וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הסלולר החדש: כך תמצאו את התכנית המתאימה

רותי לוי

30.4.2012 / 9:38

שוק הסלולר נהייה לאחרונה צפוף מאוד עם כניסתן לשוק של שתי מפעילות וירטואליות. חברות נוספות עתידות להצטרף אליו בקרוב. כיצד ניתן למצוא את התכנית המשתלמת ביותר

ביום ראשון שעבר החלה לפעול בישראל חברת סלולר חדשה: הום סלולר, חברה בת של רשת הום סנטר, שהודיעה כי העלות של דקת שיחה ללקוחותיה תהיה מעתה 19 אגורות בלבד.

הום סלולר היא חברת סלולר וירטואלית (MVNO) שמשתמשת בתשתית התקשורת הקיימת של סלקום, במסגרת הסכם אירוח שמאפשר לה לרכוש זמן אוויר מהחברה הוותיקה ולמכור אותו ללקוחותיה תחת מותג פרטי ברווח צר. יום השקתה של הום סלולר אמנם לא לווה בהילולה הגדולה שהתרחשה לפני חמישה חודשים, כשרמי לוי השיק את הרשת הווירטואלית שלו, אך כניסתה של חברה נוספת לשוק הגבירה את הבלבול בקרב הצרכנים. בהודעה שהתקבלה במערכת נשאלנו: "יופי, עכשיו במקום עודף תוכניות יש כבר עודף חברות! אפשר בכלל לסמוך עליהן?".

בעולם מוכרים כבר שנים שירותי סלולר בחנויות כלבו (למשל, וולמארט) ומזון (למשל, קרפור וטסקו), אך בישראל הצרכנים עדיין מתקשים לסמוך על כל מי שלא מצטייד במרכז שירות מפואר, נציגים מעונבים ופרסום רחב היקף. במשך שנים גרמו פלאפון, סלקום ופרטנר לצרכן הישראלי להבין ששירות סלולרי דומה יותר לייעוץ משכנתא או שיעור באקטואריה - עם אלפי תוכניות, הטבות זמניות לפי מיקוח, החזרים לפי שימושים, חיובים מפתיעים שיש לבטל מראש ועשרות טפסים מסובכים.

מחירי חברות סלולר. TheMarker
מחירי חברות סלולר/TheMarker

כעת נמצא הצרכן באחד מרגעי השיא של שוק הסלולר המקומי - כשמאחוריו רגולציה מפורטת המאפשרת לנייד את החשבון מחברה אחת לאחרת מבלי להחליף את המספר; לקנות מכשירים הפתוחים לשימוש בכל החברות; לקבל הטבה על המכשירים, אם קיימת, גם כשלא רוכשים אותם בחברת הסלולר עצמה; קנסות יציאה מופחתים שגרמו לחברות לעדכן את תוכניות המדף שלהן ללא התחייבות; ושתי מפעילות וירטואליות חזקות, שאת שמן הוא מכיר כבר שנים - רמי לוי והום סנטר - שכבר מגישות חשבוניות ללקוחות.

וזה לא הכל: בעתיד הקרוב ייכנסו לשוק חברות חדשות - יו-פון של אלון סלולר (רבוע כחול), מירס (השקה מחדש) וגולן טלקום. השתיים האחרונות אף יפרשו תשתית משלהן.

שוק הסלולר מתחיל להיות צפוף, וזה לא רע. השאלה היא איך אפשר לפלס את הדרך בין כל התוכניות החדשות. כדי להבין מה באמת מציעות כל אחת מהחברות שמספקות שירותי סלולר, השווינו בין התוכניות שהן מציעות עבור כמה סוגי משתמשים.

בחברות הווירטואליות התוכניות פשוטות

ניסיון להכריע על שיטת הבדיקה מול שלוש החברות הגדולות בעייתי - שכן כל אחת מהן מציגה מחיר מדף גבוה עם שלל התניות להוזלה. בסלקום מציעים הטבת ניוד ל-12 חודשים בלבד; בפרטנר תינתן הוזלה במחיר התוכנית למי שיציג קבלה על רכישת מכשיר, מכל סוג ועל כל סכום; בפלאפון נערך מבחן בהבנת הנקרא, ומציעים החזר של 20-50 שקל בחודש לשלוש שנים עבור מי שינייד את מספרו לחברה, אך במקביל ינצל כמות של 250 דקות בפועל. בנוסף, הלקוחות זכאים להטבות ברכישת מכשיר (בחברה או מחוצה לה) לפי מדרגות, בהתאם למחיר הקנייה.

החברות הווירטואליות החדשות מציעות תוכניות פשוטות שהתשלום עליהן הוא לפי שימוש ואין קושי לחשב אותו. לעומת זאת, חברות הסלולר הוותיקות מוכרות "בנקי דקות", ויכולת ההשוואה ביניהן אינה פשוטה. בעוד שהאחת מוכרת 120 דקות ו-120 הודעות עם 250 מגה גלישה, האחרת מוכרת 150 דקות, 150 הודעות ו-100 מגה גלישה; כל חריגה מהמסגרת עשויה לעלות ביוקר. מנגד, תשלום על בנק דקות שאינו מנוצל עד תום - עשוי להתגלות לאורך זמן כבזבוז כספי מיותר.

כדי לבחון את היצע התוכניות בצורה ההוגנת ביותר, יצרנו רשימה של דפוסי שימוש שאינה תואמת במדויק את בנקי הדקות, מה שסביר להניח שיקרה ללקוחות גם במציאות, וחישבנו עבורם את המחיר בכל חברה בהינתן הטבות קבועות. ההטבות שהובאו בחשבון הן הטבות שמובטחות לתקופה של שנה ויותר, ושאינן דורשות מאמץ מיוחד מהלקוח, כמו שדרוג מהירות גלישה או רכישת מכשיר.

מי ששבע מהבטחות של חברות הסלולר ואינו רוצה להסתמך על זיכויים חודשיים או הטבות תלויות לזמן מוגבל, יכול לצפות ברשימת המסלולים האלה, ללא ההטבות, באתר מחירון תקשורת (mehiron.co.il). במהלך העבודה על הכתבה מצאנו שהאתר נותן השוואה אמינה. המשתמשים מוזמנים להכניס את דפוסי השימוש - ולקבל תצוגה של כל מחירי התוכניות כשהם נטולים תנאים מקדימים. הבדיקה העלתה כי התוכניות של רמי לוי והום סלולר הן האפשרות היחידה המשתלמת למשתמשים קלים. למשל, לקוח שמדבר 100 דקות בחודש ומוציא 50 הודעות טקסט, ישלם בחברות הווירטואליות בין 42-44 שקל, כאשר בחברות הוותיקות התשלום יהיה 97-105 שקל, כלומר פי 2.5.

משתמשים קלים שמתקשים לבחור בין הום סלולר לרמי לוי צריכים להביא בחשבון כי הום סלולר מקיימת הסכמי אירוח עם רשת סלקום, בעוד רמי לוי מקיים הסכמי אירוח עם פלאפון. כלומר, כדי להתחבר לרמי לוי יש להצטייד במכשירי דור שלישי התומכים ברשת פלאפון. משתמשי סלולר קלים שאינם מחזיקים במכשיר כזה ומעוניינים לעבור למפעיל וירטואלי, יכולים לחסוך את ההשקעה (350 שקל למכשיר פשוט מדור 3) ולעבור להום סלולר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

פרטנר התכוננה כראוי לתחרות

החברות הווירטואליות הן מתחרות ראויות גם עבור הלקוחות הממוצעים. בדיקה של דפוס שימוש ממוצע הכולל 300 דקות, 120 הודעות טקסט ו-250 מגה גלישה, מעלה כי ההצעה של הום סלולר עדיפה על כולן - 124 שקל בלבד. רמי לוי ופרטנר הציגו מחיר דומה יחסית, הגבוה ב-6-8 שקלים, ואילו יתר החברות מציגות מחירים הגבוהים ב-50%.

המשמעות ברורה: סלקום ופלאפון מדלגות על המשתמשים הקלים והבינוניים, ופונות לבעלי הסמארטפונים והמשתמשים הכבדים בלבד. אלא שגם שם הן אינן מצטיינות במחירים האטרקטיביים ביותר. אם נתחשב באופן חישוב ההטבה שעומדת בסלקום למשך 12 חודשים בלבד, ובפלאפון מותנית בניצול דה פקטו של 250 דקות שיחה, הרי שלתוכניות יש חיסרון נוסף.

נדמה שחברה היחידה שהתכוננה כראוי לתחרות החדשה בענף היא פרטנר. ההשקה של תוכניות אורנג' קליר החדשות לפני כארבעה חודשים מבטאת הבנה בסיסית שהמוצר הפשוט ביותר מנצח. פרטנר מציגה תחת המיתוג "קליר" תוכניות פשוטות ואחידות, והפסיקה את אפליית המכשירים שכן היא כבר אינה קובעת את גובה ההטבה לפי שוויים. לקוח שמצטרף לפרטנר נדרש להציג חשבונית כלשהי על מכשיר שנרכש בשנתיים האחרונות, ובתמורה מעודכנת לו הנחה קבועה בתוכנית ללא הגבלת זמן.

צרכנים אף מספרים שכאשר הם לא הציגו חשבונית לחברה, נציגי פרטנר התקשרו אליהם כמה פעמים כדי להזכיר להם לפקסס אחת בשביל לממש את ההנחה המשמעותית - לא משנה על שם מי היא רשומה. למעשה, פרטנר מצהירה באופן לא רשמי כי מדובר בעניין טכני בלבד, שנועד לעשות פשרה בין לקוחות המעוניינים לממש את זכותם ל"ניתוק זיקה" לאלה שעדיין בוחרים לרכוש את המכשיר בחברת הסלולר ומצפים להנחה. ואולם דה פקטו, ההנחה ניתנת לכולם ולזמן בלתי מוגבל, בשונה מההתחשבנות והוכחות הרכישה הנדרשות בחברות האחרות.

ואולם ההוכחה להצלחתן של תוכניות קליר היא שבשורה התחתונה הן מציעות מחירים אטרקטיביים למשתמשים ממוצעים ומעלה - גם בדפוסים שהרכבנו בעצמנו, ואינם תואמים את התוכניות בחברות. פרטנר הציגה את המחירים הטובים ביותר ללקוחות כבדים וכבדים מאוד. היא גם היחידה שלא גוזרת קופון על ההצלחות של הום סלולר או רמי לוי, ובהיעדר הסכמי אירוח היא תלויה כעת בעצמה בלבד.

ההצעה הטובה ביותר של פרטנר לתוכניות המוגדרות "ללא הגבלה" מתומחרת ב-190 שקל בחודש, וכוללת 2,600 דקות שיחה ומספר זהה של הודעות, עם חבילת גלישה הגונה בנפח 2 ג'יגה. קשה לחשוב על לקוחות שמנצלים יותר דקות שיחה או משתמשים כל כך כבדים שאינם גולשים כלל. עם זאת, לקוחות כאלה יקבלו מענה בפלאפון: בחברה מציעים חבילה של דקות והודעות ללא הגבלה (בהינתן שימוש סביר המוגדר כעד 2,000 שיחות ועד 120 דקות לשיחה בודדת ו-15 אלף הודעות טקסט). אנשים שאינם גולשים בסלולר יכולים לרכוש חבילה זו ב-179 שקל, ומי שמעוניין להוסיף לה חבילת גלישה הגונה (2 ג'יגה, חריגה תלווה בהפחתת מהירות ולא בקנסות) ישלם 30 שקל נוספים, ובסך הכל 209 שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully