וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות בין ספרד לארגנטינה עקב הלאמת חברת נפט

18.4.2012 / 10:45

ארגנטינה הודיעה על כוונתה להלאים את חברת הנפט YPF הנמצאת בשליטת ענקית האנרגיה הספרדית רפסול. ספרד הודיעה כי לצעד יהיו השלכות דיפלומטיות ותעשייתיות

ממשלת ספרד שוקלת כיצד להגיב על הודעת ארגנטינה על כוונתה להלאים אל חברת הנפט הגדולה במדינה, אשר נמצאת בשליטת ענקית האנרגיה הספרדית רפסול.

משרד החוץ של ספרד הודיע כי זימן את שגריר ארגנטינה במדינה לשיחה, בטרם תחליט ממשלת ספרד על תגובתה. "לגישה העוינת שמפגינות הרשויות בארגנטינה יהיו השלכות שיתבררו בימים הקרובים. הדברים יתרחשו בשדה הדיפלומטי, בשדה התעשייתי, ובתחום האנרגיה", אמר שר התעשייה של ספרד, חוסה מנואל סוריה.

בה בעת, הנציבות האירופית הודיעה על תמיכתה בעמדת ממשלת ספרד, ונשיא הנציבות האירופית, חוזה מנואל בארוסו, הביע היום "אכזבה קשה" מהודעת ארגנטינה על הלאמת החברה. "אנו מצפים מהרשויות בארגנטינה לעמוד במחויבויות הבינלאומיות שלהן, ובמיודח אלו הנובעות מההסכם הדו-צדדי להגנה על השקעות בספרד", אמר בארוסו. "אנו מדגישים את הצורך בפתרונות שמוסכמים על שני הצדדים, ואשר לא יפגעו באקלים העסקי". הנציבות האירופית אף ביטלה פגישות שתוכננו להתקיים השבוע של ועדה משותפת של האיחוד האירופי ושל ארגנטינה שעוסקת בתיאום בתחומי המסחר והפוליטיקה.

העיתונות בספרד אף היא הגיבה בחריפות על הודעת ארגנטינה. העיתון "אל פריודיקו" בחר בכיתוב "אוויטה החדשה" בכותרתו הראשית, וציין כי קירשנר בחרה להודיע על ההלאמה בחדר שבו היה תלוי צילום של אווה פרון, השחקנית שהתחתנה עם נשיא ארגנטינה, וזכתה לאהדתם של רבים מאזרחי ארגנטינה בזכות המדיניות הפוליטית הפופוליסטית שקידמה. עיתונים אחרים בחרו אף הם בכותרות חריפות, בהן "המלחמה המלוכלכת של קירשנר" ו"מעשה ביזה".

ארגנטינה הודיעה אתמול על כוונתה להלאים את חברת הנפט YPF על ידי העברת נתח של 51% ממניותיה לשליטת הממשלה, במסגרת ההלאמה הגדולה ביותר של חברה בתחום משאבי הטבע מאז הלאמת יוקוס על ידי ממשלת רוסיה לפני עשור. המהלך הארגנטיני נועד להבטיח את שליטת הממשלה בעתודות הנפט הגולמי של המדינה וכן לבלום את העלייה ביבוא הדלק לארגנטינה.

נשיאת ארגנטינה, כריסטינה קירשנר, הודיעה אתמול כי תעביר לאישור הקונגרס של ארצה את הצעת החוק שתאפשר לממשלה להשתלט על YPF, שהיא חברה בת של חברת רפסול הספרדית. הצעת החוק צפויה לזכות ברוב גדול. היקף הפיצוי שתקבל רפסול בגין השתלטות הממשלה על החברה הבת ייקבע בהמשך על ידי בית הדין הלאומי לאומדן שווי נכסים (NAT).

חברת רפסול הודיעה כי בכוונתה לתבוע מממשלת ארגנטינה פיצויים בהיקף של לפחות 10.5 מיליארד דולר בעקבות ההלאמה. "המעשים הללו לא יעברו ללא עונש", אמר יו"ר רפסול, אנטוניו ברופאו, במסיבת עיתונאים שקיים היום. "נשיאת ארגנטינה ביצעה מעשה לא חוקי ובלתי מוצדק בעקבות מסע שתכליתו היתה לגרום לירידת מחיר מניית YPF, כדי לאפשר השתלטות עליה במחיר זול", אמר. "זה בסך הכל ניסיון לטשטש את המשבר החברתי והכלכלי שעמו מתמודדת ארגנטינה". ברופאו הוסיף כי השווי האמיתי של YPF הוא 18.3 מיליארד דולר, ועל כן שווי הנתח של רפסול בחברה הוא 10.5 מיליארד דולר. מניית YPF נפלה היום לשפל של שלוש שנים בבורסת בואנוס איירס, למחיר המשקף לחברה שווי שוק של כ-7.5 מיליארד דולר.

השתלטות ממשלת ארגנטינה על החברה באה לאחר יותר מחודשיים שבמהלכם הפעילה הממשלה לחצים על YPF בעקבות הזינוק ביבוא הדלק לארגנטינה. הממשלה ביקשה למנוע מהחברה לחלק דיווידנד למשקיעים, וכן תמכה בהחלטות של ממשלות מחוזיות לשלול מהחברה רשיונות להפעלת 15 שדות נפט.

ממשלת ארגנטינה תנהל את YPF באופן מקצועי, אמרה אתמול קירשנר, והוסיפה כי ארגנטינה היא אחת המדינות היחידות בעולם שהנפט שבתחומה אינו נמצא בשליטתה. הממשלה תחליף את ההנהלה הקיימת באופן מיידי, ושר התכנון בממשלה מונה לנהל את החברה, ציינה קירשנר.

תפוקת הנפט של YPF היוותה יותר משליש מהתפוקה של ארגנטינה בשנה שעברה, לפי נתוני משרד האנרגיה של ארגנטינה. החברה היא גם קמעונאית הדלק וחברת זיקוק הנפט הגדולה ביותר במדינה, עם כ-50% מכושר הזיקוק של ארגנטינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully