וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלנים משוכנעים: הריבית תישאר 2.5%

רם עוזרי

23.4.2012 / 16:07

כלכלני המקרו והפעילים בשוק ההון משוכנעים כי בנק ישראל יותיר את הריבית על רמתה הנוכחית גם בחודש מאי. "לא מן הנמנע כי במהלך השנה הקרובה תחול עלייה גדולה של הריבית"

בנק ישראל צפוי להודיע היום (17:30) כי הריבית במשק תישאר ללא שינוי ברמה של 2.5% גם בחודש מאי, זה החודש הרביעי ברציפות - על כך קיימת הסכמה רחבה בין כלכלני המקרו והפעילים בשוק ההון. ואולם, בכל הנוגע לצפוי בהמשך הדרך הדעות חלוקות. התעוררות המשבר באירופה, והזינוק שנרשם היום בתשואות על האג"ח האירופיות, תומכים באלה הסבורים שהריבית צפויה עוד לרדת בהמשך.

בשבועות האחרונים השתנו הרוחות בקרב כלכלני המקרו, ורבים מהם העריכו כי לנוכח העלייה בשיעורי האינפלציה והציפיות לאינפלציה בנק ישראל ייאלץ להעלות ריבית מוקדם מהצפוי.

"לא מן הנמנע כי בתנאי הרקע הנוכחיים, במהלך השנה הקרובה תחול עלייה גדולה ומהירה יותר בריבית מזו שכיום צופה שוק ההון", העריכו כלכלני בנק לאומי. הגירעון הממשלתי התופח, על רקע הגידול בהוצאות הממשלה וירידה בהכנסות ממסים, היווה סיבה נוספת להאמין שהגיע הזמן למדיניות מוניטרית קצת יותר מרסנת.

ואולם, משתנה מרכזי בקביעת תוואי הריבית הוא המצב הכלכלי הגלובלי. במיוחד מדובר על מצב משבר החובות באירופה שמשפיע באופן ישיר על היצוא הישראלי ועל הצמיחה. התחושה של השבועות האחרונים, לפיה הנורא מכל כבר מאחורינו והדברים באירופה הולכים ומתייצבים, תרמה במידה רבה להשתנות התחזיות ולהערכות כי הריבית צפויה לעלות. חזרתו של המשבר מעידה אולי שהשינוי הגיע מהר מידי.

"המשבר באירופה לא מאחורינו", אמר בשבוע שעבר נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר בכנס באוניברסיטת בר אילן. "באחרונה יש דאגה לגבי ספרד, וההבדל בין ספרד לבין יוון פורטוגל ואירלנד, הוא שספרד היא מדינה גדולה", אמר הנגיד.

לדברי פישר, אפשר להיות יותר אופטימיים לאחר שהבנק המרכזי באירופה, בראשות הנגיד החדש יחסית מריו דראגי, החל לנקוט במדיניות מרחיבה מאוד. צעדים מרחיבים נוספים מצד אירופה, מכל מקום, תתמוך בהתאוששות הכלכלה באירופה, אך גם תיצור ללחץ על בנק ישראל להוריד ריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully