וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמות הכלכליות שייקברו בקלפי

צבי זרחיה

29.4.2012 / 11:34

מסקנות ועדת טרכטנברג, רפורמת המרפסות, גיוס חרדים, מסקנות ועדת הריכוזיות ושורה של חוקים נוספים עומדים בפני הכנסת לקראת הבחירות המתקרבות. אילו מהן יישרדו את הבחירות?

בין אם תהיה זו סוגיית המאחזים, חוק טל או המחאה החברתית שיבשרו את הקץ, במערכת הפוליטית תמימי דעים כי הקדמת הבחירות היא עובדה מוגמרת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר החל בהתייעצויות להקדמת הבחירות עם שרים וראשי מפלגות, ובהם יו"ר קדימה החדש ח"כ שאול מופז, שהודיע אתמול כי יש לקיים את הבחירות כבר באוקטובר. יו"ר מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ' תגיש מחר הצעת חוק לפיזור הכנסת. במערכת הפוליטית מעריכים שבמושב הקיץ, שייפתח היום, יוחלט על הקדמת הבחירות; ככל הנראה יוחלט על הקדמת הבחירות ועריכתן בספטמבר-אוקטובר 2012. הקדמת הבחירות לספטמבר-אוקטובר עשויה לגרום לכך שמושב הקיץ יתקצר ויסתיים בתחילת או במהלך יוני, במקום בסוף יולי. כך, גורלן של חלק גדול מהרפורמות הגדולות שעליהן הכריז נתניהו לוט בערפל, וכמה מהרפורמות לא יאושרו עד לבחירות.

יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, הודיע אתמול כי יש לפזר את הכנסת מיד כשתושג לסכמה על מועד הבחירות.

השר משה יעלון העריך כי הממשלה תתפרק אם לא יימצא פתרון לסוגיית המאחזים. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ממתין להתפתחויות בכתב האישום נגדו ומעריך כי מוטב לו להתפטר מהכנסת עם החתימה על עסקת טיעון ולחזור אליה לאחר הבחירות, ויו"ר ש"ס, אלי ישי, מוטרד מההכרזותיו של אריה דרעי על הקמת מפלגה חדשה. נתניהו עצמו הכריז באחרונה כי אין בכוונתו להקדים את הבחירות, אך גם הוא כבר נערך להן. רק אהוד ברק, שלא יודע אם מפלגתו החדשה, עצמאות, תעבור את אחוז החסימה, היה שמח בוודאי לדחותן למועד לא-ידוע.

לפתחה של הממשלה מונחים מוקשים רבים, שכל אחד מהם עלול לחולל את המפולת שתביא להקדמת הבחירות. נתניהו חושש שהמחאה, שלפי ההערכות תשוב לתחייה בקיץ, תנגוס בכוחו. בכירים בליכוד מייעצים לו להקדים את הבחירות ועל הדרך לזרוק לציבור עצמות חברתיות כמו הוזלת הדלק, במקום להמשיך לספוג ביקורת. פקיעתו של חוק טל ביולי היא מוקש נוסף שעלול לפורר את הקואליציה - החרדים יתנגדו לצו גיוס גורף, בעוד שישראל ביתנו תתנגד לכל הסדר שיפלה אותם לטובה.

וזה לא הכל: קשיים באישור תקציב 2013 מסבים כאב ראש לנתניהו, והוויכוח על הקריטריונים לסיוע ממשלתי בדיור צפוי לגרום לעימותים בתוך הקואליציה.

להלן פירוט המוקשים העיקריים והחשובים שיעסיקו את חברי הכנסת והממשלה במושב הקרוב.

דו"ח טרכטנברג: מירוץ המימוש

המהות: הממשלה תרצה להוכיח לציבור שהיא מיישמת את המלצות דו"ח טרכטנברג, וחברי הכנסת יעשו הכל כדי להזכיר לבוחריהם מי הוריד למענם את מחירי המזון ומי פעל ליישום חוק חינוך חינם מגיל שלוש.

הבעיה: המלצות ועדת טרכטנברג על יוקר המזון תקועות במשרדי הממשלה. בין ישראל ביתנו לש"ס נטושה מחלוקת על הקריטריונים לסיוע ממשלתי ברכישת דירה במסגרת מחיר למשתכן: הראשונה דורשת שכושר ההשתכרות של שני בני הזוג יובא בחשבון, בעוד ששר הבינוי, אריאל אטיאס, ומפלגתו ש"ס מתנגדים מחשש שהדבר יפגע בחרדים ובמשפחות שבהן רק אחד מבני הזוג עובד.

מה יהיה? נתניהו ינסה להגיש לכנסת הצעות חוק ברוח המלצות טרכטנברג, בהן חינוך חינם לילדים מגיל שלוש ורפורמות להורדת מחירי המזון. בעניין מחירי הדיור, לא מן הנמנע שהממשלה תשלוף שפנים מהשרוול - תוכניות שיעודדו שיווק קרקעות או שיציעו לצעירים סיוע ממשלתי ברכישת דירה.

גיוס חרדים: יחכה לאחרי הבחירות

המהות: בג"ץ חייב את הממשלה להסדיר את סוגיית גיוס החרדים עד סוף יולי 2012.

הבעיה: ש"ס ויהדות התורה מתנגדות בכל תוקף לגיוס גורף של חרדים, ומאיימות לפרוש מהקואליציה אם יתקבל הסדר שאינו מקובל עליהן. גפני אמנם הכריז כי יש לפטור משירות כל אברך ש"תורתו אמנותו" ולגייס את האחרים, אבל אין להניח שמפלגתו וש"ס יתמכו בכך בכנסת. אם לא די בכך, קדימה מקדמת הצעת חוק שירות לכל. בסוף השבוע שעבר הוקם מאהל מחאה בגן הוורדים שמול המשכן, ששם לו למטרה להחתים מיליון אזרחים למען החוק.

מה יהיה? בסוף יולי, ברגע האחרון, תפנה הממשלה לכנסת ולאחר מכן לבג"ץ, בבקשה להקים ועדה ציבורית שתמצא פתרון זמני עד לגיבוש עמדתה בעניין. נתניהו מעדיף לגלגל את תפוח האדמה הלוהט הזה עד לאחר הבחירות.

חוקי התספורות ושכר הבכירים: יוכרעו על ידי הציבור והטייקונים

המהות: ערב צאתה של הכנסת לפגרת הפסח אושרו בקריאה ראשונה הצעות חוק ממשלתיות להגברת הפיקוח על שכר הבכירים בחברות ציבוריות ולמינוי נאמן לחברה ציבורית שמבקשת הסדר חוב. הצעת חוק ממשלתית בסוגיית התספורות מצטרפת להצעת חוק דומה שהגישה יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, שהתקבלה בקריאה טרומית.

הבעיה: כשחלק מחברי הכנסת פוזלים אל עבר הטייקונים, לא ברור אם יזדרזו לאשר את ההצעה להגברת הפיקוח על שכרם הבכירים.

מה יהיה? ככל הנראה, חוק שכר הבכירים לא יאושר בכנסת. לעומתו, חוק התספורות יאושר אם יופעל לחץ ציבורי על המחוקקים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מס העשירים: לא נראה באופק

המהות: ועדת טרכטנברג המליצה להטיל מס עשירים של 2% על מי שמשתכר יותר ממיליון שקל בשנה, אך הכנסת לא אישרה אותו. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הודה כי גורמים ממשלתיים רמזו לו לעכב את אישור המס. כעת מציע גפני לממשלה לקדם את הטיפול בסוגיה ואף מוכן לקדם מדרגת מס מיוחדת למי שמשתכר יותר מ-80 אלף שקל בשנה. גפני גם מציע להעלות את מס החברות ב-1% - מ-25% ל-26%.

הבעיה: נתניהו חרת על דגלו את הפחתת נטל המס הישיר ומס החברות, ולכן לא ברור אם יסכים להטלת מס העשירים. מצד שני, הטלת מס כזה לתקופה קצובה עשויה להיות תשובה מסוימת לדרישות המחאה.

מה יהיה? הטלת המסים החדשים והעלאת מסים קיימים יידחו עד לאחר הבחירות, במסגרת דיוני הכנסת הבאה בתקציב 2013.

.

המלצות ועדת הריכוזיות: ספק אם יאושרו לפני הבחירות

המהות: הממשלה אישרה בשבוע שעבר את המלצות ועדת הריכוזיות, שנועדו בין השאר להפחית את כוחן של פירמידות, להגביל החזקות צולבות בגופים פיננסיים וריאליים ולהסדיר תהליכים שיגבירו את התחרות ביניהם.

הבעיה: נתניהו אמנם נחוש לאשר את ההמלצות בחקיקה במושב הקרוב, אבל ספק אם לפני הבחירות ירצו חברי הכנסת להרגיז את הטייקונים. לאחר כל בחירות מוצאים עצמם כשליש מחברי הכנסת מחוץ למשכן, ורבים מהם לוטשים עיניים למשרות נחשקות ועתירות ממון בחברות ובדירקטוריונים של הטייקונים. זאת ועוד, הטייקונים, באמצעות הלוביסטים, ילחצו על חברי הכנסת לעכב את החקיקה.

מה יהיה? נתניהו מעוניין להשלים את חקיקת המלצות ועדת הריכוזיות כבר במושב הקיץ. הבעיה היא שהן עדיין לא הוגשו לכנסת. בהנחה שהכנסת תתפזר במהלך יוני 2012 ונוכח הלחצים שיפעילו הלוביסטים והטייקונים על הח"כים, ספק אם יאשרו את ההמלצות. השרים והח"כים לא ירצו להתעמת עם הטייקונים שלתרומותיהם יזדקקו בפריימריז.

חוק המרפסות: ינוסח מחדש

המהות: החוק נועד לקצר הליכי תכנון ובנייה בישראל.

הבעיה: החוק תקוע בוועדה משותפת לוועדות הפנים והכלכלה של הכנסת עקב תביעתה של ישראל ביתנו לכלול את סעיף מיצוי כושר ההשתכרות במכרזים של משרדי השיכון ומינהל מקרקעי ישראל. החוק הוא בבת עינו של נתניהו, אך ארגונים ירוקים, כמו גם חברי כנסת שונים, מסתייגים ממנו.

מה יהיה? לנוכח חילוקי הדעות הקשים סביב החוק, הוא לא יאושר במתכונת שהוגשה. בסופו של דבר תוצע רפורמה צנועה יותר שתכלול קיצור הליכי רישוי.

כללי התנהגות ללוביסטים: לא יאושרו באווירת הבחירות

המהות: יו"ר הכנסת ריבלין מבקש לקבוע כללי התנהגות ללוביסטים, ואסר על הלוביסטים להסתובב במזנון, במזכירת הכנסת, בלשכה המשפטית, במרכז המחקר והמידע ועוד. במושב הקיץ תועלה להצבעה הצעה שיזמה ח"כ שלי יחימוביץ', שתחייב לוביסטים לחשוף מידע שהם מוסרים לח"כים.

הבעיה: קיימים חילוקי דעות בין משרדי הלובינג הקטנים לגדולים בנוגע להסדרת כללי ההתנהגות. בכנסת נמתחת ביקורת על כך שההידברות נעשית בחשאי ובלא שקיפות ציבורית. המכון לדמוקרטיה הודיע כי יפרסם קול קורא לציבור להביע את עמדותיו.

מה יהיה? באווירת הבחירות, קשה להניח שחברי הכנסת יאשרו כללים להתנהגות הלוביסטים, ואם יאושרו כללים כלשהם, הרי שהלוביסטים יצליחו לרכך את חברי הכנסת ולקבוע כללי התנהגות שלא יקשו עליהם יתר על המידה.

אישור התקציב: רק אחרי הבחירות

המהות: משרד האוצר מגבש את תקציב המדינה ל-2013, שצפוי לכלול גזירות קשות לציבור בשל הכנסות נמוכות מהתחזית לצד גידול בהוצאות, בין השאר בשל התוספת למערכת הביטחון, הסכם השכר עם הרופאים, דו"ח טרכטנברג ועוד. הצעת התקציב תעלה על שולחן הממשלה ביוני-יולי ותוגש לכנסת באוקטובר.

הבעיה: נתניהו לא ירצה להציג לציבור תקציב שיעלה לו באובדן מנדטים, מה גם שסיכויו לאשרו בממשלה ובכנסת בשעה שמפלגות הקואליציה פוזלות אל בוחריהן - קלוש. זאת ועוד: אם ירצה נתניהו "להיטיב עם העם", הוא ייווכח כי אין לו מספיק כסף וייתקל בהתנגדות עזה מצד פקידי האוצר ונגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שלא התלהב - בלשון המעטה - מהחלטתו מתחילת החודש להוריד את המס על הדלק.

מה יהיה? לפי הערכות, הממשלה והכנסת הנוכחיות לא יאשרו את התקציב. אם הבחירות לכנסת יתקיימו בסוף השנה, אז הממשלה החדשה תגיש לכנסת בסוף 2012 הצעת תקציב, שתאושר בתחילת 2013. עד אז, המדינה תפעל בתקציב חודשי. שר האוצר, יובל שטייניץ, מעוניין לקבוע כי מעתה ואילך יאושר תקציב דו-שנתי, אבל בכנסת אומרים שלא ברור אם לאחר הבחירות יהיה שר אוצר שיתמוך בתקציב מסוג זה.

ראשות ועדת הכלכלה: קרב בין קדימה לליכוד

המהות: קדימה תובעת לאייש את משרת יו"ר ועדת הכלכלה באחד מחבריה, מאיר שטרית או רוחמה אברהם בלילא. כיום משמש בתפקיד ח"כ כרמל שאמה הכהן (הליכוד). ראשות ועדת הכלכלה מאוישת בדרך כלל על ידי חבר כנסת מהאופוזיציה. בכנסת הנוכחית הסכים הליכוד להעניק את ראשות ועדת חוץ והביטחון לקדימה תמורת ראשות ועדת הכלכלה. עם בחירתו בחודש שעבר של ח"כ שאול מופז ליו"ר קדימה, הועלתה התביעה שהוא יפנה את ראשות ועדת החוץ והביטחון לליכוד, ובתמורה תעבור ראשות ועדת הכלכלה למפלגתו.

הבעיה: נתניהו עדיין לא החליט אם להיענות לתביעה. הוא והליכוד חוששים כי חבר כנסת מקדימה יכנס את הוועדה לעתים תכופות ויקדם עניינים חברתיים.

מה יהיה? אם יוסכם על הקדמת הבחירות והכנסת תתפזר ביוני 2012, יתבע הליכוד שלא לבצע שינוי בראשות הוועדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully