרחי ישראל שבו לעבודה - וגם המחירים ברשתות המזון הגדולות חזרו לשגרה.

מבדיקת TheMarker שנערכה שלשום בסניפי שופרסל דיל, מגה בול ורמי לוי שיווק השקמה, עלה כי הרשתות עובדות במלוא המרץ כדי להחזיר את הסדר למדפים. ככלל, התחושה היתה של אי סדר, כשחלק מהסניפים נראו כמו שדה קרב, והיה קשה לתמרן עם העגלה בין שורות המוצרים. בכל אחת מנקודות המכירה ניסו העובדים להשתלט על סידור החנויות, הניקיונות ומילוי הסחורה, ואפשר היה להבחין במחסור משמעותי של מלאים. בכל הרשתות לא ניתן היה לקנות למשל עוף טרי, ירקות רבים היו חסרים וכך גם מוצרי צריכה בסיסיים.

עובדי הסניפים טענו כי הקונים חיסלו בחג כמעט את כל המלאי, ונדרש זמן כדי למלא את המדפים מחדש.

"הבשר לא יכולים להישחט בסוף שבוע והפעם זה בלט יותר כשהחג יצא ביום חמישי", אמר רמי לוי בעלי רמי לוי שיווק השקמה. "הבשר הטרי לא מחזיק מעמד יותר משלושה ימים, ולכן אי אפשר היה לשווק בשר שנשחט לפני החג". גם במגה טוענים כי במהלך הפסח לא בוצעה שחיטה של בשר ועופות, ועקב כך נוצרו חוסרים בחלק מהסניפים. ברשת מסרו כי במהלך הימים הקרובים המלאי יחודש.

בתחום הירקות והפירות נבעו החוסרים מסיבות דומות. "המוצרים מקבלים הכשר ולכן לא ניתן היה לערוך קטיף בימי החג ובסוף השבוע. את המוצרים שניתן לשמור בקירור, כמו תפוחי אדמה, אפשר היה לשווק עם יציאת החג, אך לשאר הירקות צריך להמתין עוד זמן מה", אמרו ברמי לוי וטענו כי עד מחר כל המלאי יחודש. משופרסל נמסר כי "מדובר בחוסרים נקודתיים. זהו דבר סביר והגיוני לאור עלייה בביקושים למוצרים אלה ביציאה מחג הפסח".

ואולם, למרות הקשיים כל הרשתות שנבדקו ביצעו מהלך דומה - עדכון מחירי החג. גם אם המוצר לא היה עדיין על המדף, אפשר היה לראות מה יהיה מחירו ברגע שהמשאיות עם הסחורה יגיעו בהמשך.

לפני הבדיקה ציפינו כי מבצעי החג שנועדו למשוך קונים יבוטלו והמחירים הקודמים יחזרו או יעלו במעט, וכן שיוצעו מבצעים אחרים. בפועל גילינו שכל אחת מהרשתות שנבדקו נקטה מדיניות אחרת, מה ששינה באופן משמעותי את השורה התחתונה של הבדיקה.

בבדיקה לפני החג, שכללה 33 מוצרים והתפרסמה ב-TheMarker ב-28 במרץ, הפער בין מגה בול לרמי לוי היה 6 שקלים לטובת רמי לוי. מדובר בהבדל חסר משמעות ביחס למספר המוצרים שנבדקו, מה שמיקם את שתי הרשתות כזולות ביותר לחג. לעומת זאת, שופרסל דיל היתה היקרה ביותר. הרשת הציעה את המחירים הגבוהים ביותר עבור 16 מהמוצרים. מחיר סל המוצרים הכולל שלה היה גבוה מזה של רמי לוי בכ-18% וממגה בול בכ-16%.

הבדיקה שלשום נערכה באותם סניפים שנבדקו לפני החג - שופרסל דיל יגאל אלון, מגה בול יד אליהו ורמי לוי סניף רמת גן, לאותו סל - לא כולל מוצרים שמיועדים לפסח כמו חזרת ומצות, ומוצרים שהיו חסרים במלאי, כמו בשר טרי ומיונז 1 ק"ג של תלמה - ובסך הכל 20 מוצרים.

מהבדיקה עלה כי רמי לוי הוזיל את סל הקניות שלו בעוד כמה אחוזים; מגה בול, שהציגה בשורה צרכנית בחג לעומת פסח אשתקד, העלתה את מחיריה באופן משמעותי; ושופרסל דיל, שדורגה לפני החג כיקרה ביותר, לא שינתה את המחירים באופן מהותי - וכעת מציעה סל שמחירו הכולל נמוך מזה של מגה בול.

פערים של מאות אחוזים במחירי תפוחי האדמה

ההבדלים הגדולים ביותר לאחר החג נמצאו במגה בול: סל המוצרים המצומצם שכלל 20 מוצרים התייקר בכ-34% (278.70 שקל לעומת 207.70 שקל).

לפי הערכות, המהלך של מגה להוזיל באופן משמעותי את המחירים לפני החג נבע מהתוצאות הכספיות הלא מזהירות של הרשת. שיעור הרווח התפעולי של הרשת הוא 1.5% בלבד מהמחזור, וממחקרי שוק עולה כי היא ממשיכה לאבד נתח שוק לטובת הרשתות הפרטיות. ככל הנראה, הוזלת המוצרים נבעה מרצון הרשת לשמור על נתחה. ב-9 באפריל דיווחה הרשת ל-TheMarker על ירידה של 5% במכירות לעומת פסח 2011, ולאחריו התגלו בבדיקה העלאות מחירים משמעותיות בחלק מסל המוצרים שנבדק.

מחירי רשתות המזון אחרי פסח 2012. TheMarker
מחירי רשתות המזון אחרי פסח 2012/TheMarker

רמי לוי, שדיווח על עלייה של 33% במכירות במהלך הפסח לעומת אותה תקופה אשתקד, אומר כי "השנה אנשים קנו בממוצע 31.6 מוצרים בסל לעומת 29.5 בשנה שעברה, והמחיר הממוצע לפריט ירד ב-3.4%". מחיר סל 20 המוצרים שלאחר החג ירד אצל לוי ב-7% - מ-221.75 שקל ל-205.85 שקל. בשופרסל דיל היתה ירידה של 2% בעלות סל המוצרים המצומצם שלאחר החג - מ-251.90 שקל ל-247.7 שקל.

דג נסיכת הנילוס קפוא שעלה אצל רמי לוי לפני החג 19.50 שקל לק"ג, עולה כעת רק 14.90 שקל (הוזלה של 24%). לעומת זאת, מגה בול הציעה את הדג ב-19.90 לק"ג לפני החג וכעת הקפיצה את המחיר ב-161% - ל-52 שקל. בשופרסל מחיר הדג נותר לעת עתה ללא שינוי.

את מחיר שמן קנולה בריאות העלה רמי לוי ב-2% לאחר החג - מ-13.65 שקל ל-14 שקל. במגה בול העלו גם כן את מחיר השמן, אך הקפיצו אותו ב-25% - מ-13 שקל ל-16.30 שקל. בשופרסל דיל דווקא הוזילו את מחיר השמן ב-18% - מ-17 שקל ל-14 שקל.

באגף הירקות התרחש תהליך מעניין, כשמלפפון, פלפל אדום, בצל יבש ותפוח אדמה לבן הוזלו לאחר החג אצל רמי לוי בעשרות אחוזים, ואילו במגה הם התייקרו בעשרות ואף במאות אחוזים. כך, למשל, מארז תפוח אדמה שעלה אצל רמי לוי לפני החג 1.50 לק"ג, הוזל כעת ב-40%, ל-0.90 שקל. במגה המחיר היה גם כן 1.50 שקל לק"ג, אך כעת הוא זינק ב-166% - ל-3.99 שקל לק"ג. בשופרסל דיל, כמו במקרים אחרים, המחיר נותר 3.50 שקל לק"ג.

ממגה בול נמסר בתגובה: "הרשת מציעה את הסל הזול והמשתלם ביותר לאורך כל השנה. מדי יום אנו מציעים מבצעים והנחות על מאות פריטים שונים ומתחלפים. חלק מהמוצרים שנבדקו הם מוצרים שהמבצע שלהם הסתיים וכרגע קיים מגוון מבצעים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully