וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטבחי דואיט: עובדי החברה דורשים פירוקה

גבריאלה דוידוביץ'-ויסברג, עדי דברת-מזריץ, יסמין גואטה

2.5.2012 / 9:02

חברת המטבחים הודתה שנקלעה לקשיים ולחנויות הגיעו לקוחות זועמים שדרשו את כספם בחזרה. החברה מתכננת להגיש בקשה להקפאת הליכים

עשרות לקוחות של רשת המטבחים דואיט (Doit), שהודתה אתמול לאחר חשיפת TheMarker כי נקלעה לקשיים כלכליים והפסיקה את הייצור במפעל, פקדו אתמול את חנויות החברה בדרישה לקבל את כספם בחזרה ולבטל עסקות אשראי וצ'קים שהועברו לחברה. במקביל, מקורבים לחברה טוענים כי בימים אלה מתנהלים מגעים עם משקיעים חדשים. בהמשך מתכוונת החברה ככל הנראה להגיש בקשה להקפאת הליכים בנוסף לתוכנית הבראה עם המשקיעים החדשים.

לחנות דואיט בחיפה הגיעו לקוחות זועמים שניסו לפרק את התצוגה ולדרוש ציוד כלשהו. לאחר המהומה נסגרה החנות - זאת כאשר העובדים התבצרו במקום עד להגעת שומרים. במתחם העיצוב דיזיין סנטר בבני ברק, שם ממוקם סניף נוסף של החברה, לא נפתחה החנות כבר יומיים ועובדי החנות התבצרו במקום מאז שעות הבוקר אתמול, כיבו את האורות ותלו שלט הטוען כי בעקבות אירועים בחברה הסניף יהיה סגור. החברה, המחויבת לפתוח את החנות כל יום, קיבלה בעקבות הסגירה קנס על סך 1,000 שקל, שתלתה הנהלת מתחם דיזיין סנטר על דלת החנות.

ליליאנה מור, מנכ"לית דיזיין סנטר, טענה כי "החנות סגורה ואנו מתכוונים להבין מבעליה מה מצב הדברים. נכון לעכשיו, לא קיבלנו תגובה רשמית מהחברה. אני מאמינה שלקוחות שרכשו סחורה בדרך זו או אחרת יקבלו אותה. אף שאין לנו חובה משפטית, ננסה לעזור ללקוחות וכעת אנו מוכנים לקבל פניות בכתב ממי שנפגע בכדי שנוכל לעזור לו".

סמנכ"ל השיווק של דואיט, רועי חקון: "חנויות החברה נסגרו אתמול בעקבות איומים על העובדים. היום נגיע מצוידים בשומרים שידאגו לכך שלא ישחיתו את החנויות ואז נהיה ערוכים לתת מענה ללקוחות שהזמינו מטבחים. ברור לנו שמדובר באנשים שמחכים לקבל סחורות". מנהלת שירות הלקוחות של החברה טענה כי אינה מעונינת להגיב וניתקה את השיחה.

הכסף שולם, המטבח לא סופק

בסניף דואיט ראשון לציון, שנסגר אתמול גם כן, הציבה החברה שומר שהודיע לעשרות לקוחות שבאו לסניף לשוב למחרת. חלקם רצו להיות בטוחים כי לא עומדים לפרק את התצוגה לפני שהם יספיקו לקחת מכל הבא ליד ואחרים פשוט ניסו להבין מה הן האפשרויות העומדות בפניהם כעת, יחד עם נחמה כי הם לא היחידים.

ירון, שהזמין מטבח בשווי 27,500 שקל, טען כי החברה הודיעה לו כבר לפני כשבוע כי המטבח שהזמין כבר נמצא, אך מאחר שהבניין שבו קנה בית עדיין לא מוכן לא ניתן לספק לו אותו. כעת הוא פנה לחברת האשראי כדי לבטל את שאר התשלומים וטען כי עובדי הסניף המליצו לו לבטל כמה שיותר מהר את העסקה במידה שהוא יכול.

נדב הגיע לחנות מאחר שכבר במשך כמה ימים החברה מתחמקת ממנו ונאמר לו בכל פעם כי המנהלת לא נמצאת. נדב, שלא עודכן אתמול לגבי הפרסומים על הקשיים הכלכליים של החברה, הופתע לגלות כי כעת יכול להיות שהסכום ששילם - 20 אלף שקל במזומן מראש - לא יוחזר. לטענתו, הוא שילם את הסכום במלואו מראש משום שהוצעה לו הנחה בסך 5,000 שקל.

משה, שנקבעה לו פגישה לאתמול עם המעצבת של החברה, היה מופתע לגלות סניף סגור, ונלחץ שכן השקיע ברכישת מטבח בחברה סכום גבוה מאוד: "היתה לי הזמנה בסך 70 אלף שקל. את הכל עשיתי אצלם ולפי זה תכננתי את המטבח שלי, את השיש. עכשיו מה יהיה? נשארו לי רק עוד 5,000 שקל לשלם, זה כלום. מה יהיה עם השאר?"

ספקים: פגיעה של 3 מיליון שקל בלקוחות

לטענת ספקים העובדים עם דואיט, היה ברור שזהו עתידה של החברה, שהשקיעה בפרסומי ענק, אך לא אגרה מספיק לקוחות. לדבריהם, הפגיעה תכלול מאות אנשים בשווי של לפחות 3 מיליון שקל.

אבינועם אילוז, מנכ"ל נובו מטבחים, מסביר כי איכות המטבחים בישראל היא מהגבוהות בעולם בשל התרבות והמודעות הרבה שיש ללקוחות. "ניתן בהחלט ללמוד ממקרה זה את הלקח מאחר שהמטבחים בישראל הגיעו לאיכות כל כך גבוה, כך שהתחרות רק הופכת לקשה יותר משנה לשנה. צריך להבין שלאיכות יש מחיר ולא פשוט לייצר מטבחים כאלה ולכן קשה הרבה פעמים להחזיר עלויות ומשם אפשר להסתבך".

אילוז מציע ללקוחות הרוכשים כעת מטבחים לא לשלם במזומן ומזכיר כי ניתן לדרוש ערבויות מסוימות במעמד הקנייה כמו צ'ק ערבון או ערבות בנקאית, ובכל מקרה מומלץ לשלם באמצעות חברות האשראי, שאמורות להגן על לקוחות בזמנים כאלה. לדעתו, החברה תלך לכינוס נכסים ותפורק. "יהיה קשה מאוד למצוא מישהו שישקיע בחברה וגם אם כן, קשה מאוד להתאושש מאירוע כזה. יותר פשוט יהיה לפתוח חברה חדשה מאשר להישאר עם דימוי פגום".

בתגובה מסרה החברה: "אנו פועלים במלוא המרץ לספק עד לאחרון הרוכשים את הסחורה בצורה המהירה והטובה ביותר ולעמוד בתשלומי עובדי החברה המסורים ולדאוג לביטחונם. אתמול בבוקר יצאו ממפעל דואיט כ-19 מטבחים להתקנה בבתי לקוחות".

החברה הוסיפה כי "השילוב במצוקת האשראי עם פעולת העובדים בפנייה לבית המשפט בבקשתם לפירוק הכניסו את החברה לסחרור, שאנו משערים שאפילו העובדים לא העריכו את תוצאותיו. לצערנו, ברגעים אלה בקשת העובדים נמסרה רשמית לבית הדין. על כן, עד החלטת בית המשפט בעניין פירוק החברה ועתידה, אסור לנו לבצע כל פעולות מלאי, פירוק והתקנה או פעילות עסקית אחרת. עם זאת, בעלי החברה, בשיתוף בית המשפט, יעשו כל מאמץ לדאוג ללקוחותיה ועובדיה עד כמה שניתן ולשמור על החברה כעסק חי".

"חשש ממשי מביזה מצד נושי החברה"

22 מתוך עובדי דואיט הגישו אתמול בקשת פירוק לבית המשפט המחוזי בירושלים. העובדים מבקשים למנות לחברה מפרק זמני מאחר שלטענתם "חובות החברה לעובדיה מוערכים בשלב זה בסך של כ-3.5 מיליון שקל, כאשר קיימים סכומים נוספים שלא ניתן לכמתם בשלב זה".

עוד צוין בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד אביחי ורדי, כי החוב הוא בגין משכורות מארס-אפריל 2012, פיצויים, הפרשות לקופות גמל, ימי חופשה והבראה.

חקון ציין כי החברה ממשיכה לפעול במטרה לרצות את הלקוחות. "הוגשה בקשת פירוק על ידי העובדים לבית המשפט ואין נכון לעכשיו תביעה מספקים. סיפקנו אתמול 19 מטבחים ואנחנו מנסים למצוא דרכים למזער נזקים ולספק לכמה שיותר לקוחות את הציוד שהזמינו. שלשום בערב נערכה פגישה עם שני אנשי עסקים שמעוניינים לבדוק אפשרות לייצב את החברה ועדיין יש תקווה לתקן את המצב".

העובדים ביקשו למנות את עו"ד ליזה חדש כמפרקת זמנית של החברה. לטענתם, "למיטב ידיעת העובדים, אין בידי החברה נכסים המספיקים לכיסוי חובותיה לנושיה. לעובדים ידוע כי לחברה כמויות מלאי גדולות וכי קיים חשש ממשי לביזתו מצד נושי החברה ואיומים בעניין זה אף הושמעו באוזניהם של כמה מהעובדים". העובדים הזהירו כי "אם לא ימונה בדחיפות מפרק זמני לחברה, קיים חשש כי הרכוש שבידיה יילקח מהחברה בשל ההליכים שיינקטו נגד החברה, ויותיר את נושיה של החברה, שטרם נקטו הליכים נגדה, מול שוקת שבורה".

העובדים ביקשו מבית המשפט "לשים לנגד עיניו כי החברה מעסיקה כ-100 עובדים ומפרנסת משפחות רבות". לשיטתם, "הסיכוי היחיד של העובדים להחזיק במקור פרנסתם ולא להישלח למעגל האבטלה הוא באמצעות מכירת החברה כעסק חי, שתתאפשר אך ורק במסגרת הליך פירוק זמני".

כונס הנכסים הרשמי אינו מתנגד לבקשת הפירוק ומציין כי "שוחח עם פרקליט העובדים, ורדי, שהצהיר טלפונית כי לקוחות או ספקים או נושים בזזו את חנות החברה בחיפה וכי לאירוע זומנה משטרה. מחשש שהאירוע יחזור וישנה הוצבה על ידי עו"ד ורדי שמירה במקום".

נציג כונס הנכסים הרשמי, עו"ד טל גרדל, מוסיף כי במקביל לאירוע הבזיזה בחיפה אירעה קטטה בין ספקי החברה או לקוחותיה או נושיה בחנות המפעל בבית שמש. נציג הכונס מתריע כי "ישנו חשש כן ואמיתי לפגיעה ברכוש החברה, כמו גם העלמתו או הברחתו על ידי נושי החברה או לקוחותיה או ספקיה".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

חשש בענף המטבחים מפגיעה במכירות

בענף המטבחים חששו אתמול כי הפרסום אודות קשייה של דואיט יגרמו לבהלה בקרב צרכנים ויפגעו במכירות כלל הענף - זאת, עקב חששם של הצרכנים מלשלם את המקדמות הנהוגות בענף, בשיעור של 20% ולעתים אף יותר. "חברות המטבחים עובדות על מקדמות. כעת נשמע סיפורים על לקוחות ששילמו מקדמה ואיבדו את כספם. כעת יתחילו המלצות לקנות מטבח רק עם ערבויות, ולמעט מאוד חברות מטבחים יש יכולת לעבוד כך", אומר ספק של דואיט, שהצ'ק האחרון שקיבל מהחברה חזר שלשום.

הספק אף ניסה להרגיע ויצא נגד דבריו של מנכ"ל רגבה, בני לרון, שפורסמו אתמול ב-TheMarker, כי ענף המטבחים חווה קשיים וירידה במכירות בחודשיים האחרונות: "הענף לא נמצא בקשיים יותר מבשנים אחרות או יותר מכל ענף בנייה אחר. הכרתי תקופות הרבה יותר קשות בענף", אמר הספק.

לדבריו, הוא מחכה לראות אם דואיט תצליח לשקם עצמה לפני שינקוט נגדה הליכים משפטיים: "נעשה הכל כדי שדואיט לא תיפול כי נפילה כזאת דופקת את כל הענף. הבעיה העיקרית שלה היא מול הלקוחות, שהגיעו כבר אתמול למפעל ולחנויות ומתנפלים עליהם בדרישות ובשאלות. לאור הפרסומים, אף אחד לא יקנה כעת מטבחים בדואיט".

"אנחנו ממליצים ללקוחות לא לשלם מקדמה על מטבחים", אומר שלומי גבאי, מנכ"ל איקאה ישראל ומספר כי איקאה, בניגוד לחברות אחרות, לא דורשת מקדמה. "צריך לזכור שקניית מטבח היא יקרה מכל רהיט אחר ומסתכמת בעשרות אלפי שקלים, ולקוחות נדרשים לשים דמי מקדמה של עשרות אחוזים. צרכנים נמצאים במקום של חשיפה גבוהה מאוד והם צריכים להקפיד שאם הם שמים מקדמה, אזי לדרוש לקבל ביטחונות".

לדברי גבאי, אחת הבעיות המרכזיות של ענף המטבחים היא שהצרכנים לא אוהבים לחכות פרק זמן ארוך עד לקבלת המטבח שהזמינו: "ענף המטבחים צריך לעשות התאמות מהותיות. מי שלא יבצע את ההתאמות האלה ימצא עצמו בבעיות".

מתחרה בענף מוסיף כי "הטעות של דואיט היתה שהם לא עשו תוכנית הבראה אמיתית. הם היו צריכים להפוך את הבנקים לשותפים לתוכנית ההבראה ולבנות אותה לשלוש-ארבע שנים. בנוסף, הם היו צריכים להביא משקיע כבר לפני חודשים. אם מחזור המכירות שלהם הוא של כ-40 מיליון שקל, הגיוני שהחוב שלהם הוא של יותר מ-10 מיליון שקל. במקום זאת, הם עשו שטות והוציאו הרבה כסף על פרסום ומבצעים. לכאורה זה כסף שזורם מהאנשים שקונים אצלם, אבל זה רק מגלגל את הבעיה בעוצמה גדולה יותר לעתיד, כי לא מרוויחים וגוררים את החוב הגדול כגיבנת והרווח הקטן לא מכסה את עלויות המימון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully