וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "תקציב חד-שנתי - איוולת כלכלית"

11.5.2012 / 13:42

שר האוצר יובל שטייניץ באירוע "גאווה בליכוד": "אם נמנע הצעות חוק פופוליסטיות נוכל להגיע לצמיחה של 4% ב-2013". עוד אמר: "אירופה מתרסקת לנגד עינינו"

"אין דרך אווילית יותר לנהל כלכלת מדינה מאשר תקציב חד שנתי, במיוחד בעת משבר", כך אמר אמש (ה') שר האוצר יובל שטייניץ בכנס "גאווה בליכוד" - תא הקהילה ההומוסקסואלית של המפלגה. שטייניץ הוסיף כי "התקציב הדו שנתי מעביר את המסר שאנו מתכננים לזמן הארוך ולא מתמקדים בהישרדות ובציפה על פני המים. בימים אלו אנו שוקלים אם להמשיך בתקציב הדו שנתי, כיוון שישנן בחירות באמצע התקופה, שעלולות לחייב ממשלה חדשה לתקציב של ממשלה קודמת".

דבריו של שר האוצר נאמרו על רקע ממשלת האחדות שהוקמה השבוע עם הצטרפותה של קדימה לממשלה, ועל רקע המהלך הפוליטי המפתיע של החבירה בין שאול מופז, עד לפני ימים אחדים ראש האופוזיציה, לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו. החבירה בין השניים ביטלה את אופציית הקדמת הבחירות, שתוכננו לראשית חודש ספטמבר.

יובל שטייניץ מחוץ לבית הדין לעבודה מגיע לדיון בנוגע לשביתה, נובמבר 2011. עומר מירון
"תקציב חד שנתי - איוולת". שטייניץ/עומר מירון

שטייניץ נימק את החלטת הממשלה הראשונית לפנות לבחירות. "החלטנו ללכת לבחירות כי ראינו שהמשמעת הקואליציונית מתפוררת, שלכולם יש מיליון דרישות צודקות, אבל אי אפשר להסכים לכולם - כי זה בדיוק מה שקרה ביוון. החלטנו שאנו לא מקרטעים, היו לנו שלוש שנים מצוינות, בגלל משמעת תקציביות ונחישות ואי-כניעה לדרישות פופוליסטיות. אמרנו שעדיף בחירות מאשר שנה מקרטעת שתפגע במשק".

"במבחן התוצאה הקואליציה הזאת טובה לישראל. מאז שנות השמונים, כ-25 שנה, אף ממשלה בישראל לא השלימה קדנציה. מבחינה כלכלית - קואליציה רחבה ויציבה טובה לכלכלה. התחזית הרשמית של 3.2% צמיחה ב-2012 עדיין גבוהה מתחזיות כל המדינות במערב. אם נצליח למנוע הצעות חוק פופוליסטיות נוכל להגיע אף ל-4%", הוסיף שר האוצר.

שטייניץ הסביר אמש שעל מנת לעמוד במסגרת התקציבית של 2013 יצטרכו בממשלה לבצע קיצוץ, וזאת בין השאר בעקבות הצעות חוק שהממשלה לא הצליחה לבלום ודורשות מימון תקציבי, וכן בשל ועדת ברודט שהגדילה את תקציב הביטחון. "כדי לשמור על צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה - זה מה שצריך לעשות, כי המשבר לא נגמר", אמר שטייניץ. "אירופה מתרסקת לנגד עינינו. זה משפיע עלינו מכיוון היצוא בשל ירידת הביקושים בעולם, תיתכן פגיעה בתיירות והאיום על הכלכלה הישראלית עדיין קיים ויימשך ככל הנראה גם בשנה השנתיים הקרובות".

מסיבת העיתונאים של בנימין נתניהו ושאול מופז, מאי 2012. עומר מירון
עוד קיצוץ בדרך? ראש הממשלה נתניהו/עומר מירון

לדברי שטייניץ, טרם הקמת ממשלת הליכוד, המשק היה בתקופה של צמיחה שלילית של 3.5%. "היינו בדיוק באותה דינמיקה של התרסקות כלכלית של ארה"ב ואירופה, צמיחה שלילית ואבטלה נוסקת. בבוקר הראשון שלי כשר אוצר הכותרת היתה 'בקרוב עוד 300 אלף מובטלים', באוצר ובבנק ישראל דיברו על יותר מ-10% אבטלה. היה מחנק אשראי, לא היו השקעות חדשות בארץ, לא בהיי-טק ולא באף ענף אחר".

"מה קרה מאז? בשנים 2010 ו-2011 ישראל היתה המדינה היחידה בעולם המפותח, בערך כ-50 מדינות, שהצליחה להגיע מצמיחה שלילית לצמיחה של 4.8%. גם מימדי העוני ירדו ב-3 השנים האחרונות ומספר העניים בירידה. אנחנו המדינה היחידה במערב שהאבטלה יותר נמוכה בה היום משהיתה לפני המשבר - בכל שיטת מדידה. שמרנו על צמיחה של 4.8% ב-2009-2010. עקפנו אף את גרמניה, שיצאה יחסית טוב מהמשבר ואנו המדינה היחידה שדירוג האשראי שלה עלה בתקופת המשבר. המטרה שלי הייתה לשמור על צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה, והצלחנו בכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully