וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידות באחד העם על רקע משבר הגז עם מצרים

ערן אזרן

23.4.2012 / 16:58

מניית אמפל צנחה ב-20% והמדדים בבורסה התל אביבית ירדו בחדות. מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 ירדו ב-1.2%. מדד נדל"ן 15 ירד ב-1%

יום סוער בבורסת תל אביב. במשך שעות היום התנהל המסחר בירידות שערים חדות שהגיעו בשיאם עד ל-1.5% על רקע החלטת מצרים אמש לבטל את הסכם אספקת הגז לישראל. שובם של החששות בנוגע למשבר החוב באירופה בעקבות זינוק בתשואות על איגרות החוב של ספרד והבחירות בצרפת הכבידו אף הם על המדדים. בנוסף, המתינו המשקיעים לפרסום גובה הריבית לחודש מאי הערב על ידי בנק ישראל. קונצנזוס האנליסטים הוא כי הריבית תישאר ברמה של 2.5%.

בסופו של יום, מדד ת"א 25 נחלש ב-1.2%, ות"א 100 איבד ערך דומה. מדד ת"א בנקים נחלש ב-1.6%; ומדד נדל"ן 15 ירד ב-1%. מדד התנודתיות בבורסה (VIX), המכונה גם מדד "הפחד" שכן הוא מספק אינדקציה לגביי חששות המשקיעים, ננעל בעלייה של 1.5%, לאחר שכבר זינק במהלך המסחר ב-6%.

בלטו במסחר מניית כיל, שירדה ב-3% ומניית אמפל , שצנחה ב-20% על רקע ביטול חוזה הגז עם מצרים; מנגד, בלטה מניית יואל , שזינקה ב-5.8% על רקע הנפקת הזכויות היום.

מחר תחול הפקיעה על אופציות המעו"ף בת"א. הפקיעה הוקדמה השבוע ליום שלישי בעקבות יום העצמאות, שיחול ביום חמישי, ובו לא יתקיים מסחר בבורסה. מחזור המסחר עמד על 735 מיליון שקל - נמוך בצורה משמעותית ממוצע של 1.2 מיליארד שקל.

מדדי איגרות החוב הקונצרניות הצמודות - תל בונד 20,40 ו-60 - נסחרו בירידות של 0.3%. מדד תל בונד שקלי נסחר בירידה מתונה יותר של 0.14%. בלטו במסחר איגרות החוב של דלק נדל"ן מסדרה ה' , שיורדות ב-7.5% לתשואה של 70% על רקע המשך המגעים להסדר חוב עם בעל השליטה יצחק תשובה. איגרות החוב הממשלתיות נסחרות ביציבות, ללא מגמה ברורה.

אמפל, היום שאחרי ביטול ההסכם

הסיפור של היום בבורסת אחד העם הגיע מכיוונה של אמפל אמריקן , חברת האחזקות באמצעותה מחזיק יוסי מימן ב-12.5% בספקית הגז המצרית ,EMG. המניה, שצנחה במהלך המסחר ב-20%, ריכזה מחזור מסחר חריג של 532 אלף שקל לעומת ממוצע יומי של 86 אלף שקל. זאת בעקבות החלטת ממשלת מצרים לבטל את חוזה הגז עם ישראל. איגרות החוב של החברה, שהגיעה לא מכבר להסדר עם בעלי האג"ח שלה, צנחו במסחר בשיעורים שבין 10%-37%, כשהתשואה נעה בין 50%-350%.

חברת הגז הממשלתית של מצרים (EGAS) הודיעה אמש לספקית הגז הטבעי EMG על ביטול הסכם אספקת הגז הטבעי לישראל. זאת, ברקע מעשי החבלה הנמשכים בצינור הגז בין המדינות - והפסקת הזרמת הגז לישראל. מתחילת השנה\ לא זרם הגז במשך 88 ימים. לחלופין, הגז זרם רק 25 יום. הסכם הגז המשולש בין מצרים, ישראל ו-EMG - אשר זכה למטרייה מדינית - נחתם ב-2005. הזרמת הגז המצרי לישראל החלה בפועל במאי 2008, כאשר מצרים מהווה מקור לכ-45% מהגז המסופק לישראל.

ההזרמה נמשכה עד המהפכה הפוליטית שחוותה מצרים בינואר אשתקד. התערערות המציאות הביטחונית בחצי האי סיני והכאוס השלטוני בקהיר הביאו מאז ל-14 פיצוצים וניסיונות חבלה בצינור הגז בין המדינות. אלה גררו את השבתת האספקה לישראל למשך 70% מהתקופה שחלפה מאז ה-5 בפברואר 2011 (313 ימים בסך הכל). הודעת מצרים סותמת למעשה את הגולל על התקוות להזרמה מחודשת של הגז בין המדינות, אשר תסייע לישראל במשבר הגז אליו נקלעה.

האנליסט טל שריזלי מפסגות התייחס היום להשפעה של ביטול ההסכם על שותפויות הגז הישראליות, בהן שותפות "תמר" שבשליטת קבוצת דלק ונובל אנרג'י. "מעמד השותפות בתמר צפוי להתחזק בעקבות ביטולו הסופי של הסכם אספקת הגז ממצרים, וזאת על אף הסקפטיות ביחס לקיום ההסכם לאורך השנה האחרונה", הסביר שריזלי.

"המחסור הצפוי בגז בשנים 2014-2012 ותלות בהרחבת קיבולת הצנרת ביחס לאספקת הגז בשנים 2015-2018 עשויים להאיץ חתימה על הסכמים נוספים ולחזק את כושר המיקוח של השותפויות ביחס לחלק מההמלצות של ועדת צמח. להערכתנו, פיקוח על מחירים, עשוי להבטיח כי רמת מחירי הגז שאפיינה את ההסכמים שנחתמו עד כה, תישמר", הוסיף.

גם כיל (כימיקאלים לישראל) הגיבה היום לביטול החד צדדי של ההסכם לאספקת הגז המצרי ופירסמה הודעה על פיה היא בוחנת את הודעת EMG ואת חלופות הפעולה העומדות לרשותה כלפי ספקית הגז בהתאם להסכמי התקשרות הקיימים. מפעלי ים המלח התקשרה בסוף שנת 2010 בהסכם עם EMG לרכישת גז טבעי בהיקף של 0.2 BCM, כ-200 מיליון מטר מעוקב, לשימוש תחנת הכוח אותה שוקלת החברה להקים בסדום. כמו כן, קיבלה החברה אופציה, שהוארכה עד יולי 2012, לרכישת גז בכמות נוספת של עד 0.53 BCM. מניית כיל יורדת ב-1.9%.

החלטת הריבית הערב ב-17:30

הערב בשעה 17:30 תפרסם הוועדה המוניטרית של בנק ישראל את ריבית הבסיס במשק לחודש מאי. האנליסטים מעריכים כי הריבית תישאר ברמה של 2.5% זה החודש הרביעי ברציפות, חרף המדד הגבוה יחסית שנרשם במרץ (0.4%) והערכות כי מדד אפריל יהיה גבוה מאוד - 0.8%-1%. זאת, גם על רקע הערכה כי החל מחודש יולי הקרוב המדדים יחזרו להיות נמוכים.

האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים היתה נמוכה יחסית, 1.9%. לפי כל ההערכות, גם האינפלציה הצפויה ב-12 החודשים הקרובים נמצאת בתחום יעד האינפלציה של הממשלה (1.0%-3.0%) והיא כ-2.5%.

בבית ההשקעות פסגות מנו אתמול מספר סיבות לכך שהבנק לא צפוי לשנות את הריבית: ציפיות אינפלציוניות, ש"סיימו לעת עתה את מגמת העליות"; העובדה שהמשבר באירופה "חוזר להרים ראש (ספרד, איטליה וייתכן כי גם צרפת)"; העלייה צפויה ברמת האבטלה בארץ והאטה בייצור התעשייתי והריביות בעולם ש"צפויות להישאר נמוכות עוד זמן רב".

תשואות האג"ח של ספרד מזנקות

בורסות אירופה נסחרות בירידות שערים חדות על רקע חשש להתחדשות משבר החוב בספרד והסיבוב הראשון של הבחירות בצרפת. תשואות האג"ח לעשר שנים של ממשלת ספרד עולות כעת ב-0.07% ועברו את רף ה-6%. תשואות האג"ח של צרפת עולות ב-0.02% ונסחרות בתשואה של 3.11%. בורסת מדריד צונחת בכ-2.7%.

אתמול הסתיים הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות צרפת ללא הכרעה. מועמד הסוציאליסטים, פרנסואה הולנד, זכה ב-28.6% מהקולות בעוד שהנשיא המכהן ניקולא סרקוזי הגיע למקום השני עם 27.1%, לפי נתוני משרד הפנים הצרפתי לאחר ספירת 99% מהקולות בסיבוב הראשון של הבחירות. הבוחרים צפויים לחזור לקלפי לסיבוב שני, שבו תוכרע זהות הנשיא הבאהסיבוב השני ייערך בצרפת ב-6 במאי.

"ניצחון של המועמד הסוציאליסטי, פרנסואה הולנד, יכול ליצור בעיה גדולה לעתידו של גוש היורו", כתב אתמול הכלכלן גיל לאופר, ממחלקת המאקרו של בית ההשקעות פסגות. בסקירה השבועית שפרסם טען לאופר כי השווקים לא "אוהבים" את הרעיונות ה"חדשים" של הולנד וכך גם חברות הדירוג.

"צרפת, הכלכלה השנייה בגוש האירו הולכת היום לבחירות לנשיאות", כותב לאופר. "המסר של הולנד הוא שינוי תוואי הצנע שצרפת ושאר המדינות אימצו בגוש היורו, החזרת גיל הפנסיה ל-60, העלאת מס על העשירים והגדלת מצבת העובדים במגזר הציבורי; בעוד שהמסר של סרקוזי הוא להמשיך את המתווה הנוכחי של צעדי הצנע, העלאת המע"מ, צמצום עובדים במגזר הציבורי והקפאת תקציבים לרשויות המקומיות", הסביר לאופר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מניות בולטות במסחר

קבוצת אי.די.בי ממשיכה לתור אחר מזומנים: אי.די.בי פיתוח מצויה במשא ומתן מתקדם עם וקבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים וקרן המנוף בראשית בכדי לקבל מ-2 הגופים הללו הלוואות בהיקף מצטבר כולל של עד 300 מיליון שקל, כלומר כל אחד מ-2 הגופים צפוי להעניק לאי.די.בי פיתוח אשראי של עד 150 מיליון שקל. בנוסף, מנהלת אי.די.בי פיתוח מו"מ עם בנק זר בכדי לקבל אשראי נוסף של 300 מיליון שקל, בהתאם לדו"ח תחזית תזרים מזומנים שפירסמה החברה בסוף חודש מארס 2012 עם פרסום תוצאותיה ל-2011.

קרן פימי שמנוהלת על ידי ישי דוידי, עשויה לחלץ את יצחק תשובה מאחת ההשקעות הכושלות שביצע בשנים האחרונות. פימי החלה במגעים עם קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה על רכישת הבעלת בחברת גדות ביוכימיה שעוסקת בייצור סוכר פירות (פרוקטוזה) חומצת לימון ומלחי חומצת לימון לתעשיית המזון, התרופות והדטרגנטים וכן בייצור רכיבים לתוספי מזון.

דב גולדשטיין, המחזיק בכ-17 מיליון מניות של אולטרה שייפ , מבקש מבית המשפט המחוזי שיורה לקבוצת אפסווינג בראשותו של ירון ייני לבצע השקעה בסך של 4.5 מיליון דולר, עליה התחייבה בתמורה להקצאה של 24.99% ממניות החברה. גולדשטיין מבסס את דרישתו על דיון שהתקיים אצל השופט חאלד כבוב, שבו נאמר כי קבוצת אפסווינג מוכנה לשלם סכום זה תמורת נתח המניות שכרגע מוחזקות בידי איש העסקים יוסף גורביץ'.

חברת הנדל"ן והאנרגיה הסולארית אספן גרופ שבשליטת רוני צארום (48%) דיווחה אתמול (א') כי דירקטוריון החברה אישר עקרונית הנפקת אג"ח הצמודות למדד המחירים לצרכן בהיקף של עד 120 מיליון שקל. החברה טרם החליטה על תאריך מדויק לביצוע ההנפקה, אך ציינה כי איגרות החוב זכו לדירוג A3 (דירוג בינוני-גבוה) על ידי מידרוג.

יו"ר חברת החיתום פועלים אי.בי.אי , רונן צלניר, ובית ההשקעות אי.בי.אי משפרים הצעת רכש למחזיקי 7.85% ממניות פועלים אי.בי.אי בכ-10%. כעת מבקשים המציעים לרכוש מניות מהציבור במחיר של 8.2 שקלים ליחידה במקום 7.5 שקלים שהוציעו קודם לכן, מהלך שידרוש מהמציעים להוסיף עוד כמיליון שקל לתמורה הכוללת ולהוציא סך של 12.1 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully