וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה של 14% במספר המשכתאות במרץ

רם עוזרי

1.5.2012 / 14:07

לפי נתוני בנק ישראל נתנו הבנקים משכנתאות בחודש מרץ בהיקף כולל של 3.4 מיליארד שקל - הסכום הגבוה ביותר מאז פרוץ המחאה החברתית באוגוסט 2011

בנק ישראל מפרסם היום (ג') את נתוני שוק המשכנתאות לחודש מרץ בפילוח על פי שיעורי מימון, גודל משכנתא ויכולת ההחזר של הלווים. מהנתונים עולה כי הבנקים מרגישים מעט יותר בנוח לאשר הלוואות בשיעור מימון גבוה, אך שיעור ההחזר החודשי מתוך ההכנסה של הלווה קטן.

בחודש מרץ ניתנו משכנתאות בהיקף כולל של 3.4 מיליארד שקל - עלייה של 14% ביחס לפברואר והסכום הגבוה ביותר שניתן מאז פרוץ המחאה החברתית באוגוסט 2011. היקף המשכנתא הממוצעת נותר ברמה יציבה של 560 אלף שקל. מספר הלוואות המשכנתא שניתנו במהלך החודש חצה לראשונה מאז המחאה את רף ה-6,000 כאשר 13% מהן ניתנו למטרת השקעה.

הנתון המעניין ביותר בחודש מארס נוגע ליכולת החזר של הלווים. שיעור ההחזר הממוצע מתוך ההכנסה רשם ירידה משמעותית מ-33.6% בפברואר ל-31.9% במארס. המשמעות היא שיותר הלוואות ניתנות לבעלי יכולת החזר גבוהה עבורם תשלום המשכנתא החודשי מהווה חלק קטן מההכנסה.

בולט במיוחד זינוק חד יחסית במספר הלוואות המשכנתא בשיעור החזר מזערי של עד 10% מההכנסה. אלו צמחו ב-39% לרמה של 154 מיליון שקל והורידו את הממוצע של שיעור ההחזר מתוך ההכנסה.

לעומת זאת, היקף ההלוואות בשיעורי החזר גבוהים מ-50% הנחשבות מסוכנות נמצא במגמה ירידה: במארס ניתנו הלוואות כאלה בהיקף של כ-300 מיליון שקל, ירידה של 5% ביחס לפברואר ושל 27% ביחס לנתון המקביל מלפני שנה.

ייתכן שיש בכך כדי להסביר את הגידול בחלקן של המשכנתאות שהבנקים נותנים בשיעור מימון גבוה. היקף ההלוואות שניתן בשיעור מימון (LTV) של יותר מ-60% גדל במארס בשיעור חד יחסית של 19% לעומת גידול של 13% בהיקף המשכנתאות שניתנו בשיעור מימון נמוך מ-60%.

היקף ההלוואות בשיעור מימון של מעל 90% שמר לעומת זאת על יציבות ברמה של 76 מיליון שקל לעומת כמעט 200 מיליון בחודש מאי 2011 שהיה חודש שיא בשוק המשכנתאות.

בכל הנוגע לגודל המשכנתאות נמשכת המגמה מהחודשים האחרונים לפיה היקפן של המשכנתאות הגדולות צומח בקצב מהיר יותר מהיקף המשכנתאות הקטנות. היקף המשכנתאות שנע בין בין 1.2 מיליון שקל ל-2 מיליון עלה במארס ב-23%. קטגוריה זו מהווה היום את הקטגוריה הגדולה ביותר עם משכנתאות בהיקף של 1.25 מיליארד שקל (36% מסך המשכנתאות). לעומת זאת, היקף המשכנתאות הקטנות של פחות מ-400 אלף שקל המשיך לרדת גם בחודש מארס.

מפילוח הנתונים לפי מסלולי ריבית עולה כי כל המסלולים צמחו בשיעורים דומים. מסלול הריבית המשתנה צמודת המדד ממשיך להיות המסלול הפופלארי ביותר עם הלוואות בהיקף של יותר מ-1.5 מיליארד שקל במרץ, ואחריו מסלולי הריבית המשתנה הלא צמודה (827 מיליון) מסלול הריבית הקבועה צמודת מדד (542 מיליון) ומסלול הריבית הקבועה הלא צמוד (328 מיליון).

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully