וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט הכלכלי אישר: בריאות הנפש תעבור לקופות החולים

רוני לינדר-גנץ

1.5.2012 / 15:27

הרפורמה בבריאות הנפש שהוגשה על ידי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. השירותים יועברו לקופות החולים ויהפכו לחלק אינטגרלי מהשירותים אותם הן מספקות

הקבינט הכלכלי אישר לפני זמן קצר פה אחד את הרפורמה בבריאות הנפש, שהוגשה על ידי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בתיאום עם משרד האוצר וקופות החולים. מדובר בהחלטה היסטורית, שכן הרפורמה היא הגדולה ביותר בתחום הבריאות מאז חוק ביטוח הבריאות הממלכתי, מתעכבת כבר 17 שנה מאז חוקק החוק. במסגרת הרפורמה, תועבר האחריות על שירותי בריאות הנפש ממשרד הבריאות לידי קופות החולים והם יהפכו לחלק אינטגרלי משירותי הבריאות שמספקות קופות החולים לתושבי ישראל.

עלות שירותי בריאות הנפש לשנה מוערכת בכ-1.54 מיליארד שקל, מהם 300 מיליון שקל הם תוספת תקציבית שניתנת לקופות לצורך הרחבת השירותים הצפויה. בנוסף, הודיע שר האוצר יובל שטייניץ על כוונתו להקצות 50 מיליון שקל נוספים לשיפוץ ושדרוג בתי החולים לבריאות הנפש.

לאור העובדה שעתה כבר ברור שהבחירות יוקדמו לספטמבר, מדובר בצעד ש"הציל" את הרפורמה מגניזה לפרק זמן ממושך נוסף. זאת, משום שקרוב לוודאי כי ועדת העבודה הרווחה והבריאות לא היתה מצליחה לסיים את קידום החוק עד לבחירות, והצעת החוק שכבר עברה בכנסת הקודמת תהליך של "רציפות" היתה נופלת.

"זהו יום חשוב לחולי הנפש, שיזכו תוך זמן קצר למערכת הרואה בהם מטופלים בדיוק כמו המטופלים חולי הגוף", אמר ל- TheMarker מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו. לדבריו, "הרפורמה תביא לפריסת שירותים רחבה בהרבה במסגרת קופות החולים, התאפשר נגישות ושירות מקצועי טוב יותר מזה שקיים היום. ההחלטה התאפשרה באמצעות תמימות דעים של כל המצדדים - כי הגיע הזמן לעשות מעשה. זאת, לרבות משרדי הממשלה, הבריאות, האוצר, הרווחה והמשפטים, וכן קופות החולים, ארגוני החולים וארגוני המשפחות של המתמודדים".

ברקע הדברים עומד איומם של המתנגדים לרפורמה, פורום הפסיכולוגים והעובדים הסוציאלים בבריאות הנפש, הנתמכים על ידי ההסתדרות לעתור לבג"צ נגד ההחלטה וכן "להחריף את המאבק" נגד ההחלטה.

לטענתם, מדובר בהפרטה שתפגע בעובדים ובמטופלים. "סגן שר הבריאות, ח"כ ליצמן החליט לבצע מחטף לפני הבחירות המתקרבות, ולהעביר בדרך עוקפת חקיקה את ה"רפורמה" באמצעות צו... זהו תהליך עוקף כנסת שאינו ראוי להתקיים במשטר דמוקרטי", נמסר מההסתדרות.

לדברי גמזו, "אין לרפורמה שום השלכה כלפי העובדים הקיימים ולכן איומים אלו מיותרים". באשר לטענה כי המשרד עקף את ועדת העבודה, הרווחה והבריאות שהייתה אמורה לדון בהצעת החוק סעיף אחר סעיף, אומר גמזו כי "זה יום חג לעבודת העבודה הרווחה והבריאות. הצעת החוק הייתה מגבילה וכללה מכסות של טיפולים ואילו הרפורמה שעוברת בצו מעבירה את כלל השירותים בלי הגבלתם ממשרד הבריאות לקופות החולים".

גמזו הבהיר כי "המצב היום הוא מצב בלתי נסבל של שילוש תפקידים במשרד הבריאות: מבטח, ספק שירותים ורגולטור. זהו כשל פנימי שמונע אספקת שירותים ראויים. גם הפיצול החמור בין תחום הגוף והנפש פוגע קשות בחולים".

הרפורמה תצא לדרך באופן הדרגתי עד שנת 2015, כדי לאפשר לקופות החולים להיערך להעברת מלוא האחריות בתחום בריאות הנפש.

שטייניץ אמר כי "מדובר ברפורמה חברתית חשובה, שעיקרה שיפור השירות הרפואי לאזרח והיא נותנת ביטוי למדיניות הממשלה, בהמשך לסדרת הרפורמות בתחומי הבריאות לרבות בריאות השן לילדים, חיזוק הרפואה בפריפריה והכנסת שעון נוכחות לרופאים בבתי החולים".

לדברי ליצמן, שהיה בעבר מראשי חברי הכנסת שהתנגדו לרפורמה שינה בשנתיים האחרונות את דעתו והצטרף לתומכים, "זו בשורה של ממש לתחום בריאות הנפש בישראל, שתשפר משמעותית את איכות הטיפול במתמודדים בתחום רפואת הנפש. אנו עושים היום היסטוריה מערכתית, בתחום כה חשוב ורגיש, לאחר סחבת של שנים רבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully