וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביל קלינטון: "צנע לא יעזור במקרה של אירופה"

איתן אבריאל

3.5.2012 / 11:16

נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון התייחס בכנס מילקן למשבר באירופה והזהיר כי מדיניות צנע יכולה לעזור בטווח הקצר בלבד אך לא לפתור את הבעיות. "המשקיעים צריכים לדרוש צמיחה"

"צנע הוא לא פתרון מספיק כדי להתניע מדינה, זה יכול אולי לעזור לטווח הקצר ולהרגיע זמנית את שוקי ההון - אך לא זאת הדרך לטפל בבעיה כלכלית מהותית. לא סביר שמדיניות של צנע תעזור במקרה של אירופה". כך אמר ביל קילנטון, נשיא ארה"ב לשעבר, בהתייחסו למשבר באירופה בכנס מילקן.

לדברי קלינטון, "אי אפשר להוריד את החוב הלאומי של מדינה מבלי לשלב אחריות תקציבית וצמיחה, זה לא יצלח. כאשר אין צמיחה אפשר לעלות את המסים ל-100% ועדיין לא יתרחש שינוי בצמיחה. זה לא קשור למדיניות ימנית או שמאלית. בכל העולם אנשים רוצים לצאת בבוקר מהבית ולעבוד, המשקיעים צריכים לדרוש עבור אירופה מדיניות שיוצרת צמיחה".

"מועדון היורו היה נחמד כאשר היתה בו צמיחה חזקה"

קלינטון שיתף את הנוכחים בכנס כי "מייקל מילקין מזמין אותי להגיע לכנס כבר 15 שנה, אבל אף פעם לא הזדמן לי להגיע - הפעם החלטתי לבוא ואני רוצה להודות למילקן על ההזמנה. נשבעתי לעצמי שפעם ביום אוכל להגיד 'אני לא יודע' או 'לא טעיתי'. אהבתי את הקריירה שלי בפוליטיקה ונתקלתי בשאלות רבות: במה וכמה להשקיע מתוך העוגה התקציבית, אך מה שהיה חסר הם דיונים עמוקים על השאלות הללו.

"הרי אלו הדברים החשובים: חוסר תשומת הלב ל-'איך' מערפל את כל הדיון. תמכתי בראשי אירופה בעת האיחד והשקת היורו אבל אמרתי להם אז כי זה יהיה מועדון נחמד שכולם ירצו להצטרף אליו כל עוד הצמיחה תהיה חזקה. אבל מה אחר-כך? היה לנו מצב כזה באמריקה כאשר מדינות כמו אקוודור הצמידו את המטבע שלהם לדולר. זה היה נהדר כל עוד אמריקה היתה בגאות אבל אחר כך הדברים התשנו. ההבדל בין אקוודור ליוון זה שאקוודור יכלה לעזוב את ההצמדה לדולר.

"אמריקה תצליח, יש לנו אוכלוסיה צעירה ויכולות"

"אני מבלה כיום את רוב זמני בנסיעות למדינות מתפתחות באפריקה, דרום אמריקה ואזור הקריביים. מקומות רבים שבהם כל הדברים שאנחנו מקבלים כמובן מאליהם - לא קיימים. מדינות בלי מי שתיה, ללא חשמל או מזגן, בלי שירותים וסניטציה. אינטליגנציה מחולקת באופן שווה בעולם להבדיל ממערכות מוסדרות שאינן קיימות בכל מקום. לדעתי צריך במדינות העניות הללו לקיים מערכות שמעניקות תוצאות חיוביות למי שמתנהג נכון.

“בארה"ב ובאירופה מקומות שהם עשירים מזה זמן רב, כל פוליטיקאי מנסה לשכנע את בוחריו שהוא נולד בבקתה שהקים בעצמו - אך זה לא נכון. כולכם הגעתם לתפקידכם בזכות מישהו שעזר לכם, לכל אחד היה מישהו שלימד אותו, עזר לו בבית ספר - יש מקומות בעולם בו אין אף עזרה.

שנים ארוכות של הצלחה יוצרת מערכות שעוסקות בעיקר בלשמר את עצמן. זה חלק מהטבע האנושי. אמריקה תצליח - יש לנו עדיין אוכלוסיה צעירה ויש לנו יכולות, אם נתמקד ב-'איך' - נוכל לדלג מעל העכשיו ולעבור אל העתיד", סיכם קלינטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully