וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוקשחו תנאי היתר קבלת השליטה בבנקים

סיון איזסקו

18.4.2012 / 13:36

מסמך שפירסמו המפקח על הבנקים דודו זקן ומשרד האוצר מגדיר תנאים למתן היתר לשליטה באמצעים פיננסיים. בנוסף פורסמו הנחיות לפירוק גרעין שליטה

המפקח על הבנקים בבנק ישראל, דוד זקן והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, פירסמו היום מסמך עקרונות משותף המגדיר תנאים למתן היתר לשליטה ולהחזקת אמצעי שליטה בגופים פיננסיים. המסמך נועד ליצור אחידות בין המפקחים ולמנוע מצב שבו אדם שלא נמצא מתאים לקבלת שליטה בבנק יקבל שליטה בחברת ביטוח נוכח השוני בין דרישות המפקחים שהיה קיים עד כה.

במקביל, פירסם היום המפקח על הבנקים הנחיות לבעל שליטה בבנק המבקש למכור את השליטה לציבור. המפקח עידכן כי "בעלי שליטה בבנק שקיבלו היתר שליטה מהנגיד, יכולים למכור את גרעין השליטה באחת משתי דרכים: א. למכור את גרעין השליטה לקבוצת שליטה אחרת, אשר קיבלה מראש מהנגיד היתר לשלוט בבנק; ב. למכור את גרעין השליטה באופן מבוזר, כך שאף אחד מהרוכשים לא יחזיק לאחר הרכישה יותר מ-5% מאמצעי השליטה באותו בנק.

בנק ישראל פירסם היום טיוטת עקרונות לביזור גרעין שליטה, אשר יחולו על בעלי שליטה שבחרו למכור את גרעין השליטה באופן מבוזר. מטרת העקרונות הנה להבטיח כי בעלי השליטה לשעבר לא ימשיכו לשלוט בבנק בפועל, למרות ביטול היתר השליטה, לאור העובדה שבתקופת המעבר הם עדיין יכולים להחזיק שיעור משמעותי של אמצעי שליטה בבנק. העקרונות קובעים את גבולות שיתוף הפעולה בין בעלי השליטה לשעבר בתקופת המעבר בה יבוזר גרעין השליטה, את הקשר בין בעלי השליטה לדירקטורים, מגבלות בחלוקת דיבידנד בתקופת המעבר, ועוד.

על פי עקרונות המסמך שפורסם היום, הקריטריונים המרכזיים על פי הם תיבחן בקשת שליטה בתאגיד פיננסי הם; יושר וישרה אישיים ועסקיים; חוסן פיננסי; אסטרטגיית השקעה מתוכננת; ניסיונו העסקי, עיסוקיו ועסקיו האחרים והפוטנציאל לניגודי עניינים בגוף המפוקח.

כך ייקבע שיעור החזקה מזערי הנדרש לשם שליטה בגוף מפוקח, כפועל יוצא של גודל הגוף המפוקח. לעניין זה, המפקחים ייבחנו את שיעור ההחזקה בשרשור מלא, באופן שיקשה על בעלי הון להתמנף דרך שרשרת של חברות על מנת להשיג שליטה בתאגיד פיננסי. המפקחים יציבו דרישה להון עצמי של מבקש היתר השליטה, כפועל יוצא של היקף השקעתו בגוף המפוקח וכן יטילו מגבלות על אופן מימון רכישת השליטה.

סעיף מהותי נוסף במסמך העקרונות הוא הגבלת החזקות אחרות ופעילויות נוספות של השולט בגוף הפיננסי, לשם מניעת ניגודי עניינים. כמו כן, יידרשו מבקשי השליטה להתחייב להזרים הון לגוף הפיננסי, בתנאים ובהיקף שייקבע המפקח הרלוונטי.

הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, פרופ' עודד שריג, ציין כי "העקרונות המשותפים משקפים את החשיבות שאנו מייחסים לזהות השולטים בגופים המנהלים כסף עבור אחרים. העקרונות גובשו לאחר בחינה משותפת של המצב הקיים ותוך הצבת מטרות ראויות לעתיד".

המפקח על הבנקים, דוד זקן, הוסיף כי "גיבוש מסמך העקרונות המשותף בוצע כחלק מהליכי התיאום ושיתוף הפעולה המתמשכים בין הפיקוח על הבנקים ואגף שוק ההון ביטוח וחסכון במשרד האוצר. כמו כן ציין זקן כי "במערכת הבנקאות קיים גם מבנה של בעלות מבוזרת ללא גרעין שליטה, שהתשתית להתנהלותו התקינה חוזקה לאחרונה באמצעות תיקונים לחוקי הבנקאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully