וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תדון במסקנות ועדת הריכוזיות ביום ראשון

אורה קורן, מוטי בסוק

19.4.2012 / 15:53

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי בכוונתו להאיץ את הדיונים בנושא מסקנות ועדת הריכוזיות. ככל הנראה ייפעלו הטייקונים לסיכול המסקנות במהלך החקיקה בכנסת

בישיבה שהתקיימה שלשום הודיע רה"מ בנימין נתניהו כי מסקנות ועדת הריכוזיות יעלו לדיון בממשלה ביום ראשון הקרוב, וכי בכוונתו להאיץ את הדיונים בנושא. נתניהו ביקש מהשרים יובל שטייניץ ויעקב נאמן לזרז את תהליך החקיקה, העומד לפני סיום, ואת העברת החקיקה במהירות במסגרת ועדת השרים לחקיקה, שבראשה עומד השר נאמן.

מוועדת השרים לחקיקה יועבר חוק הריכוזיות לאישור הכנסת בשלוש הקריאות. על פי מקורות בירושלים, ירכזו הטייקונים את כל המאמץ לדיונים בכנסת, מאחר ששם יצטרפו למתנגדי הריכוזיות המכהנים בקואליציה, גם אנשי האופוזיציה. אותם מקורות מוסרים כי הטייקונים מזהים את הכנסת כנקודת החולשה של נתניהו בדרך לאישור המלצות ועדת הריכוזיות.

ראש המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל, והממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, עודד שריג, גיבשו את נוסח הצעת ההחלטה שתוגש לממשלה בנושא המלצות ועדת הריכוזיות.

ההצעה כוללת אימוץ של ההמלצות המרכזיות בנושא הקטנת פירמידות, הפרדה בין אחזקות פיננסיות וריאליות והכללת שיקולי תחרות במכרזים ממשלתיים. לא מופיעות בה ההמלצות להגבלת מתן אשראי של גופים מוסדיים ללווים הגדולים במשק - תחום ששריג מופקד עליו. עם זאת, הנוסח עדיין אינו סופי וייתכנו בו עוד שינויים.

אתמול נודע כי קיימת מחלוקת באשר למועד העלאת ההמלצות לאישור הממשלה. מקורבים למגעים אמרו כי שר האוצר, יובל שטייניץ, מתנגד להעלאת ההצעה ביום ראשון הקרוב, בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים במשרדו ובניגוד לעמדת המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה. עם זאת, מהשר נמסר בתגובה כי הוא תומך בהעלאת ההצעה לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב.

על פי הצעת ההחלטה, הממשלה תתבקש לאשר הכנת תזכיר חוק להגברת התחרות במשק, על פי המלצות ועדת הריכוזיות. את התזכיר יכין צוות בראשות קנדל ושריג, ובהשתתפות יושב ראש רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, המפקח על הבנקים, דודו זקן, הממונה על ההגבלים, דיויד גילה, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי פיסקלי), אבי ליכט. תזכיר החוק יובא לאישור ועדת שרים לענייני חקיקה בהקדם האפשרי.

בנוסף תתבקש הממשלה להסמיך את השרים לקבל החלטות במסגרת התזכיר באשר לסוגיות שעלו בדו"ח הוועדה, וכן לבצע התאמות ככל שנדרש לשם עיגונן בחקיקה. התזכיר שיופץ על ידי ראש הממשלה, שר האוצר ושר המשפטים, יעגן בחקיקה את דו"ח הוועדה, ובכלל זה יסדיר את התהליכים להקצאת נכסים ציבוריים משמעותיים, באופן שהגופים המקצים זכויות בנכסים אלה יחויבו לשקול שיקולים של תחרותיות, וביחס לתשתיות חיוניות גם שיקולי ריכוזיות, בטרם ההקצאה. כמו כן, תזכיר החוק יטיל מגבלות ויקבע תנאים להחזקה של גוף פיננסי וגוף ריאלי משמעותיים בידי אותו בעל שליטה. התזכיר גם יקבע הוראות מבניות וכללי ממשל תאגידי, שיסדירו ויגבילו את פעולתם של מבני החזקה פירמידאליים.

"פוטנציאל לסיכון מערכתי במבנה הקיים"

שריג וקנדל ציינו כי "כפי שעולה מהמלצות הוועדה, אימוץ ההמלצות והבאתן לחקיקה יביאו לקידום התחרות במשק, ישפרו את יעילות הקצאת המקורות, יתרמו ליציבותה של המערכת הפיננסית ויביאו לגידול בצמיחה וברווחת הציבור".

בדברי ההסבר צויין בין השאר כי עקרון נוסף בהמלצות הוועדה נוגע לטיפול בסיכון הסיסטמי - הסיכון ליציבות המשק מהשחקנים הגדולים בו. "חלק מהשחקנים המאופיינים בפיזור ענפי רחב ובמינוף גבוה, שולטים גם במוסדות פיננסיים", ציינה הצעת ההחלטה. "במבנה זה טמון פוטנציאל לסיכון מערכתי, הן במבנה הבעלות והן בקשרי הגומלין בין החברות בתוך הקבוצה, בין הקבוצות השונות ובינן לבין המוסדות הפיננסיים במשק. גורמים אלה הופכים את המבנים הפירמידיאליים למקור לסיכון מערכתי. כדי להבטיח התמודדות נאותה עם סיכונים מערכתיים, קיימות מגבלות על תאגידים בנקאיים, ועל גופים מוסדיים למתן אשראי ללווים גדולים. בנוסף למגבלות הקיימות, על הרגולטורים שמפקחים על פעילות תאגידים פיננסיים, לקיים בחינות ומבחני לחץ עתיים לבחינת יכולת ההתמודדות של המערכות שתחת פיקוחם עם סיכונים סיסטמיים שונים", הוסיפו קנדל ושריג.

עם זאת, בהמלצות ועדת הרכוזיות נכללה המלצה מפורשת, המוסיפה מגבלות על גופים מוסדיים בהשקעה במניות ובאג"ח של לווים גדולים. "הוועדה תומכת במגבלות ההשקעה החדשות של אגף שוק ההון, הקובעות כי מנפיק בודד, קבוצת לווים, חמישה מנפיקים גדולים ביותר וחמש קבוצות הלווים הגדולות ביותר, לא יהוו נתח הגדול מ-5%, 10%, 20% ו-40% מהנכסים המנוהלים של כל קרן בהתאמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully