וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חששות אירופה הכבידו על וול סטריט; צ'ק פוינט ירדה ב-5%

נמרוד הלפרן, ערן אזרן

23.4.2012 / 23:40

התשואה על האג"ח הממשלתיות בארה"ב ירדה ל-1.93% - שפל של כמעט חודשיים; ענקית הקמעונאות וול מארט נפלה ב-5% על רקע שערוריית שוחד

בורסות וול סטריט פתחו את השבוע בירידות על רקע התכווצות פעילות הייצור בגוש היורו ובסין, והתגברות החששות מפני החרפה במשבר החוב באירופה עקב חוסר ודאות פוליטי ביבשת. אזהרת רווח של ענקית הדגנים האמריקאית קלוג ושערוריית שוחד בענקית הקמעונאות וול-מארט, אף הן הכבידו על המדדים.

מדד דאו ג'ונס , אשר נסגר ביום שישי מעל לרמה של 13 אלף נקודות, ירד ב-0.8%; מדד S&P 500 , אשר עלה בשבוע שעבר בראשונה זה שלושה שבועות, איבד ב-0.8%. מדד נאסד"ק , אשר השלים בשבוע שעבר ירידה שבועית שלישית ברציפות, נסוג ב-1%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.04% לרמה של 1.93% - שפל של כמעט חודשיים.

חששות צמיחה גלובליים; האג"ח של ספרד מזנקות

פעילות הייצור והשירותים בגוש היורו ירדה בשיעור חד מהצפוי באפריל, התכווצות חודשית שלישית ברציפות. המדד המשותף של מגזרי הייצור והשירותים בגוש היורו ירדה החודש לרמה של 47.4 נקודות - שפל של חמישה חודשים - לעומת 49.1 נקודות במארס, מסרה היום חברת המחקר מרקיט אקונומיקס. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה של המדד לרמה של 49.3 נקודות.

מוקדם יותר היום בסין, פורסמו נתונים ראשוניים של מדד פעילות מגזר הייצור בסין, אשר עלה החודש לרמה של 49.1 נקודות לעומת 48.3 במארס. זה החודש השישי ברציפות שבו המדד נמצא מתחת לרמה של 50 נקודות. מדד מתחת לרמה זו משקף התכווצות בפעילות הכלכלית, ואילו מדד מעל לרמה של 50 נקודות מצביע על צמיחה בפעילות.

התשואה על האג"ח הממשלתיות של ספרד ל-10 שנים חצתה היום את רף 6%, על רקע שקיעת כלכלת ספרד במיתון, התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ספרד התכווץ ברבעון הראשון ב-0.4% בהמשך לנסיגה של 0.3% ברבעון הרביעי של השנה שעברה, מסר היום הבנק המרכזי של ספרד. ההגדרה המקובלת למיתון היא שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית.

חוסר ודאות פוליטי באירופה

התשואה על האג"ח הממשלתיות של צרפת עלתה אף היא לאחר שנשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, הפך לנשיא המכהן הראשון מאז שנת 1958 שמפסיד בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות.

"ניצחון של המועמד הסוציאליסטי, פרנסואה הולנד, יכול ליצור בעיה גדולה לעתידו של גוש היורו", כתב אתמול הכלכלן גיל לאופר, ממחלקת המאקרו של בית ההשקעות פסגות. בסקירה השבועית שפרסם טען לאופר כי השווקים לא "אוהבים" את הרעיונות ה"חדשים" של הולנד וכך גם חברות הדירוג.

"צרפת, הכלכלה השנייה בגוש היורו הולכת היום לבחירות לנשיאות", כותב לאופר. "המסר של הולנד הוא שינוי תוואי הצנע שצרפת ושאר המדינות אימצו בגוש היורו, החזרת גיל הפנסיה ל-60, העלאת מס על העשירים והגדלת מצבת העובדים במגזר הציבורי; בעוד שהמסר של סרקוזי הוא להמשיך את המתווה הנוכחי של צעדי הצנע, העלאת המע"מ, צמצום עובדים במגזר הציבורי והקפאת תקציבים לרשויות המקומיות", הסביר לאופר.

סוגיות פוליטיות עומדות במוקד תשומת הלב גם בהולנד, שם צפוי ראש הממשלה מארק רוטה להתפטר היום מתפקידו בעקבות המשבר הפוליטי אליו נקלעה מפלגתו. רוטה ייפגש בשעות הצהריים עם מלכת הולנד ביאטריס ולהודיע לה על ההתפתחות הפוליטית. המשבר נגרם בעקבות חבר הפרלמנט חרט וילדרס ממפלגת הימין הקיצוני שטירפד שבעה שבועות של דיונים לגבי תכנית צנע, בטענה שלא רצה להיכנע לדרישות התקציב של "הדיקטטורים מבריסל". אם מפלגת פרידום, אליה שייך וילדרס תפסיק לתמוך במפלגתו של רוטה, יאבד ראש הממשלה את הרוב בפרלמנט.

מניות בולטות במסחר

מניית אמפל אמריקן תרכז הערב עניין גם במסחר בניו יורק, לאחר ביטול הסכם הגז עם ממשלת מצרים, ולאחר שאיבדה כ-20% משוויה היום בבורסת תל אביב. החברה, שבשליטת יוסי מימן, מחזיקה ב-12.5% בספקית הגז המצרית EMG. איגרות החוב של החברה, שהגיעה לא מכבר להסדר עם בעלי האג"ח, צונחות בתל אביב בכ-10%-40%.

ענקית אבטחת המידע הישראלית צ'ק פוינט , בניהולו של גיל שויד, פירסמה הבוקר את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2012 כאשר היא עולה על תחזיות הרווח של האנליסטים ושלה. הכנסות צ'ק פוינט עמדו על 313.1 מיליון דולר, עלייה של 11% לעומת הרבעון המקביל, והרווח הנקי למניה טיפס ב-16% ל-0.74 דולר למניה. תחזיות האנליסטים היו להכנסות של 312.8 מיליון דולר ולרווח למניה של 0.72 דולר למניה. תחזיות החברה היו להכנסות של 315-305 מיליון דולר ולרווח למניה של 0.73-0.69 דולר.

עם זאת, תחזית צ'ק פוינט לרבעון הנוכחי איכזבה את המשקיעים. החברה צופה לרשום ברבעון רווח של 76 סנט למניה על מכירות של 330 מיליון דולר, לעומת תחזית האנליסטים שהיתה לרווח של 76 סנט למניה על מכירות של 333.7 מיליון דולר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

שערוריית שוחד בוול מארט

תחקיר שפירסם העיתון "ניו יורק טיימס" אודות שערוריית השוחד בוול מארט מקסיקו דחק את ענקית הקמעונות האמריקאית לפינה ואילץ אותה להודיע על פתיחת חקירה רשמית. "החקירה כבר נפתחה וכרגע אין לנו הסבר מלא ומספק לדברים שהתרחשו", אמר דובר וול מארט דיוויד תובר, בהודעה מצולמת שהוקלטה ונערכה על ידי החברה. תובר הסביר כי "בחברה גלובלית כמו וול מארט לעיתים קורים דברים לא רצויים, למרות מאמצינו וכוונותינו למנוע אותם".

אולם ההסבר הזה בעייתי משום שעל פי הגילויים שפורסמו בתחקיר הנהלת וול מארט, לא רק שידעה על שחיתות הענק שהתרחשה בוול מארט מקסיקו, אלא גם בחרה במודע לטייח ולהשתיק את היקפי השוחד, הנאמדים בסכום של 24 מיליון דולר.

הפרשייה החלה בספטמבר 2005, כשעורך דין בכיר בוול מארט קיבל הודעת אימייל מדאיגה מבכיר לשעבר בחברה הבת המקסיקנית, וול מארט דה מקסיקו. באימייל, ובשיחות בעקבותיו, תיאר הבכיר לשעבר כיצד החברה שילמה שוחד נרחב כדי לזכות בהובלה בשוק. בתגובה להתראתו, שיגרה וול מארט חוקרים למקסיקו סיטי, ותך כמה ימים חשפו עדויות לפרשיית שוחד נרחבת. הם גילו תיעוד של מאות תשלומים חשודים בסכום כולל של יותר מ-24 מיליון דולר, ומסמכים שהראו כי בכירי החברה במקסיקו ידעו על התשלומים ונקטו בצעדים להסתיר אותם ממטה החברה בבנטונוויל, ארקנסו. אלא שבמקום להרחיב החקירה, ראשי וול מארט העדיפו לסגור אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully