וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יישום "המודל הצ'יליאני" בפנסיה נדחה ל-2014

רם עוזרי

18.4.2012 / 13:11

שר האוצר יובל שטייניץ הודיע בתחילת השנה למעבר למודל חיסכון כספי מותאם בחיסכון הפנסיוני בישראל. בעקבות לחץ המוסדיים הוחלט לדחות את מועד תחילת יישום הרפורמה

בתחילת 2012 בישרו כותרות העיתונים על מעבר של החיסכון הפנסיוני בישראל למודל הצ'יליאני. שר האוצר יובל שטייניץ כינס מסיבת עיתונאים חגיגית ואף פרסם טור של שאלות ותשובות בנוגע למודל החכ"מ (חיסכון כספי מותאם), מטרתו ויתרונותיו.

אולם היום מודיע אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר בראשות פרופ' עודד שריג כי הוחלט לדחות את מועד תחילת יישום הרפורמה מ-2013 ל-2014. זאת לנוכח העיכוב באישור תקנות אלו בכנסת בעקבות לחצים שהפעילו הגופים המוסדיים. באגף מדגישים כי גם יישום התקנות החדשות ב-2014 ייעשה בכנסת.

מטרתו של המודל הצ'יליאני הוא להתאים את החיסכון הפנסיוני למאפייני העמית ובעיקר לגילו. כיום כמעט כל החוסכים לפנסיה חוסכים יחד במסלולים "כלליים". מסלולים אלה משלבים מניות, אג"ח חברות, אג"ח מדינה והשקעות לא סחירות ללא התייחסות לצורך האישי של כל חוסך. על פי המודל הצ'יליאני - שיעור ההשקעה במניות הנחשב למסוכן יותר, ילך ויפחת ככל שהחוסך מתקרב לגיל הפנסיה.

על בסיס זה גיבשו במשרד האוצר את המודל החכ"מ, במסגרתו גופים מוסדיים יידרשו להקים מסלולי השקעה נפרדים עבור חוסכים בגילאים שונים. בנוסף הגופים המוסדיים יוכלו להרחיב את המודל ולהפריד בין כספי החוסכים גם על פי מאפיינים נוספים, כגון: העדפת סיכון, מצב כלכלי וכדומה.

"המודל גובש בעקבות כשלים הקיימים כיום בניהול ההשקעות של כספי החיסכון הפנסיוני אשר באים לידי ביטוי בכך שניהול ההשקעות נעשה במשותף לכל החוסכים, מבלי לקחת בחשבון את מאפייניהם השונים. קיימת בעיה בכך שכספם של חוסכים מבוגרים מנוהל יחד עם כספם של חוסכים צעירים ובאותה רמת סיכון", הסביר בזמנו שר האוצר.

ח"כ שלי יחימוביץ ביקרה בזמנו את התגובה המאוחרת של שטייניץ ונתניהו. "השקעת חסכונות הפנסיה של מבוגרים במסלולים בטוחים היא אמנם מהלך בכיוון הנכון, אולם חמור הדבר שרק אחרי שכספי הפנסיה של אזרחי ישראל נפגעו אנושות, נזכר נתניהו לעשות את המובן מאליו", אמרה יחימוביץ.

ההחלטה לעבור למודל הצ'יליאני, המתאים את הרכב תיק ההשקעות לגיל החוסך התקבלה במשרד האוצר כבר לפני יותר מ-4 שנים. אחד הלקחים החשובים של המשבר הפיננסי של 2008 היה שחוסכים המתקרבים לגיל הפנסיה צריכים להפחית סיכון בתיק ההשקעות שלהם. במקרה של מפולת כפי שקרתה בעקבות קריסת ליהמן ברדרס, לחוסכים אלה אין מספיק זמן לתת לתיק להתאושש והם עלולים להפסיד חלק גדול מהחיסכון שלהם. בעקבות ההודעה של אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון - נראה כי הדרך ליישום ההחלטה לעבור למודל הצ'יליאני ארוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully