וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נראית שביתה בחברת היי-טק

עידו אפרתי

4.5.2012 / 12:14

מנהל שמנהל את החברה ביד קשה מדי, מו"מ לא מוצלח על העלאת השכר וניסיון להעביר עובדים להסכים אישיים - כל אלה הביאו את עובדי אלישרא לשיר קריוקי בזמן שחיכו להסדר

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, מאות מעובדי אלישרא ישתתפו הערב בקבלת שבת המונית מול ביתו של מיקי פדרמן, בעל השליטה בקבוצת אלביט מערכות נתוני המסחר המלצות אנליסטים הרשמה לנתונים בזמן אמת חדשות חברה הוסף לתיק אישי לגרף ניתוח טכני אלביט מערכות , בהרצליה פיתוח. בתחילת השבוע עוד הספיקו עובדי החברה לסיים פרויקט בהיקף של 100 מיליון דולר. אבל בבוקר שני הוסרו הכפפות, ועובדי אלישרא התכנסו בחצר המפעל המרכזי בבני ברק והשביתו את העבודה. "אלישרא מחסלת את העבודה המאורגנת" ו"פדרמן ממציא העבדות המודרנית" נכתב על השלטים שנתלו על גדר המפעל.

השביתה נמתחה אל תוך השבוע ועדיין לא הגיעה לסיומה. אם לא תימצא להם אוזן קשבת, העובדים מבטיחים שקבלת השבת מול ביתו של פדרמן תהיה רק ההתחלה. עם זאת, ייתכן שההסדר מסתמן באופק: סמוך לשעת סגירת הגיליון ניהלו העובדים וההסתדרות מגעים עם ההנהלה, במטרה להגיע לפתרון מוסכם.

"נחריף את השביתה, נקיים הפגנות גם מול הבתים של חברי ההנהלה ונעשה כל שאפשר כדי לפגוע במניה, כולל פנייה לתקשורת העולמית. נגיע ללקוחות ולספקים בכל העולם ונעשה כל מה שאפשר במסגרת החוק", אומר יו"ר מרחב רמת גן בהסתדרות, אבי גלילי, שמעיד שעוד לא נתקל במקרה כזה במשך הקריירה שלו בתחום סכסוכי העבודה.

משהו חורק בממלכה הטכנולוגית

שביתה של אנשי היי-טק היא דבר נדיר, אולי חסר תקדים. פעילותה של אלישרא והקבוצה האם אלביט מערכות נמצאת בפסגת הטכנולוגיה. אלביט מערכות, שמעסיקה כ-12.5 אלף עובדים, רובם בישראל, עוסקת בפיתוח ובייצור מערכות נשק, אלקטרוניקה ואלקטרו-אופטיקה. היא נסחרת כיום לפי שווי של כ-5.7 מיליארד שקל, וב-2011 היא רשמה הכנסות בהיקף של 14.2 מיליארד שקל ורווח נקי של 343 מיליון שקל. אלישרא נחשבת לזרוע פעילות מרכזית שלה, עם צבר הזמנות של מיליארד דולר לשנים הקרובות. מתוך כ-1,000 עובדי אלישרא, 750 הם עובדים מאוגדים. חלקם הגדול מהנדסים, הנדסאים, טכנאים ומפתחים בעלי ותק רב של 20-30 שנה, ורק 75 מהם הם עובדי ייצור.

למרות הנתונים העסקיים, משהו חורק בממלכה הטכנולוגית שבנה לעצמו פדרמן, שמחזיק כיום ב-45% ממניות אלביט מערכות. עם 1,500 עובדים שובתים וחוסר שביעות רצון כללי שמאיים להתפרץ בחברות נוספות בקבוצה, קשה שלא לשים לב לכך שמשהו הוזנח או לא טופל כראוי. הדבר לא מקבל עדיין ביטוי בתוצאות הכספיות, אבל טבען של שריפות הוא לצאת משליטה.

אלישרא אינה החברה היחידה שקצה ביחס ההנהלה, וכמה חברות בנות שלה נמצאות במצב של סכסוך עבודה. ביום שבו החלה השביתה במפעל בבני ברק, פתחו בשביתה גם עובדי תדיראן מערכות - חברה בת של אלישרא שמעסיקה כ-350 עובדים, מהם 200 מאוגדים, במפעל בחולון. השביתה נפתחה לאחר שמנכ"ל אלישרא חזר בו מההסכמות שהושגו בינו לבין ההסתדרות. אתמול הורה בית הדין לעבודה לעובדי החברה לסיים את השביתה.

גם בחברה נוספת של אלביט מערכות, ספקטרלינק, קיים סכסוך עבודה על רקע שינויים ארגוניים בחברה, שמאיים להתפתח לכדי שביתה. בינתיים, גילויי הסולידריות למאבק עושים את שלהם ומחלחלים לשאר חלקי הקבוצה. ברביעי פתחו גם 700 עובדי חברת אל-אופ בשביתת הזדהות עם חברותיה לקבוצה.

"תפסיק לחגוג על הגב"

מי שחלף ברחוב מבצע קדש בבני ברק ברביעי השבוע לא יכול היה להתעלם מהמוסיקה הרועשת שבקעה מחצר המפעל, שבימים כתיקונם עומד מסוגר ומאובטח כיאה למפעל ביטחוני. היום השלישי לשביתה נפתח בפעילות קריוקי שיזם הוועד כדי להפיג את השעמום ולהעלות את המורל. מאות עובדים ישבו על כיסאות פלסטיק והחליפו בזה אחר זה את המיקרופונים, תוך שהם שרים זוהר ארגוב וגידי גוב. "אלף כבאים לא יצליחו לכבות אותי", הצטרף הקהל לשירה. בין השרים היתה גם י', מהנדסת, שקיבלה בפסח זר פרחים לציון 30 שנות עבודה כמהנדסת בחברה. "אני מרגישה שזה מאבק כוחות, כיפוף ידיים מיותר כי אין כאן בעיה אמיתית. אלישרא זה הבית שלנו וגת (המנכ"ל, ע"א) הוא אמנם שותף, אבל הוא אורח. אני מקווה שהוא יבין את זה ויסגל יכולת הקשבה. בינתיים אנחנו זוכים להתנשאות ולהשפלה. והאמת היא שאני מורגשת מושפלת".

בכניסה התגודדו כמה עשרות עובדים מודאגים, שידעו שאין סיבה אמיתית לחגיגה. מעל שלטי הפוליגל הרבים שהוצמדו קראו עובדים ליוסי אקרמן, מנכ"ל אלביט מערכות: "אקרמן תפסיק לחגוג על הגב של אלישרא", אבל שמו של מנכ"ל אלישרא יצחק גת היה הבולט ביותר. "גת, אתה מרוויח פי שניים יותר ממנהלים בתעשיות ביטחוניות" ו"גת, כמה עולה להחזיק סוס?", נכתב כנגד המנכ"ל שבבעלותו סוס.

טענות העובדים נגד ההנהלה משתנות מחברה אחת לאחרת וסכסוכי העבודה סובבים סביב נושאים שונים, אבל כולם שותפים לטענה שפדרמן והנהלת אלביט מערכות שמו לעצמם כמטרה לשבור את העבודה המאורגנת בקבוצה, או כפי שקוראים להם בהנהלת אלביט - "העובדים המוועדים", כלומר אלה המאוגדים בוועדים. השביתה של עובדי אלישרא הגיעה לאחר שבתשע השנים האחרונות לא נתקבלו תוספות שכר ולא התקיימו דיוני שכר, בזמן שהחברה מציגה רווחים וצבר ההזמנות שלה גדל. בנוסף טוענים העובדים כי החברה החלה להוציא פרויקטים שבהם זכתה למיקור חוץ ושהיא אינה מקיימת מכרזים פנימיים לאיוש תפקידים - כל זאת במטרה לשבור ולצמצם את העבודה המאוגדת.

"מתייחסים לאנשים כמו לבהמות"

"יש פה הנהלה שרוצה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. לא ביקשנו שום דבר שלא מגיע לנו. אנחנו לא ועד זקן ועצלן שמנסה לגלוש לפנסיה מתחת לרדאר. אנחנו אנשים חרוצים וציונים שאוהבים את החברה, אלישרא היא הבית שלנו. זה לא מפעל שקופא על השמרים. הסחורה שלנו מבוקשת מאוד", טוען אלי בר, יו"ר ועד המהנדסים באלישרא, אחד מארבעת הוועדים היציגים של עובדי החברה. "לא דרשנו לקבל בונוסים או תוספות חריגות, אבל במשך תשע שנים לא קיימו כאן אפילו דיוני שכר. כשהחברה נמצאה בקשיים כולנו התגייסנו, פתחנו את ההסכמים וקיצצנו בתעריפים של שעות נוספות. העובדים תרמו לחברה 14 מיליון דולר בשעות עבודה.

"כיום המצב שונה: החברה מרוויחה בשנים האחרונות עשרות מיליוני דולרים. צבר ההזמנות שלה מגיע למיליארד דולר. שלא תטעה, אנחנו לא מסכנים, ואנחנו לא המקרה של 'פרי גליל'. האנשים אוהבים את אלישרא ויש פה עניין בעבודה וסיפוק לא נורמלי וזו הסיבה שרבים מהם לא עוזבים, אף שהם מקבלים הצעות מבחוץ והמשכורות בחוץ גבוהות יותר. אבל כשמסתכלים על מה שקורה זו חזירות ממדרגה ראשונה. כמה ארוחות צהריים צריך לאכול פדרמן? כמה ארוחות צהריים צריך לאכול אקרמן?"

העובדים זועמים על פדרמן ועל אקרמן, אבל עיקר הזעם מופנה כלפי גת. משיחות עם עובדים רבים ונציגים עולה כי המחלוקת הניהולית על התנהלותו של גת מול העובדים כבר התפתחה לכדי שנאה של ממש שיורדת לפסים אישיים. גת, 64, טייס קרב ותת אלוף במילואים, התיישב על כיסא המנכ"ל במאי 2005, לאחר שאלביט הדמיה רכשה 70% ממניות החברה תמורת 70 מיליון דולר. בשנים הראשונות לאחר רכישתה נחשבה אלישרא לחוליה החלשה של אלביט הדמיה. גת הצליח להבריא את החברה, להגדיל את זכייתה במכרזים ואת צבר הפרויקטים שלה. ב-2008 הציגה אלישרא רווח של 5 מיליון דולר, וב-2009 רווח של 10 מיליון דולר. מגמה זו נמשכה ובשלוש השנים האחרונות המשיך לטפס הרווח עד לכ-20 מיליון דולר ב-2011.

אבל מינויו של גת, שסיפק את הסחורה לבעלי המניות, התגלה עד מהרה כבשורה פחות טובה לעובדים, בלשון המעטה, ועם כניסתו לתפקיד החלו מתגלעים יחסי מתיחות בינו לבין העובדים. "גת, שהוא תת אלוף במיל' וטייס קרב, הגיע לאלישרא עם ידע רב. אבל ההתייחסות האישית שלו בלתי נסבלת. זה איש מלא אגו שמתייחס לאנשים כמו לבהמות ולעובדים כמו אל עבדים. זה לא עובד בשוק האזרחי", מספר גורם מקורב לעובדים שמכיר אותו שנים רבות. ואכן, אישיותו של גת ויחסו לעובדים יצאו למרחוק במשך השנים.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית

"הייתי שיכור אם הסכמתי לסעיפים האלה"

בדצמבר 2007 פתחו עובדי אלישרא בעיצומים, לאחר שנודע כי בפגישה שקיים עם פורום העובדים הצעירים של החברה אמר: "אני רוצה לראות בחברה עובדים צעירים עם שיער שחור, ולא אנשים עם שערות לבנות". צעירי העובדים שאלו את גת "ומה יקרה לנו כשנגיע לגיל 40? מה החברה תעשה בלי הידע והניסיון שצברו העובדים הוותיקים?"

האמירה של גת לא עברה בשתיקה. בתגובה תלו העובדים במפעל שלט גדול ובו נכתב: "עובד יקר, אנא צבע את שערך לשחור" ועמדו עם בשער המפעל עם פחיות צבע בידיהם, כשהם קוראים לעובדים לצבוע את שערם כדי להימנע מפיטורים. לטענת העובדים, חוסר הרגישות של גת ויחסו המזלזל כלפיהם לא פסקו וקיבלו ביטוי בהזדמנויות רבות. בערב פסח סירבו עובדי אלישרא להגיע להרמת כוסית לאחר שלטענת הוועדים אמר להם בתגובה על דרישתם לתוספת שכר: "יש לכם בתים יפים, מכוניות מפוארות ואתם חיים טוב. לא מגיע לכם כלום".

בשבוע האחרון נרשם שפל חדש ביחסים בין המנכ"ל לעובדים. ביומה הראשון של השביתה נרשמה תקרית אלימה בין גת לבר שהסתיימה בתלונה במשטרה מצד בר. "גת פשוט בא, נהג בברוטליות והכניס לי מכה. אדם שמאבד את העשתונות בצורה כזאת לא מתאים לעמוד בראש חברה שמתעסקת בביטחון המדינה. מי שלא יכול לשאת את החום שייצא מהמטבח", טוען בר. באותו היום, כך טוענים העובדים, הורה גת לעובדי חברת ההסעדה שמספקת מזון לעובדי המפעל לזרוק 600 מנות לפח ולא איפשר לתרום אותן.

"אני מנהל הרבה מו"מים במרחב שלי, אבל אני מודה שבמקרה הזה שאני פשוט לא מצליח להבין את הראש של גת", טוען גלילי. לפי כשבועיים אמור היה להיחתם הסכם עבודה בחברת תדיראן מערכות. ההסתדרות, הנהלת החברה והעובדים הגיעו להסכמה. "היינו קרובים כל כך להסכם, אבל ערב החתימה הגיע גת ואמר: 'הסכמתי לסעיפים האלה? הייתי שיכור אם הסכמתי להם', ופוצץ את ההסכם", מספר גלילי. מאז אותו אירוע שורר קיפאון במשא ומתן. עובדי תדיראן מערכות דורשים שהנהלת החברה תחזיר להם 4.2% מהשכר שעליהם הם ויתרו לפני כמה שנים במסגרת תוכנית הבראה, שהופעלה עקב קשיים שאליהם נקלעה החברה. לטענת העובדים, ההנהלה מוכנה להחזיר להם כמחצית מהסכום שעליו ויתרו, וזאת רק כנגד קליטת מהנדסים שיועסקו בחברה באמצעות חוזים אישיים - ולכך מתנגד הוועד.

יחסו של גת לעובדים וסירובו לנהל עמם מגעים מתעצם נוכח ההתנהלות הכלכלית של אלביט מערכות אחרי רצף של שנים טובות ושיפור משמעותי בתוצאותיה. בפברואר, בזמן שגת סירב לדרישות העובדים, העניקה אלישרא הלוואת בעלים בהיקף של 120 מיליון דולר לאלביט מערכות, מהלך שהוציא את העובדים מדעתם. באלביט מסרו אז בתגובה כי "אלביט מערכות מנהלת את כל תזרים המזומנים בחברה באופן אופטימלי כדי להקטין את עלויות המימון, ומתהליך זה נהנות כל חברות הקבוצה, כולל אלישרא". אלא שלטענת העובדים, את 2011 סיימה אלישרא ברווח של כ-19 מיליון דולר, ובשל כך קיבל גת בונוס של 300 אלף שקל וסמנכ"לים בחברה גזרו בונוסים של 150 אלף שקל. שכרו של גת לא נחשף בדו"חות החברה, וההערכות בקרב גורמים שונים מדברות על שכר שנתי של כ-2 מיליון שקל, כולל בונוסים.

לדברי גלילי, "הסכמי ההעסקה קובעים שברגע שיש רווחיות יקבלו העובדים תוספות שכר. בשלוש השנים האחרונות יש צובר הזמנות של מיליארד דולר. על בסיס זה ביקשנו תוספת של 9%. ההנהלה הסכימה לתת תוספת של 0.75% בלבד ולא מוכנה לזוז מהמספר הזה. הם טוענים שהם לא מוכנים למשכן את העתיד של אלישרא. לפני כמה חודשים הועברה הלוואה של 120 מיליון דולר. לאלביט מערכות יש אפשרות להחזיר את הכסף כיום, ואני מניח שחלק כבר חולק לבעלי המניות. תמיד הושטנו יד למשא ומתן, אבל אתה לא מדבר כאן על חברה של מכונות. יש כאן אנשים חכמים עם ידע מקצועי רב, הם הנכס של החברה - אז תפרישו גם להם".

לטענת העובדים, גת הוא רק חלק מהבעיה: הוא פשוט מבצע את העבודה השחורה עבור אלביט ובעלי השליטה. "גת הוא הבולדוג של פדרמן ואקרמן. הם משתמשים בו כדי לנגח את העובדים כי הם רוצים חברה בלי הסכמים קיבוציים", טוען יו"ר אחד הוועדים. "הם גם מנסים כל הזמן לפתות עובדים מאוגדים לעבור להסכמים אישיים".

שבע השנים של גת בתפקיד הולידו עסקים טובים לאלישרא ולאלביט מערכות. ובכל זאת, מגזר לא מרדני במיוחד, שמכיל מהנדסים ואנשי טכנולוגיה המרגישים שותפים להצלחה אבל לא לרווחים, מוצא את עצמו על הכביש בבני ברק. לטענת בר, "יש פה עידן חדש של מחאה חברתית ומשהו פה התפקשש. אני לא יודע למה השדרה לא מתעוררת שוב. יש כאן חבורה נפלאה של אנשים שמתכננת את מלחמת העולם הבאה. כשירצו לתקוף איפשהו, לא יחפשו את אלביט מערכות, יחפשו אותנו".

קבוצת אלביט מערכות, הנהלת אלישרא ומנכ"לה יצחק גת, סירבו להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully