וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מרוויח ממשלת האחדות?

אפרים דוידי

13.5.2012 / 16:14

אלפים יצאו למחות נגד ממשלת האחדות החדשה אך בכירים במשק דווקא בירכו עליה. אפרים דוידי מראה מי המרוויחים הגדולים מממשלת האחדות

לאלפים שצעדו במוצאי שבת האחרון בתל-אביב, ירושלים, חיפה, באר-שבע, פרדס חנה, אילת ועוד יישובים דעה מוצקה על טיבה של ממשלת האחדות שהוקמה בשבוע שעבר. בהפגנות היו ביטויים כה חריפים כלפי ממשלה החדשה-ישנה, שלא ניתן לפרסמם. הקלים שבהם: "ממשלה מסריחה" ו"ממשלה מושחתת". נדמה כי המפגינים נתנו ביטוי למה שרוב האזרחים חושבים על ממשלתם.

ואיפה עיני?

יחד עם זאת, הקמת ממשלת האחדות הימנית התקבלה בהקלה בקרב "קברניטי המשק". זה שנים רבות שהמעסיקים הגדולים בישראל; בתעשייה, בבנקאות ובמסחר, דורשים "ממשלות אחדות לאומית" בכל הזדמנות, לפני כל מערכת בחירות ואחריה. או כדברי צביקה אורן, נשיאה החדש של התאחדות התעשיינים, "ממשלת אחדות פירושה יציבות והיציבות חשובה לנו מאוד לכן זה טוב למגזר העסקי. היציבות הייתה קודם ואנחנו שמחים שהיא נמשכת. לו היו בחירות, הן היו מערערות את היציבות. היום אנחנו יודעים מה מדיניות הממשלה, מה הכיוונים הצפויים, מה היא מתכוונת לעשות. ברגע שיש בחירות אתה לא בטוח מה יחליטו שרים חדשים שיתמנו. בנוסף, אנחנו אוהבים את העובדה שלא ילכו לאיבוד הרבה כספים חסרים לטובת מערכת הבחירות" ("דה מרקר", 8.5). הגישה של אורן כלפי הליכים דמוקרטיים היא ייחודית "לא ילכו לאיבוד הרבה כספים חסרים". האם הוא מתכוון: החסרים לדיור הציבורי? או החסרים בבריאות או בחינוך? חס וחלילה. לדעתו, ילכו לאיבוד הרבה כספים שחומדים בעלי ההון.

גם נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, ציין כי ממשלת אחדות "תהיה טובה לכלכלה". לין, לשעבר חבר כנסת מהליכוד ובעליה של חברת כח אדם מהגדולות בישראל, אמר כי "זהו מהלך שיהיה בכוחו לייצב את המשק וגם לאפשר מדיניות המייצגת טוב יותר את האינטרס הציבורי. הממשלה הנוכחית הייתה בנויה על תלות מופרזת במפלגות החרדיות ובהסתדרות הכללית. צירוף קדימה לממשלה תיצור ממשלה יציבה וקואליציה יציבה, אשר יוכלו להיענות טוב יותר לאינטרס הציבורי הכולל ולהיות פחות חשופות ללחצים. דבר זה יאפשר להנהיג מדיניות כלכלית אחראית". כמו כן, אנשי עסקים ביניהם מיכאל שטראוס, עמוס שפירא, ארז מלצר, איתן רף, גזי קפלן, גליה אלבין, שרגא ברוש (שקדם לאורן בראשות התאחדות התעשיינים), אלישע ינאי, אורי דורי, פרסמו הודעת תמיכה בממשלת האחדות הימנית. הם בירכו על "ההזדמנות ההיסטורית שנוצרה לשנות את שיטת הממשל, עוד בקדנציה הנוכחית. ההסכמות שהושגו בין ראש הממשלה בנימין נתניהו למפלגת קדימה בדבר יוזמה ממשלתית לשינוי שיטת הממשל, סוללות את הדרך לתיקון חיוני לטובת היציבות הפוליטית והכלכלית בישראל". בחודשים האחרונים הם פעלו באופן שקט ואינטנסיבי כדי לגבש מאחורי הקלעים הסכמה בין ראשי הקואליציה והאופוזיציה (לשעבר, כמובן) על הנקודות העיקריות לשינוי שיטת הממשל, ובהן: העלאת אחוז החסימה אל מעל 2 אחוז אחרי הבחירות הבאות והעלאת הרוב הדרוש להפלת ממשלה.

זהו המרשם שרוקחים "בכירי המשק" יחד עם "בכירים הממשלה" והעומד ביסודה של הממשלה החדשה: שמירה על הסדר החברתי הישן והלא צודק; כרסום נוסף של המרחב הדמוקרטי והוצאת הערבים והשמאל מהמשחק הפוליטי, נטרול ההסתדרות וארגוני העובדים ומתקפה על הרווחה, הבריאות והחינוך במסגרת הצעת התקציב לשנה הקרובה.

כמעט כל גורם פוליטי, חברתי או ציבורי בישראל פרסם גילוי דעת, הודעה לעיתונות או התראיין בשבוע האחרון בהקשר ממשלת האחדות. יש שתמכו (מעטים) ויש שדחו (רבים). אבל מול התמיכה הנלהבת של בעלי ההון, לא נשמעה קולה של ההסתדרות בראשות עופר עיני. האם אין להסתדרות של עיני כל עמדה כלפי ממשלת הימין הדו-ראשית החדשה והמורחבת שבין תכניותיה: התקפה על רמת החיים של האוכלוסייה בדמותן של "רפורמות" שונות ומשונות? כמובן, לעיני יש עמדה. הרי הוא היה שושבינה של הממשלה "הישנה", בה כיהנו חבריו במפלגת העבודה. ישנם פוליטיקאים שבמהלך מערכת הבחירות, לא נוהגים לחשוף את העמדות שבלב. כך, גם במערכת הבחירות בהסתדרות, בייחוד כאשר הלב נמצא דווקא בצד ימין.

* ד"ר אפרים דוידי, המכללה חברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully