וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר חוששים: הגירעון יגיע בסוף השנה ל-4%

מירב ארלוזורוב

8.5.2012 / 8:28

אם מגמת הירידה בהכנסות ממסים תמשך חוששים בעוצר כי הגירעון יחרוג מההערכות המוקדמות. על פי התכנון אמור היה הגירעון לעמוד על 2% - כ-18 מיליארד שקל

נתוני ההכנסות ממסים לשליש הראשון של השנה הם חלשים יותר מכפי שהוערך תחילה. אם מגמת הירידה בהכנסות ממסים תמשך הרי שגם התחזית המעודכנת, שלפיה ישראל תסיים את 2012 בגירעון בתקציב של 3.3% תוצר, תתברר כאופטימית מדי. בשלב זה, ישראל נמצאת על תוואי גירעון של 3.5%-4% תוצר.

על פי התכנון המקורי, ישראל היתה צריכה ליהנות השנה מהכנסות ממסים של 232 מיליארד שקל, ומגירעון של 18 מיליארד שקל, כ-2% תוצר. כבר בסוף 2011 היה ברור כי מדובר בתחזית שלא תתממש, ולכן בתחילת השנה עודכנו התחזיות כלפי מטה. התחזית המעודכנת היא כי ההכנסות ממסים יהיו נמוכות ב-11 מיליארד שקל מהמתוכנן, ויגיעו ל-221 מיליארד שקל בלבד. מכך נגזר כי הגירעון יגדל כמעט ל-30 מיליארד שקל, שהם 3.3% תוצר.

אלא שגם התחזית המעודכנת הנמוכה יותר עלולה להתברר כאופטימית מדי. מינהל הכנסות המדינה דיווח, על סמך נתוני ינואר-אפריל 2012, כי ההכנסות ממסים נמוכות מההערכה המעודכנת שלו בכ-1.8 מיליארד שקל. המשמעות על פני כל השנה היא כי ההכנסות ממסים נמוכות בכ-5.4 מיליארד שקל מההערכות המעודכנות, והן יגיעו לכ-215 מיליארד שקל בלבד. במקרה כזה, הגירעון יצמח לכ-35 מיליארד שקל, שהם 3.8% תוצר. זאת היתה גם תחזית הגירעון של חברת הדירוג S&P מעלות, בתחזיתה לגבי ישראל ב-2012.

בהתאם, תחזיות הגירעון במשרד האוצר הן ל-3.5%-4% - כמעט כפול מהגירעון שתוכנן לשנה. גירעון זה מצטרף לגירעון של 3.3% שנרשם כבר ב-2011, וגם הוא היה חריגה מהגירעון המתוכנן לאותה שנה. בשלב זה אין עדיין יעדים לגבי תקציב 2013, שנמצא רק בשלבי הכנה, אבל בהנחה שתישמר תקרת ההוצאה שנקבעה ל-2013 - גידול של 3% בהוצאה לעומת 2012 - ובהנחה שקצב ההכנסות ממסים לא ישתפר דרמטית, הרי שגם 2013 תסתיים כנראה בגירעון של 3%-4%. המשמעות היא שלוש שנים ברציפות של גירעונות תקציביים משמעותיים, שלפחות שנתיים מהן נבעו מחריגה חדה ביעד הגירעון שנקבע.

בכך, ישראל חורגת ממדיניות השמירה על האמינות הפיסקלית שלה שאיפיינה אותה במרבית העשור הקודם - דווקא בזמן שבו הרגישות בעולם ובשווקים לגבי חוסר אמינות פיסקלית גבוהה במיוחד.

  • עוד באותו נושא:
  • גירעון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully