וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ מתנגד להחזרת הקוטג' לפיקוח

צבי זרחיה

29.4.2012 / 14:28

יו"ר מרצ זהבה גלאון פנתה לשר האוצר יובל שטייניץ בבקשה להחזיר מחירי הקוטג' לפיקוח אך שטייניץ הודיע כי הוא מתנגד לכך. "צעד שאין בו כדי לפתור כשלים תחרותיים"

שר האוצר יובל שטייניץ מתנגד להחזרת מחירי הקוטג' לפיקוח ממשלתי. בתגובה לדרישתה של יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, להחזרת מחיר הקוטג' לפיקוח כתב לה שטייניץ כי "משרד האוצר אינו רואה בהחזרת מחיר הקוטג' לפיקוח כיום צעד שיטיב עם צרכני המשק הישראלי ופועל באמצעות הועדות שהוקמו (ועדת קדמי לבחינת התחרותיות בתחומי המזון והחלב וועדת המחירים הבינמשרדית) על מנת לתת פתרונות מבניים שיוזילו את מחירי החלב בטווח הארוך".

לדבריו, "פיקוח על מחירי מוצרים לצרכן הוא צעד שאין בו כדי לפתור כשלים תחרותיים בטווח הארוך ולכן יש לצמצם את השימוש בו ככל שניתן, כפי שקבעה ועדת טרכטנברג.

שטייניץ הוסיף כי "המצב כיום של התעוררות הצרכנים ומודעותם המוגברת לגבי מחיריהם של מוצרי הצריכה הבסיסיים, כוחם כמפקחים על מחיר מוצר הקוטג' ועל מוצרי הצריכה בכלל, יש בו כדי להשפיע על התנהגות היצרנים במידה רבה יותר מהתערבות ממשלתית".

גלאון טענה בפנייתה לשטייניץ כי "הקוטג' הוא מוצר יסוד בענף ריכוזי וקרטליסטי, שלא מתקיימת בו תחרות חופשית. גם היום, אחרי המחאה בקיץ שעבר, הקוטג' נמכר במחיר גבוה יותר ממה שהוא היה נמכר בו אם היה פיקוח. הממשלה שמסרבת להחזיר את הקוטג' לפיקוח מתנערת מאחריותה לציבור הצרכנים ומשרתת את האינטרסים המונופוליסטיים של תנובה".

לדברי גלאון, "תשובת שטייניץ היא זריית חול. האוצר דוחה את הבקשה ומשתמש בשורה של רפורמות שהוא מתכנן לעשות בשוק החלב כסיבה שבגללה לא צריך להחזיר את הקוטג' לפיקוח. הבעיה היא שהרפורמות נועדו לפתור בעיות אחרות בכלל, וגם אם הן תיושמנה, הקוטג' ימשיך להיות מוצר שהמחיר שלו נתון לחסדי המונופול של תנובה".

עוד קבעה כי "בשוק מונופוליסטי חייבים התערבות ממשלתית, ועוד יותר מכך כשמדובר במוצרי יסוד שהמדינה יכולה להחליט לשים אותם בפיקוח בלי קשר למצב השוק. זו התנערות מאחריות, התעלמות מדרישות המחאה והתעלמות מהמצב בשוק, שבו מחיר הקוטג' עדיין גבוה ורק ממשיך לעלות בזחילה. נכון, צריך צרכנות נבונה, אבל צריך גם התערבות ממשלתית היכן שיש כשל שוק, וזה המצב בקוטג'".

עוד אמרה כי "בסירובו לדרישתי להחזיר את הקוטג' לרשימת המוצרים המפוקחים, מוכיח האוצר כי הוא ממשיך להתעלם מדרישות המחאה וכי הוא מוכן להקריב את היעד של הורדת יוקר המחיה כדי לקדש עקרונות ארכאיים של הימנעות מהתערבות ממשלתית. הקוטג' הוא ענף ריכוזי, לא-תחרותי וקרטליסטי, שבו יצרניות החלב עושות כל שביכולתן כדי להרוויח באופן לא מוצדק על גב הציבור. הן עושות זאת תוך ניצול קשרים במשרדי האוצר והחקלאות, ואלה הופכים למשת"פים של חברות כמו תנובה כשהם מסרבים להחזיר את הקוטג' לפיקוח".

גלאון הוסיפה: "מחיר הקוטג' עלה בשש שנים ב-41% בזמן שמוצרים שנשארו בפיקוח התייקרו ב-5%-19%. ברור שאת ההפרש משלמים הצרכנים, וברור עוד יותר שללא פיקוח על המחיר של מוצר יסוד בסיסי כמו הקוטג', אין לציבור את היכולת להוביל להפחתה ביוקר המחיה. זהו תפקידה של הממשלה, אך למרבה הצער האידיאולוגיה הניאו-ליברלית הקיצונית של נתניהו מכתיבה מדיניות אנטי-צרכנית שמשרתת אך ורק את הגופים העסקיים החזקים במשק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully