וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העגבניות למחיר שיא: עד 18 שקל לקילוגרם

עמירם כהן

9.5.2012 / 13:16

מחירי העגבניות ממשיכים להאמיר ומחירן ברשתות השיווק עומד על 9.9-13 שקלים לקילוגרם ואף יותר במקומות מסוימים. משרד החקלאות אישר יבוא עגבניות ללא מכס מירדן

משבר מחירי העגבניות נמשך. בניסיון להוריד את המחירים, החליט בראשית השבוע האגף לסחר חוץ במשרד החקלאות בשיתוף רשות המסים במשרד האוצר, לאשר יבוא מירדן של 1,000 טונות עגבניות ללא מכס. 230 טונות כבר יובאו ובמהלך היום יכנסו דרך מעברי הגבול כמויות נוספות. הסכם הסחר עם ירדן מאפשר לאגף לסחר חוץ במשרד החקלאות בתיאום על רשות המסים להעניק רישיונות יבוא לתוצרת חקלאית ללא מכס, כאשר תנאי השוק המקומי מצדיקים זאת.

מכסות יבוא פטורות ממכס עד 36 טונות למבקש, יינתנו ליבואנים שיגישו בקשות, בכפוף לשורה של תנאי סף לתקופה של שבועיים. יבואן שסיים את מכסתו יהיה רשאי להגיש בקשה נוספת.

ממשרד החקלאות נמסר, כי האגף לסחר חוץ במשרד בוחן מדי יום את המצב בשוק וקובע האם יש הצדקה להמשך היבוא. עד כה הוגשו לאגף 30 בקשות יבוא בפטור ממכס ובהמשך צופים באגף בקשות נוספות עד מכסת יבוא כוללת של 1,000 טונות.

שרת החקלאות אורית נוקד אמרה, כי היא מאמינה שהיבוא המוגבל ימתן את המחירים, ושמשרד החקלאות פועל להבטיח תוצרת חקלאית טרייה במחירים שווים לכל נפש.

בשל העלייה הדרמטית במחיר המלפפונים בחודש מרץ שמחירם לצרכן הגיע ל-8 שקלים לק"ג, ניתנו בחודש זה רישיונות ליבוא 1,500 טונות מלפפונים מירדן ללא מכס. בדומה לכך, התייקרו בחודשים פברואר-אפריל החצילים והפלפל החריף ל-7.5-14 שקלים לקילו מחיר לצרכן ובתקופה זו העניק האגף רישיונות יבוא ללא מכס מירדן ל-850 טונות חצילים ו-280 טונות פלפל חריף.

מחירי העגבניות (יום ג') המשיכו להיות גבוהים ותנודתיים. אצל הירקנים בצפון תל אביב נמכר קילו עגבניות ב-18 שקלים לקילו ועגבניות מהמלאי ב-9.8 שקלים לקילו. ברשתות השיווק המחירים נעו בין 13 שקלים (סופרבאבא) ל-9.9 שקלים (AM-PM).

נשיא התאחדות האיכרים, דב אמיתי, העריך כי מחירי העגבניות וירקות אחרים ימשיכו לעלות ובשל העובדה שמשקל מחירי הירקות מגיע ל-1.3%, מדד אפריל שיפורסם ב-15 למאי צפוי להיות גבוה: "מחירי הירקות מזניקים את המדד והממשלה לא עושה דבר להוזיל את המחירים. שוב אנחנו עדים לטיפול בהתייקרויות בשיטת האקמול במקום לפתור את בעיית מחירי התוצרת הטרייה פתרון יסודי, והוא מתן היתרים להעסקת עובדים זרים בחקלאות לפי הצורך והקצאת מכסות מים מוגדלות וקרקעות להתיישבות החקלאית".

שיטת היבוא ללא מכס מאפשרת לפצות גורמים פוליטיים או את שליחיהם, בדרך של גזירת קופון על גב החקלאים, שדורשים תוספת של כוח אדם, מים וקרקע.

בהודעה שמסר יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור, חושף צור כי ב-5 השנים האחרונות פחת גידול העגבניות לסוגיהן במושבי הערבה ב-80%, בשל מחסור בכוח אדם לביצוע הקטיף ומעבר החקלאים לגידולים בהם נדרשת פחות עבודת קטיף. במהלך העשורים האחרונים מושבי הערבה היו ספק מרכזי של עגבניות מסוגים שונים לשוק המקומי וליצוא.

  • עוד באותו נושא:
  • עגבניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully