וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מבצעי רשתות הספרים יפגעו בשבוע הספר"

עדי דברת-מזריץ

8.5.2012 / 9:13

בהוצאות לאור טוענים כי המבצעים מרחיקי הלכת בהן פתחו רשתות הספרים יפגעו בהכנסותיהן משבוע הספר ויעקרו אותו מהיסוד. "מי שיקנה ספרים עכשיו לא יקנה שוב בשבוע הספר"

המבצעים מרחיקי הלכת שהשיקו רשתות הספרים בשבוע האחרון מאיימים לפגוע אנושות בהכנסות משבוע הספר העברי, שצפוי להיפתח ב-6 ביוני - כך טענו אתמול בהוצאות לאור. בעוד שבשנים קודמות נהגו רשתות הספרים להשיק מבצעים כשבוע לפני שבוע הספר, השנה הקדימו הרשתות את המבצעים ובהוצאות טוענים כי החלטתן מרוקנת מתוכן את שבוע הספר.

ראשונה להודיע על הקדמת המבצעים היתה צומת ספרים, שהשיקה בתחילת החודש מבצע שאינו אופייני לתקופה, של שלושה ספרים ב-99 שקל. רשת סטימצקי, שתיכננה להשיק מבצע של אחד פלוס אחד באותה תקופה, מיהרה לשנות את תנאי המבצע שלה בעקבות ההודעה והשיקה כבר למחרת מבצע של שלושה ספרים ב-96 שקל.

"הם מעקרים את שבוע הספר מהיסוד, כי מי שיקנה ספרים עכשיו לא יקנה שוב בשבוע הספר", אומר בכיר באחת מהוצאות הספרים הגדולות. "אנחנו נפגעים מזה קשות, מאחר שאנחנו לא מרוויחים במבצעים האלה ועכשיו גם הדוכנים שלנו בשבוע הספר לא ירוויחו. לפחות בשבוע הספר אנחנו אמורים להינות מהיעדר עמלת התיווך לרשתות הספרים ועכשיו, לצערנו, אנשים יגיעו עם 'הלשון בחוץ'. הסברה היא שבשבוע הספר הרשתות יעשו מבצעים אגרסיביים עוד יותר - וההפסדים שלנו יהיו בהתאם".

לדברי מו"ל אחר, מדובר בחלק ממגמה שתוביל בסופה לקריסת ענף ההוצאה לאור: "הענף הזה גמור. מעולם לא היה דבר כזה במאי כמו מבצעי הכסאח הנוכחיים. כבר בינואר הרשתות הציעו מבצעים אגרסיביים, שהמשיכו בפברואר ומארס, ואז היה מבצע בפסח ועכשיו מבצע במאי. בקצב הזה אנחנו נראה מו"לים נופלים". לדבריו, לריבוי המבצעים תוצאה הפוכה מהמתוכנן: "הרשתות רואות שאנשים כבר לא מתרגשים ממבצעים ובמקום להפסיק עם זה הן ממשיכות להרוג את כולנו".

לדברי יו"ר התאחדות המו"לים, ירון סדן, "המבצעים האגרסיביים והתנהלות הרשתות מזיקים לשבוע הספר בפרט ולעשייה הספרותית בכלל. כל רשת מפחדת שמישהו יתחיל מבצע לפניה וכל הענף סובל".

המבצע הנוכחי הוא האחרון בשורת צעדים המהווים פרישה מהאסטרטגיה שעליה הצהיר בעלי רשת צומת ספרים, אבי שומר לפני כשנה. "החלטנו להקשיב לסופרים ולציבור, שמרגיש שהמבצעים פוגעים בסופרים, אז לקחנו צעד אחורה. אנחנו שומרים על שפיות במבצעים, למען הסופרים והמו"לים", אמר אז שומר. עם זאת, בחודשים האחרונים חזרה צומת ספרים למדיניות המבצעים שאפיינה אותה בעבר. "כנראה ששומר לא הצליח לשמור על הלקוחות", אומר גורם בענף. "הבעיה היא שגם המבצע הזה לא יביא להגדלת המכירות".

"מדובר במבצע מאי"

בזמן שרשתות הספרים ממשיכות במדיניות המבצעים, ההודעה על הקדמת הבחירות הכלליות צפויה לעצור את הליך חקיקת "חוק הספרים", שאמור להסדיר את הענף ולהגן על הכנסות הסופרים. את תזכיר הצעת החוק הפיץ משרד התרבות והספורט לפני כשלושה חודשים. לגיבושו תרמו שרת התרבות לימור לבנת בשיתוף משרד המשפטים, המועצה הלאומית לכלכלה והתאחדות הסופרים והמו"לים. לדברי יוזמי ההצעה, החוק יוביל להוזלת המחיר המומלץ לצרכן של ספר בודד מכ-89 שקל כיום ל-40-50 שקל, ורשתות הספרים לא יורשו להציע מבצעים על ספר בשנה וחצי הראשונות ליציאתו לאור.

עד כה התקבלו הערות הציבור ומשרדי הממשלה לתזכיר הצעת החוק, והשלב הבא צפוי היה להיות קביעת מועד לדיון בוועדת השרים לחקיקה. הקדמת הבחירות צפויה לעכב את התקדמות הליך החקיקה ואולי אף לסכלו לחלוטין. במשרד התרבות אומרים כי הטיפול בהצעת החוק יוקפא עד לאחר הבחירות וכי אם לבנת תשוב למשרד היא תפעל לקידום ההצעה. אפשרות אחרת היא כי אחד הח"כים בכנסת ה-19 יעלה את הנושא כהצעת חוק פרטית.

מצומת ספרים נמסר בתגובה: "לא פתחנו את שבוע הספר. מדובר במבצע מאי". מנכ"לית סטימצקי, איריס בראל, מסרה: "סטימצקי תמיד תציע את המבצעים הטובים ביותר ללקוחותיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully