וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת חשמל מחפשת גז בעולם ב-800 מיליון דולר

אבי בר אלי, איתי טרילניק

25.4.2012 / 8:22

חברת החשמל מחפשת תחליף לגז המצרי לאור המשבר מול מצרים. החברה פירסמה אתמול החברה את המכרז הבינלאומי לרכישת גז טבעי נוזלי ‏(LNG‏) מיובא

על רקע משבר הגז המחריף במשק, והודעת מצרים על ביטול חוזה הגז עם ישראל, מתניעה חברת החשמל את המהלך ליבוא גז חלופי. לאחר הכנות שנמשכו שנה, פירסמה אתמול החברה את המכרז הבינלאומי לרכישת גז טבעי נוזלי ‏(LNG‏) מיובא. רכישת הגז תחל ב–1 בדצמבר השנה.


היקף הגז שיירכש עשוי להגיע ל–1.3 מיליארד מ”ק ‏(BCM‏), בעלות כוללת של 700–850 מיליון דולר. מדובר במכרז לשיגור עד 16 מכליות LNG לנמל ימי בקפריסין, שם יעגנו המכליות ויזרימו את הגז הנוזלי לאונייה מגזזת שתחכור חברת החשמל מאקסלרייט ‏(Accelerate‏) האמריקאית.

אונייה זו תפליג בכל פעם לקפריסין ובחזרה לישראל, ותזרים את הגז לחוף דרך מצוף מיוחד 10 ק”מ מערבית לחופי חדרה. מקשר ימי זה מוקם בימים אלה בעלות של כ–130 מיליון דולר עבור חברת נתיבי גז ‏(נתג”ז‏) בידי מיקופרי ‏(Micoperi‏) האיטלקית ו–APL הנורווגית ‏(ספקית המצוף‏).


לפי מסמכי המכרז, תכיל כל מכלית 130 אלף מ”ק גז נוזלי. הזוכה במכרז יתחייב לספק שתי מכליות בחודש למשך חמישה חודשים. מדובר בפרק זמן קצר יחסית לתחזיות המוקדמות להתקשרות של שנתיים לפחות. ואולם סיום ההתקשרות חופף למועד הגעתו הצפויה של הגז ממאגר תמר ‏(בסביבות אפריל 2013‏). זאת, כאשר חברת החשמל תחזיק באופציה להארכת ההתקשרות עם הזכיין לשישה משלוחים נוספים עד סוף 2013, באותם התנאים.


ל–TheMarker נודע כי את המשלוח הראשון אשר ייצא לדרך כבר השנה תספק ככל הנראה אקסלרייט עצמה. זאת, בכפוף לאישור דירקטוריון חברת החשמל את פרטי ההתקשרות עמה להחכרת האנייה. במכרז צפויים להתמודד ענקיות הטרייד אשר משיטות כיום מכליות LNG בים התיכון, דוגמת שברון, BP גזפרום ורפסול.

להזמנה לקבלת מידע
‏(R.F.I‏) שפירסמה חברת החשמל בתחילת השנה ניגשו כ–10 חברות בינ”ל. אלה נדרשו להוכיח בעלות על מכליות שמסוגלות להתקשר עם האונייה המגזזת הייחודית של אקסלרייט. 
חברת החשמל התקשרה עם האמריקאים בפטור ממכרז - משום שאלה מחזיקים בלעדית בטכנולוגיית הגיזוז הצף. כפי שפורסם באחרונה, רשות הגז שבמשרד האנרגיה הודיעה כי חברת החשמל תחכור כנראה את האונייה למשך ארבע שנים, אף שתוכל לנתק את ההתקשרות עוד קודם ‏(בכפוף לייקור ההחכרה‏). 

מחיר ה–LNG בים התיכון נע כיום בין 14 ל–15 דולר למיליון BTU. על מחיר זה צפויה המדינה להוסיף 1–2 דולרים למיליון BTU כדי לגלם בו את עלות ההחכרה של אוניית הגיזוז בידי חברת החשמל, שנאמדת ב–80 מיליון דולר לשנה. לכן, ייסוב לפי הערכות מחיר ה–LNG שיסופק למשק בין 15–18 דולר למיליון BTU.


מדובר במחיר גבוה יחסית למחיר הגז שתרכוש חברת החשמל משותפות תמר למשל, שעומד על 5.3 דולרים למיליון BTU. אך בהיעדר גז מצרי ‏(4.5 דולרים למיליון BTU‏), ולנוכח הידלדלות מאגר ים תטיס עדיפה חלופת 
ה–LNG על השימוש היקר והמזהם בסולר ובמזוט, שמחירם שווה ערך ל–25 דולר למיליון BTU.


באשר להסדרי שימוש המגזר העסקי במסוף ה–LNG אלה עדיין לא נקבעו. לפי מתווה שפירסמה רשות הגז לשימוע ציבורי אמורים היו להיות 26 משלוחי LNG. את עשרת הראשונים אמורה היתה לרכוש חברת החשמל; על עשרה נוספים היה צריך להתבצע מכרז, שבו לחברת החשמל תישמר זכות סירוב; ואילו השישה הנותרים הוקצו למגזר הפרטי ‏(במכרז‏). מפרטי המכרז שפירסמה חברת החשמל עולה לפיכך כי הסדר זה ישונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully