וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטנלי פישר: "איתנות המשק מפתיעה כל פעם מחדש"

רם עוזרי

17.4.2012 / 23:02

ההפתעה הראשונה, סיפר לסטודנטים, הייתה כאשר המשק התאושש בתוך כשלושה ימים לאחר התפטרותו של נתניהו ב-2005. "זה אומר משהו חיובי על היכולת של המשק להתמודד עם קשיים"

"האיתנות של המשק הישראלי והיכולת של המשק לספוג זעזועים ולהמשיך מפתיעה אותי כל פעם מחדש. זה משהו שאי אפשר למצוא בהרבה מקומות". כך אומר הערב (שלישי) נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בהרצאה בפני סטודנטים באוניברסיטת בר אילן.

"שיעור הצמיחה הכי גבוה בעשור האחרון היה דווקא בשנה של מלחמת לבנון השנייה. בשנת 2006 הייתה הצמיחה 5.6%, כאשר ברביע האחרון של השנה המשק צמח בקצב של כ-10%. המשק התאושש באופן מיידי", הדגים פישר.

"ההפתעה הראשונה שלי כנגיד הייתה בשנת 2005, כששר האוצר דאז (בנימין נתניהו, ר"ע), שהיה אחראי לרוב ההישגים הכלכליים של המשק, התפטר. הבורסות נפלו בעקבות זה, אבל לקח למשק בערך שלושה ימים להתאושש מזה. זה לא מוריד מההישגים של ראש הממשלה, אבל זה מספר משהו חיובי על היכולת של המשק להתמודד עם קשיים ושינויים", אמר פישר.

לאחר מכן עבר פישר לדבר על תקציב הממשלה. "משרד האוצר, למרות הביקורת שנשמעת עליו, שומר על התקציב של הממשלה והוא הווה גורם חשוב בשמירת היציבות של המשק. פעם היינו ילדים רעים, היום אנחנו ילדים טובים ושומרים על מסגרת התקציב, כך שלא נגיע למצבים שרואים במדינות באירופה".

המקום היחיד בו ניתן סימן לאי הוודאות כתוצאה מהעימות עם איראן היה בשוק המניות. שם, הראה פישר, נפתח פער בין המדדים המובילים של תל אביב ובין הנאסד"ק בחודשים האחרונים.

פישר התייחס גם לחשש מפני התפתחות מצוקת האשראי במשק. "יש תחום אחד שרואים בו בעיה בסקר החברות - האשראי לענף הבנייה. אבל גם שם זו לא בעיה מאוד גדולה", אמר פישר. הסיבה שנושא מצוקת האשראי "עושה הרבה רעש", הוסיף פישר, היא פשוטה: "יש אנשים שבאמת חסר להם אשראי. יש מי שצריכים אשראי כדי לממן השקעות בנדל"ן".

עם זאת, העריך פישר כי הנושא עשוי לרדת מסדר היום: "אין לנו עדיין נתונים מדוייקים על זה, אבל מאז הרבעון האחרון של השנה שעברה נראה שהמצוקה שרואים בענף הבנייה ירדה. יש היום הרבה פחות רעש. זה פחות חשוב היום ממה שזה היה", אמר פישר.

"המשבר לא מאחורינו. המצב בגוש היורו הוא 'יותר טוב', הוא לא 'טוב'", התייחס הנגיד למצב באירופה, "לאחרונה יש דאגה לגבי ספרד, וההבדל בין ספרד ובין יוון פורטוגל ואירלנד, הוא שספרד היא מדינה גדולה", כך השיב פישר לשאלה מהקהל "האם הרע מכל כבר מאחורינו במשבר באירופה?".

פישר הוסיף בנימה אופטימית יותר כי "יש סימנים חיוביים והחשוב ביניהם הוא שהבנק המרכזי האירופאי התחיל לנקוט במדיניות מאוד מרחיבה. הם התחילו את זה בשבוע בו מריו דראגי נכנס לתפקיד. הם גילו פטנט מאוד חשוב להגדלת הנזילות ונתנו לבנקים הלוואות לשלוש שנים בריבית מאוד נמוכה. בנקים מרכזיים נותנים הלוואות ללילה, לשבוע או לחודש. הם נתנו לבנקים המון כסף".

"יש כאלו שחושבים שיש מדינות שיצליחו יותר אם לא יהיו בשוק היורו. היתה להם תקופה ארוכה עם מטבע משלהם וגם אז הם לא הצליחו כל כך. הן הרי נכנסו לגוש היורו כדי לפתור את בעיות האינפלציה שלהן", אמר פישר בתגובה לאמירה כי ייתכן שלמדינות דרום אירופה כדאי לפרוש מגוש היורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully