וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית חירום לחשמל: ניתוק זרם, דלק מזהם

אבי בר-אלי

22.4.2012 / 8:23

שרי הממשלה ידונו בצעדי החירום בהם תינקוט המדינה עקב המחסור הצפוי בחשמל בקיץ. בין היתר ייקבעו קריטריונים לזהות הצרכנים שינותקו במידת הצורך

המחסור הצפוי בחשמל בקיץ הקרוב ייכנס בעוד שבוע את שרי הממשלה לדיון ראשון בצעדי החירום שבהם תידרש המדינה לנקוט לקראת המשבר. ממסמך הצעת המחליטים, שהפיץ בסוף השבוע משרד האנרגיה והמים להערות משרדי הממשלה, עולה כי צעדים אלה יכללו בין היתר קביעת קריטריונים לזהות צרכני החשמל שינותקו בעת הצורך מרשת החשמל במסגרת הפסקות החשמל היזומות, השמשת הגנרטורים של צה"ל ושל הרשויות המקומיות להפעלה בהתראה של 4 שעות, וכן החזרת תחנות הכוח רדינג שבצפון תל אביב וחיפה ג' שבמפרץ חיפה, לשימוש במזוט המזהם - בעקבות משבר הגז הטבעי שבו נתון המשק.

צעדים אלה ילוו בקמפיין תקשורתי, ויחלו מהרגע שבו תוכרז "שעת מחסור" - כלומר, תקופה שבה כושר ייצור החשמל במשק יעלה על הביקוש הצפוי לחשמל בפחות מ-400 מגה-ואט (רזרבה של 3%). בשבוע שעבר דיווחה חברת החשמל לבורסה כי בתרגיל התמודדות שביצעה עם ביקושי החשמל הצפויים בקיץ הקרוב, עלה כי יכולת הייצור הזמינה של החברה עשויה לעלות הקיץ על הביקושים בכ-1% בלבד - ואף פחות מכך - וכי במקרה שכזה החברה לא תוכל לספק את כל הביקוש לחשמל בשעות השיא, ולכן תיאלץ לבצע הפסקות חשמל יזומות לצרכנים.

הקמה מזורזת של טורבינות ניידות

"ישראל עומדת בפני סכנה מוחשית של בצורת חשמל בקיץ הקרוב", נכתב בדברי ההסבר להחלטה. הסכנה נומקה במשבר הגז ובעיכוב הקמת תחנות הכוח במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל, בנוסף על "נחיתות כושר הייצור בעת הפעלה בסולר יחסית להפעלה בגז טבעי, ואי התאמת יחידות פרטיות לשימוש בסולר".

משרד האנרגיה הקים לפני מספר חודשים ועדת היגוי בין-משרדית, אשר תבחן את דרכי ההתמודדות עם המחסור בחשמל. ואולם, "במסגרת פעילות הצוות התברר כי ישנם צעדים שאותם לא ניתן יהיה לנקוט בתוך פרק הזמן הנחוץ ולפני הקיץ הקרוב, אלא באמצעות הכרזה על מצב חירום במשק החשמל".

תכנית חירום של חברת החשמל. TheMarker
תכנית חירום של חברת החשמל/TheMarker

לפיכך, מציע משרד האנרגיה להסמיך בהחלטת ממשלה את שר האנרגיה, עוזי לנדאו, לקבוע בראש ובראשונה קריטריונים מידתיים ושוויוניים להפסקות חשמל יזומות, או כהגדרת הצעת המחליטים: "הקריטריונים שלפיהם ינותקו צרכנים בעת הצורך, בשל עודף ביקוש על יכולת היצע החשמל במשק".

בנוסף, מציע המשרד לבחון את העברת הגז הטבעי שברשות חברת החשמל לטובת תחנות כוח פרטיות המושבתות עקב המחסור. בין היתר, מצויין במסמך, מדובר בתחנת הכוח של נשר מפעלי מלט ברמלה - בהספק 48 מגה-ואט - המושבתת כליל בעקבות הידלדלות מאגר הגז ים-תטיס מול חופי אשקלון ופיצוץ צינור הגז בין מצרים לישראל. עוד מצוינת תחנת הכוח של פז בבית הזיקוק באשדוד (בז"א), אשר מספקת כיום 19 מגה-ואט בלבד מתוך הספק של 49 מגה-ואט, וכן תחנת הכוח של דלק IPP אשקלון, הסמוכה למתקן ההתפלה, אשר מייצרת כיום 35 מגה-ואט בלבד מתוך הספק של 87 מגה-ואט.

בנוסף, ממליץ המשרד לבחון את האפשרות לחייב צרכני חשמל גדולים במשק שלא לצרוך חשמל בשעת מחסור - בין אם בכפייה (ובפיצוי נלווה), ובין אם בהסדרים וולונטריים, דוגמת "פסגה ניידת" - שבו חברים כבר 108 צרכנים תעשייתיים, הנהנים מהנחה של 10% בתעריף החשמל השוטף בתמורה לייקורו המשמעותי בשעות שיאי ביקוש במשק. ההוראה החדשה מכוונת הפעם לצרכני מתח עליון, שצורכים דרך קבע הספק של למעלה מ-10 מגה-ואט, דוגמת מתקני ההתפלה, מפעל נשר רמלה ואחרים.

לצד אלה, תתבקש הממשלה לקבוע כי מערכת הביטחון תפעיל בשעת מחסור את כל הגנרטורים שברשותה, בהספק כולל של למעלה מ-100 מגה-ואט ובהתראה של 4 שעות, וכך גם הרשויות המקומיות שמחזיקות בגנרטורים. מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול צמח, כבר ביצע פנייה בנושא אל עמיתיו במשרדי הביטחון והפנים.

הצעת ההחלטה כוללת עוד את הנחיית רשות החשמל להכיר בכל ההוצאות העודפות שייגרמו לבעלי הגנרטורים בהפעלתם ולפצותם בהתאם. כמו כן, מוצע להנחות את שר הפנים ואת השר להגנת הסביבה לגבש את תיקוני החקיקה הנדרשים ולתת היתרים נדרשים, על מנת להפעיל טורבינות גז יבילות בהספק של 20 מגה-ואט לפחות עד ה-1 ביולי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עתודות הדלק הוכפלו

במקום השימוש בגז החסר, יידרשו תחנות הכוח בשימוש חלופי בסולר ובמזוט. כפי שנחשף ביולי אשתקד ב-TheMarker, הממשלה החלה לבחון מעבר לשימוש חלופי בסולר ובמזוט למשך שנתיים, בשעות שיא הביקוש שבחודשי הקיץ (יוני-אוגוסט) והחורף (ינואר-פברואר).

מאחד התרחישים שבחנה חברת החשמל עלה כי השימוש בדלק מאובן יידרש למשך כ-40 יום בשנה בממוצע. בהצעת המחליטים מוצע להנחות את השר להגנת הסביבה ואת מוסדות התכנון לתקן את תוכניות הבינוי של תחנות הכוח חגית (סמוך לאליקים), חיפה ורדינג שבצפון תל אביב - כך שיאפשרו מעבר לשריפת מזוט. תחנת הכוח בחגית עשויה לספק 770 מגה-ואט, רדינג מספקת מאז 2005 כ-400 מגה-ואט המוסקים בגז, ואילו שתי יחידות הייצור המזוטיות בחיפה מושבתות כיום, ועשויות לספק 145 מגה-ואט כל אחת.

תכנית חירום של חברת החשמל. TheMarker
תכנית חירום של חברת החשמל/TheMarker

עוד מוצע לאפשר את הפעלת הטורבינה של בית הזיקוק בחיפה באמצעות מזוט. זאת, נוסף על האישור העקרוני שכבר ניתן אשתקד להפעלה בסולר ובמזוט, בשעת מצוקה, של יחידות הייצור הישנות ברמת חובב (1,000 מגה-ואט) ובתחנת הכוח אשכול שבאשדוד (800 מגה-ואט). ואולם, שימוש שכזה עלול להיתקל בקשיים טכניים נפרדים, משום מגבלת תשתית הולכת הדלק הנוזלי בישראל.

"מערכת הזרמת דלקי גיבוי ליחידות הייצור נמתחת עד קצה גבול היכולת, וזאת עקב הצרכנים הכבדים" - מאשש נוסח הצעת המחליטים את החשש, ומגלה כי באחרונה הכפילה חברת החשמל את כושר המיכול (המלאי במיכלים) של דלקיה ברחבי המדינה, ובעיקר בצפון. לפיכך, ממליצה הצעת המחליטים לקבוע הסדרים מיוחדים למתן עדיפות באספקת דלקים ליחידות ייצור החשמל - גם על חשבון אספקת דלק לשימוש תחבורתי. זאת, לרבות סדרי עדיפויות בפעולות פריקה, אחסון, הולכה והזרמת דלקים, וכן לעניין הקמה ותחזוקה של קווי דלק. כמו כן, מוצע להנחות את שר האוצר לקבוע בהתאם הוראות לסדרי עדיפויות בפריקת דלקים במקשר קצא"א שבאשקלון.

"ביצוע כל הפעולות הנדרשות ייעשה תוך נקיטת הסברה רחבה בקרב הציבור", מצויין בסוף ההצעה. עוד נכתב: "יודגש, כי כבר עתה ידוע כי תהיינה עתות מחסור נוספות, אשר יידרשו הסדרים מיוחדים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully