וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "תקציב 2013 יהיה תקציב קשה"

צבי זרחיה

10.5.2012 / 8:24

מכין את הקרקע לגזירות? שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי למרות שמצב המשק טוב, תקציב השנה הבאה עתיד לחייב את הממשלה לריסון ומשמעת. גפני: "יהיו קיצוצים וגזירות"

"תקציב המדינה ל-2013 יהיה תקציב קשה, אבל צריך לזכור שמצב המשק טוב ובמרץ 2012 נוספו 44 אלף מקומות עבודה חדשים. הגידול באבטלה מוסבר במצטרפים חדשים לשוק העבודה" - כך אמר אתמול ל-TheMarker שר האוצר, יובל שטייניץ.

לדבריו, המשמעת התקציבית תישמר גם ב-2013 כפי שנעשה בעת הקמת הממשלה באפריל 2009, עת שמרה הממשלה על ריסון תקציבי. שטייניץ הוסיף כי עבודת הצוותים המקצועיים במשרד האוצר לגיבוש הצעת תקציב המדינה ל-2013 נמשכת, וכי קרא בעיתונים הצעות שכביכול נבחנות במשרד האוצר עוד לפני שגובשו הנתונים ולפני שהתקבלו החלטות.

שטייניץ הוסיף כי הממשלה מחויבת לשמור על משמעת קואליציונית ותקציבית, והעובדה שבעקבות הצטרפותה של קדימה לקואליציה יש קואליציה וממשלה רחבות - צריכות לחזק את המשמעת התקציבית ולמנוע אישורן של הצעות חוק פופוליסטיות של ח"כים.

בהופיעו אתמול בכנס כלכלי אמר שטייניץ כי "כרגע אנו רק מעבדים את הנתונים הראשונים לקראת התקציב. התקציב הבא יחייב אותנו לריסון ומשמעת כדי לעמוד במסגרת כלל ההוצאה הפיסקלית של המדינה. לא תהיה סטייה ממסגרת ההוצאה והכלל הפיסקלי. נשמור מכל משמר על כלכלת ישראל גם אם נצטרך לרסן ולעמוד על המשמר במטרה לאפשר את המשך הצמיחה, כדי שלא נמצא את עצמנו במקומות שאנו לא רוצים להיות בהם".

עוד הוא אמר כי "החלטנו ללכת לבחירות כי ללא משמעת תקציבית אי אפשר להיאבק במשבר. אבל לאחר שהתברר בימים האחרונים שקיימת אפשרות לקואליציה גדולה ורחבה שתאפשר את המשך ההתמודדות עם המצב הכלכלי הגלובלי הלא פשוט, אנו נעשה כך גם בשנה הרביעית לטובת כלכלת ישראל ולטובת אזרחי ישראל".

"מדובר במדינה ולא בחברה מסחרית"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר אתמול ל-TheMarker כי "יהיו קיצוצים וגזירות בתקציב המדינה ל-2013 שיוגש לכנסת, אך ועדת הכספים לא תאפשר פגיעה בשכבות החלשות. נדאג לכך שהכנסת תבטל חלק מהגזירות שיציע משרד האוצר".

גפני אמר עוד כי הוא מעריך שיגיעו הצעות נוספות מהאוצר לקיצוצים. "כמו שהיה עד היום, בסופו של דבר מי שקובע אילו קיצוצים וגזירות יעברו ואילו לא, היא הכנסת. הדיונים יתקיימו באינטנסיביות רבה בוועדת הכספים ואנחנו ננסה לעשות כמה שיותר איזונים ולהקל כמה שניתן על הציבור".

גפני אומר כי הראייה של האוצר היא תמיד כלכלית, וצריך להבין שהחור בגרוש הוא אינו חזות הכל. "אנחנו לא חיים בחברה מסחרית, אנחנו לא עסק רווחי, אנחנו חיים במדינה וצריך להתחשב בציבור החלש כמו שבכל משפחה מתחשבים בחלשים ועוזרים להם יותר מלאלה שמסתדרים בכוחות עצמם. תקציב המדינה אמור לשקף גם את הערך הזה, שמדובר במדינה ולא בחברה מסחרית, ומשכך נעשה מה שניתן כדי לצמצם ולמנוע את הפגיעה בחלשים".

גפני מעריך כי צירופה של קדימה לקואליציה נבע בעיקר מהקשיים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאשר את תקציב המדינה. לדבריו, מאחר שתקציב המדינה ל-2013 יהיה קשה ויכלול גזירות רבות, נתניהו ביקש להקים ממשלת אחדות לאומית.

גפני גילה כי בכירי האוצר שוחחו עמו על גיבוש תקציב המדינה הקרוב כבר לפני שבועות ספורים. בין הגזירות הנבחנות העלאת המע"מ ב-1% מ-16% ל-17%; העלאת המס על הסיגריות, הטבק והסיגרים; ביצוע קיצוץ אחיד בתקציביהם של משרדי הממשלה בהיקף של 6-7 מיליארד שקל; הקפאת חלק מהתוספות שאושרו בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג; קיצוץ בתקציב הביטחון והקפאת חלק מהתוספות להשכלה הגבוהה.

לא מן הנמנע שחלק מהצעדים הנבחנים, כמו העלאת המע"מ והקיצוץ בתקציב המדינה, יבוצעו כבר ביולי ובאוגוסט והממשלה לא תמתין ל-2013.

"יש חקיקות שתקועות לשווא"

גפני הכריז כי בכל פעם שיגישו לו הצעה לאישור שתכליתה פגיעה במעמד הביניים והשכבות החלשות - הוא יציב בפני האוצר חלופה אחרת. לדבריו, "יש כמה חקיקות שתקועות לשווא, כמו המס על העשירים, מדרגת מס נוספת ונושאים אחרים שניתן לקחת את הכסף משם במקום שוב ושוב להעלות מע"מ ומסים עקיפים. אין סיבה בעולם לפגוע פעם אחר פעם בציבור החלש שכל פגיעה בו היא קשה, לעומת פגיעה באלה שמשתכרים שכר גבוה מאוד שהפגיעה בהם היא אינה כה קשה".

קיצוצים בתקציב 2013. TheMarker
קיצוצים בתקציב 2013/TheMarker

גפני הוסיף כי "אני לא תמיד מקבל כדבר מובן מאליו את הנתונים שהאוצר מביא. הם נוטים להקצין את המצב וזה בסדר, אבל אנחנו כנבחרי ציבור צריכים למצוא את האיזון: מצד אחד אכן יש צורך במקורות תקציביים רבים כדי לממן את התקציב הקרוב, אבל מצד שני איך אפשר שוב ושוב להכות את החלשים בחברה?"

בסביבתו של גפני מעריכים כי גם הפעם יוכנסו "עזים" שונות לתקציב המדינה: "כמו תמיד, גם הפעם יעלו את נושא המע"מ על הפירות והירקות, ביטול הפטור ממע"מ באילת, קיצוץ בקצבאות הילדים, התניית תקציבים שונים ברפורמות שאין ממש דרכים ליישם אותן, ועוד דוגמאות שצצות בדיוני התקציב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully