וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרני מזון: "דחינו העלאת מחירים בגלל המחאה"

עדי דברת-מזריץ

29.4.2012 / 8:14

לדברי יצרני מזון ומוצרי צריכה צפוי גל התייקרויות במשק לקראת הקיץ. "לא יהיה מנוס מהעלאת מחירים. התשומות ממשיכות לעלות ואין לחברות דרך לספוג זאת"

בהמשך להתייקרויות שעליהן הודיעו חברות מוצרי הצריכה באחרונה, יצרני מזון ומוצרי צריכה מזהירים מפני גל נוסף של העלאות מחירים, ומצמצום המבצעים.

"לא יהיה מנוס מהעלאת מחירים. התשומות ממשיכות לעלות ואין לחברות דרך לספוג זאת. מחירי האנרגיה וחומרי הגלם וכן המסים ממשיכים לעלות, והחברות נשחקות באופן דרמטי", אומר גלעד זילברברג, יו"ר הוועדה למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים ובעלי חברת מאיר בייגל.

כפי שנחשף ב-TheMarker בשבוע שעבר, כמה חברות הודיעו לרשתות השיווק על העלאת מחירים. כך, חברת ההפצה דיפלומט הודיעה כי החל במאי יעלו מחירי טונה סטארקיסט ב-5%-15%; מיונז היינץ בכ-10%; ומותג שיבולת השועל קוואקר בכ-5%. חברת נטו, משווקת טונה ויליגר ופוסידון, הודיעה לפני כמה חודשים על התייקרות של כ-10%, אך איפשרה לרשתות השיווק להצטייד במלאי במחיר הקודם, כך שהצרכן לא הרגיש את העלייה - הנכנסת לתוקף רק בימים אלה. שתי החברות תיכננו את העלאת המחיר כבר לפני כמה חודשים, אך דחו זאת בשל המחאה החברתית.

גם חברת שסטוביץ הודיעה על ייקור כמה מהמוצרים של המותג פלמוביל החל בתחילת מאי. הייקור כולל עלייה של כ-8% במחיר סבון מוצק פלמוליב ברביעיות ושל כ-5% במחיר ליטר נוזל כלים פלמוליב. פרוקטר אנד גמבל העלתה בין היתר את מחיר מוצרי פנטן והד אנד שולדרס, נוזל כלים פיירי ומוצרי וולה לשיער ב-4%-6%. במקביל, הורידה החברה את מחירי הסכינים ומכשירי הגילוח של ג'ילט בכ-10%.

"יהיו עוד הרבה עליות מחירים. בעקבות עלויות החשמל, הדלק והמים היינו צריכים להעלות כבר מחירים, אבל בגלל המחאה החברתית כל החברות נזהרות וסופגות את עליות התשומות כדי לא להיות בעין המחאה, אך זה לא יחזיק מעמד לאורך זמן", אומר בכיר באחת מחברות המזון הגדולות ומוסר כי את עליות המחיר נראה אחרי תחילת הקיץ. "כל חברות מוצרי הצריכה רוצות לראות אם המחאה תחזור בגדול. גם החברות הגדולות כמו אסם, תנובה ושטראוס יצטרכו להעלות מחירים, כי אחרת אף אחד לא יקנה את המניות שלהן והבעלים שלהן יסבלו".

חוסכים על פרסום

עד שיוכלו לבצע העלאת מחירים באופן רשמי, החברות מתכוונות לצמצם את כמות המבצעים שהן מציעות. בניגוד להעלאת מחירים, מהלך כזה מגדיל את רווחיותן בלי לייצר אפקט תקשורתי שלילי. "אנחנו מקטינים את כמות ועומק המבצעים ומצמצמים בפרסום, אך זה לא יוכל להישאר לאורך זמן", אומר ספק באחת מחברות המזון המוכרות. "עד הקיץ כולם יעלו מחירים. ההבדל מגל העליות הקודם יהיה שאם אז היצרנים הגדולים היו הראשונים להעלות מחירים, כעת הם בוחנים איך מתקבלות ההעלאות של השחקנים הקטנים, כדי לפעול בהתאם".

"אנו לא נכריז כרגע על העלאת מחירים, אלא נצמצם מבצעים", אומר בכיר באחת מהחברות שאינן בתחום המזון. "רשתות השיווק באטרף של מלחמה אחת בשנייה ולוחצות עלינו לקיים יותר ויותר מבצעים. עם זאת, אם הצרכנים יאפשרו זאת, נעלה מחירים בכמה מהמוצרים".

לדבריו, "חברות שמחזיקות בנתח שוק של 40% ו-50% מקטגוריה, והן במצב די מונופוליסטי, יכולות להעלות מחירים ביתר קלות כי הנאמנות למוצריהן גבוהה והצרכן ירכוש את המוצר גם אם יעלה כמה שקלים יותר".

היצרנים הבוחנים את המתרחש מהצד מייחלים לראות עליות מחירים כמה שיותר מהר. "אני מקווה שאנחנו עומדים בפני גל עליות מחירים גדול. זה שנה וחצי יש גידול משמעותי בעלויות ואנחנו מפחדים להעלות מחירים, אבל אין מנוס מזה", אומר בכיר באחת מחברות מוצרי הצריכה הגדולות. לדבריו, "בתור התחלה יהיה אצלנו כנראה עוד גל פיטורים. החברות צריכות לשפר את המחיר שהן גובות על מוצרים על ידי העלאת מחירי מחירון או על ידי הפחתת מבצעים. בינתיים נסתפק בהפחתת המבצעים".

לדברי זילברברג, מי שבעיקר סובלים מהמצב הם היצרנים הקטנים, שלא יכולים להרשות לעצמם להעלות מחירים לפני החברות השולטות בשוק. "הרבה מפעלים לא יחזיקו כך מעמד לאורך זמן. החברות הגדולות ינצלו את המצב ויראו הזדמנות להשתלט על שוק גדול יותר, כי ברור שלטווח הרחוק המפעלים הקטנים לא יוכלו לשרוד. בסוף הצרכן ימצא את עצמו עם שוק ריכוזי יותר מאשר לפני המחאה".

גרשון ויסמן, סמנכ"ל הסחר של רבוע כחול, מפעילת רשתות מגה, לא מצטרף לתחזית הקודרת. לדבריו, "נכון להיום, אנחנו לא רואים עליות מחירים באופק. אסם, תנובה ושטראוס לא יעזו להעלות מחירים בחודשיים הקרובים. הספקים מכירים את המציאות העסקית כרגע ויחשבו פעמיים לפני שיעלו מחירים".

בכיר באחת מרשתות השיווק הפרטיות סבור כי הציבור הוא זה שיגזור את גורלו. "אם הצרכנים יעשו רעש וחרמות וייצאו נגד החברות שהעלו כעת מחירים, חברות אחרות יחששו. אם לא, החברות המביטות מהצד יבינו שגם הן יכולות להעלות מחירים".

לדברי רמי לוי, בעלי רמי לוי שיווק השקמה, "אין מנוס מעליית מחירים במוצרים שמיוצרים במדינה, כי הדלק, החשמל, הארנונה והמים התייקרו משמעותית. ההתייקרויות של מוצרים מיובאים לא מוצדקות, כי הדולר והיורו לא עלו מאוד באחרונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully