וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תיראה הטלוויזיה של חברות הסלולר?

אמיתי זיו, אמיר טייג

10.5.2012 / 8:18

סלקום ופרטנר נמצאות בישורת האחרונה של פיתוח שירות טלוויזיה רב ערוצית מבוססת אינטרנט. איך ייראה השירות ומה הוא יכלול? וכמה זה יעלה?

חברות הסלולר יש תוכניות גדולות בשבילכם - בטלוויזיה. בשעה שתחום הסלולר נעשה חתרותי יותר ויותר, חייבות החברות לפתח מנועי צמיחה חדשים, ותחום הטלוויזיה הרב-ערוצית מספק להן פיתרון.

עדיין לא ברור אם נראה את סלקום ופרטנר משיקות שירותים מתחרים לאלה של HOT ו-yes, אך כבר ברור כי שתי החברות נערכות לכך בימים אלה. אמנם שתי החברות השתעשעו עם הרעיון כבר ב-2008, אך בהמשך בחרו לזנוח אותו. עכשיו יש להן הרבה פחות ברירות.

בימים אלה נמצאות החברות בישורת האחרונה של הקמת שירות טלוויזיה רב-ערוצית בטכנולוגיית IPTV (טלוויזיה מבוססת אינטרנט) - שירות שיתחרה בטלוויזיה של HOT ו-yes. כניסת חברות הסלולר לענף יכולה להוות בשורה ענקית עבור הענף שנשלט כיום על ידי דואפול, אלא שהשקת שירות כזה כרוכה בהשקעות לא קטנות - עניין רגיש מאוד כיום בחברות הסלולר החבוטות.

מה לחברות הסלולר ולשירות טלוויזיה? "בטווח הארוך, אין לנו דרך לתקוף את השוק הקווי בלי הטלוויזיה", מסביר בכיר באחת מחברות הסלולר. "ההחלטה לבחור ב-HOT בטלפון או באינטרנט מונעת כיום בעיקר מבחירה במוצר הטלוויזיה של החברה ומחבילת הטריפל".

מה שהבכיר מנסה לומר הוא שהענף הקווי עומד להיפתח לתחרות. המלצות ועדת חייק יאפשרו לסלקום ולפרטנר להתחרות בענפי האינטרנט והטלפון הקווי, אך בלי מוצר טלוויזיה, הסיכוי שלהן להצליח לחדור לשוק הביתי נמוך.

איך ייראו שירותי הטלוויזיה של חברות הסלולר? כיום חברות הכבלים והלוויין מוכרות לנו חבילה עם המון ערוצים, כולל כאלה שאנחנו לא צופים בהם, במחיר חודשי של כ-220 שקל למנוי. חברות הסלולר ינסו ליצור מוצר רזה וזול יותר. החברות ישווקו ממיר "היברידי", שקולט מהאוויר את ששת ערוצי החינם של עיד"ן פלוס ובנוסף ישדר (על בסיס האינטרנט) עוד מספר קטן של ערוצים לינאריים ועוד תוכן VOD, שחלקו בתשלום נוסף. ממילא הישראלים צופים 60% מהזמן שלהם בערוצים 2 ו-10. החברות יוסיפו ערוץ ילדים אחד, ערוץ ספורט אחד ועוד ספריית VOD. האם לא הייתם מוכנים לשלם על חבילה כזו 100 שקל בחודש?

בנוסף, שירות הטלוויזיה של חברות הסלולר יפרוץ את גבולות הסלון. הלקוח יוכל לצרוך את התכנים גם במחשב, בסמארטפון ובטאבלט - מה שמכונה "TV Everywhere". שירות כזה יאפשר לחברות למכור חבילות גלישה גדולות יותר, וגם למכור יותר טאבלטים.

"רף כניסה גבוה מאוד"

שלא נטעה. הטלוויזיה אולי מגלגלת הרבה כסף, אבל בשורה התחתונה אין שם הרבה רווח - כפי שמסביר בכיר באחת מחברות הסלולר: "בשביל הכסף בלבד, זו לא ההשקעה הכי טובה שאפשר לעשות. זה תחום עם סיכון גדול ורף כניסה גבוה מאוד, אבל אם נבחר לעשות זאת, זה יהיה כשנמצא כדאיות כלכלית".

טלביזיה רב ערוצית של סלקום ופרטנר. TheMarker
טלביזיה רב ערוצית של סלקום ופרטנר/TheMarker

מהו רף הכניסה הגבוה שהבכיר מדבר עליו? הרף הזה מורכב מעלויות של כמה גורמים עיקריים: ראשית, רכש הממירים. בישראל הממירים ניתנים ללקוחות חינם ומסובסדים על ידי חברות הטלוויזיה. הצרכן הישראלי התרגל לא לשלם על ממירים, וכיום ממירים הם מיני-מחשבים, עם מעבד, מערכת הפעלה ודיסק קשיח, כך שמחירם יכול להגיע ל-200 דולר - סכום שאותו ספקית הטלוויזיה צריכה לספוג. גורם נוסף הוא כוח האדם - הטכנאים שנדרש להתקין את הממירים בבית הלקוח. עלות התקנה יכולה לעלות לחברה 100 דולר לכל התקנה. בנוסף, השקת שירות חדש דורשת השקעה בשיווק ובפרסום. יהיה לא פשוט לשכנע את הצרכן הישראלי לקנות שירותי טלוויזיה מסלקום ומפרטנר, אחרי שבמשך שנים השחקניות הדומיננטיות הן HOT ו-yes. ועוד גורם, משמעותי לא פחות - עלויות התוכן.

בעידן הנוכחי חברות הסלולר שואפות למזער את ההשקעות ולא לעלות את יחס ההשקעות להכנסות (Capex) המקובל בתעשייה. מעניין אם יצליחו לעמוד בהשקעות הנדרשות לפרויקט ה-IPTV, במיוחד נוכח צורכי ההון הלוחצים של בעלי הבית שלהם. צריך לזכור גם שמנכ"לי חברות הסלולר עסוקים בעניינים אחרים - השלמת מיזוגים, שינוי מבני ובעיקר הערכות לתחרות המשתוללת - כך שגם מבחינת קשב ניהולי, יהיה לא פשוט ללמוד ולנהל תחום חדש לחלוטין.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מגמה גלובלית

סלקום ו פרטנר לא ממציאות את הגלגל. המגמה של התלכדות שוק התקשורת לקבוצות תקשורת גדולות, שמציעות את כל מגוון השירותים, היא עולמית. Telstra, חברת התקשורת הקווית הגדולה באוסטרליה, למשל, התחילה לשווק ממיר טלוויזיה מבוסס אינטרנט בשם Box-T, שמאפשר גם קליטה של ערוצי החינם מהאוויר וגם חבילת VOD של סרטים בתשלום (Big Pond Movies). בזכות המוצר החברה מציעה חבילת טריפל שמחירה מתחיל ב-90 דולר אוסטרלי.

וכמה זה יעלה בישראל? פרטנר מסרה יותר מפעם את עמדתה, שאם יקום בישראל שוק סיטוני במחיר עלות, "פרטנר מתחייבת להוזיל את מחירי החבילה הביתית לצרכן ביותר מ-50%". ל-TheMarker נודע כי בכוונת החברה להציע חבילה ביתית שכוללת אינטרנט (ספק ותשתית), טלפון קווי וטלוויזיה במחיר של כ-150 שקל בחודש.

האם אפשר להתחרות בענף הקווי בלי להציע שירותי טלוויזיה? אפשר, אבל קשה. ל-HOT יש כיום כ-370 אלף לקוחות שהם מנויי טלוויזיה בלבד. ל-yes יש כ-590 אלף לקוחות, שהם כולם מנויי טלוויזיה בלבד (על קבוצת בזק נאסר לשווק חבילת טריפל). אם נביא בחשבון גם את כל בתי האב שאין להם כלל טלוויזיה רב-ערוצית, כמו למשל בעלי ממיר DTT, נגלה כי יש יותר ממיליון בתי אב בישראל שאפשר לפתות אותם בחבילת דאבל - אינטרנט וטלפון בלבד, בלי טלוויזיה.

בחו"ל יש ספקיות, כמו Plusnet ו-TalkTalk הבריטיות, שמציעות חבילה זולה במיוחד, שכוללת טלפון, אינטרנט ולעתים גם שיחות לחו"ל, ואת הטלוויזיה הלקוח רוכש מחברה אחרת. אבל כפי שאמר בכיר באחת מחברות הסלולר, חבילת דאבל לא תספיק בטווח הארוך. מדובר במוצר זול וחסר בידול, וגם חברות קטנות כמו אקספון יתחרו בו במחיר נמוך. סלקום ופרטנר יצטרכו להכניס לחבילה גם טלוויזיה, כדי לבדל את עצמן ולמשוך את הלקוחות אליהן.

HOT ו-yes ערוכות להילחם על מקור הפרנסה שלהן, אם באמצעות הורדת מחירים ואם באמצעות יצירת מוצר מתחרה לזה של סלקום ופרטנר. בעבר כבר חשפנו את תוכנית "הממיר הווירטואלי" של yes. החברה מתכוונת ליצור חבילה זהה לזו שיש לה כיום, שתוזרם לא על בסיס הלוויין אלא על בסיס האינטרנט. המטרה היא לחסוך לחברה עלויות טכנאים וממירים, וכך למכור ללקוח חבילה זולה בהרבה. כעת יש כבר למיזם תאריך עלייה לאוויר: עוד שנה וחצי מהיום. לצורך כך חתמה בינואר yes עסקה בהיקף של 10 מיליון דולר עם סיסקו לרכישת ציוד שיאפשר את הקמת המיזם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully