וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע המסחר באחד העם נפתח במגמה שלילית

ערן אזרן

13.5.2012 / 16:51

על רקע משבר החוב באירופה והתחדשות המחאה החברתית התנהלו המדדים בבורסה התל אביבית במגמה שלילית. מדד ת"א 25 ות"א 100 ירדו ב-0.6% ומדד מניות הבנקים ירד ב-1.25%

שבוע שבוע המסחר החדש בבורסה בתל אביב נפתח בירידות שערים. המדדים המובילים נסחרו היום במגמה שלילית, בצל החשש להעמקת משבר החוב באירופה ולאור התחדשות המחאה החברתית אמש. המשקיעים הגיבו להסדר החוב שנחתם בערב שבת בין מחזיקי האג"ח של חברת דלק נדל"ן לבין בעל השליטה, יצחק תשובה, בתום חודשים ארוכים של משא ומתן. גם היום המשיכו החברות בדיווח על תוצאותיהן לרבעון הראשון של 2012.

בהמשך לירידות של כ-3% בשבוע שעבר, איבד מדד ת"א 25 0.6%, ומדד ת"א 100 ירד בערך דומה. מדד מניות הבנקים נחלש ב-1.25%, ואילו מדד מניות הנדל"ן ירד ב-0.7%. היום יום א' - הזרים אינם פועלים בשוק המקומי. מחזור המסחר הכולל הסתכם ב-606 מיליון שקל.

בלטה במסחר מניית הכשרה אנרגיה שהוסיפה 5%, לאחר שדיווחה בסוף השבוע כי הגישה, כחלק מקונסורציום, הצעה למכרז זכויות גז ונפט בקפריסין. גם מניית פרוטליקס בלטה בעליות של 2.8%, לאחר שמוקדם יותר היום התממשה ב-8%.

בסקירה השבועית לשוק המניות שפירסמו כלכלני בנק לאומי בסוף השבוע, הודגש כי המהלכים הרגולטוריים והשלכותיהם על חברות רבות בשוק המקומי ימשיכו לעמוד במוקד תשומת הלב ויעיבו על ביצועי השוק. "עם זאת", כתבו כלכלני הבנק, "בהסתכלות ארוכת טווח, רמת המחירים הנוכחית נראית מעניינת עבור משקיעים שאינם חוששים מתנודתיות". כלכלני הבנק המליצו להחזיק בסקטור האנרגיה, הטכנולוגיה והנדל"ן מעל למשקל השוק.

לעומתם, בבנק הפועלים ציינו כי הם רואים עדיפות להשקעה במניות החברות הגדולות, בעלות מדיניות דיווידנדים אגרסיבית, הפונות ליצוא וכן בחברות הפועלות בענפים הבסיסיים כגון פארמה, כימיה ונדל"ן מניב, ופחות לחברות המוטות לצריכה הפרטית בישראל. "כמו כן", ציינו שם, "אנו ממשיכים להמליץ על הגדלת הרכיב הגלובלי בתיק המנייתי, לשם פיזור הסיכון בתיק".

האג"ח הקונצרניות במרכז

גם השבוע השוק הקונצרני (אג"ח חברות) צפוי לעמוד במרכז המסחר. במהלך שבוע שעבר נרשמו ירידות החדות באיגרות החוב של קבוצת אי.די.בי - הפירמידה העסקית הגדולה במשק שבשליטת נוחי דנקנר, וכן באיגרות החוב של הבנקים, על רקע הורדת תחזית הדירוג על ידי סוכנות הדירוג העולמית מודי'ס.

מדדי איגרות החוב הקונצרניות - תל בונד 20,40,60 ותל בונד שקלי נסחרו ביציבות. גם היום המשיכו האג"ח של קבוצת אי.די.בי בירידות - בדומה לרוב ימי המסחר בשבוע הקודם. סדרה ג' של אי.די.בי אחזקות איבדה 4.3%, כשהתשואה עומדת כעת על 46%. תשואה זו מלמדת על חשש המשקיעים כי החברה עשויה להתקשות לעמוד בהחזרי החוב שלה.

בבנק לאומי הדגישו כי אירועי השבוע החולף הזכירו את הסיכון הטמון בענף האג"ח הקונצרניות. בבנק ציינו כי פערי התשואות של מדדי התל בונד מעל איגרות חוב ממשלתיות "התרחבו משמעותית" בהשוואה לרמתם בשבוע שעבר. התרחבות הפער מלמדת על עלייה בסיכון הקיים בהשקעה באפיק זה, וכן על התייקרות המימון עבור חברות שינסו לגייס כסף בשוק ההון.

"הפערים הנדרשים עבור מדדי התל-בונד 20 והתל-בונד 40, אשר עמדו בתום שבוע המסחר הקודם על כ-2.15% זינקו לכ-2.3% וכ-2.35% בהתאמה", כתבו בבנק. "גם הפער הנדרש עבור מדד התל בונד השקלי התרחב ועומד ברמה של כ-2.1% לעומת כ-1.85% בלבד בשבוע שעבר".

בבנק מציינים כי הירידות באיגרות החוב של קבוצת אי.די.בי העיבו על מגמת המסחר באפיק הקונצרני כולו ותרמו לסנטימנט השלילי. "כך, שיעור הירידה במדד התל-בונד 20 הושפע מצניחה של כ-6% בשערה של איגרת אי.די.בי פיתוח ז ', על אף שמשקלה במדד עומד על כ-3%", נכתב.

בסוף השבוע הגיע בעל השליטה ב דלק נדל"ן יצחק תשובה להסדר עם מחזיקי האג"ח. נציגות סדרה ה', החברה ונציגו של תשובה גיבשו מתווה מעודכן של הסדר חוב שאושר על ידי כל הצדדים. במסגרת ההסדר יימחק חוב של כ-875 מיליון שקל (שיומר ל-46% ממניות דלק נדל"ן ששוות כיום עשרות מיליוני שקלים בודדים) ויורכבו 2 סדרות חדשות (של 400 ו-875 מיליון שקל). ההסדר מגלם "תספורת", כלומר מחיקת חוב, של לפחות 50%. איגרות החוב של דלק נדל"ן קפצו במסחר ב-12%-24%. אג"ח ה' של דלק נדל"ן עלו ב-24%, התשואה ירדה ל-100%.

האטה באירופה ובסין

מלבד הבעיות בשוק ההון המקומי, גם האירועים באירופה, היבשת מוכת החובות, ימשיכו לתת את הטון במסחר. הנציבות האירופית מסרה בסוף השבוע כי כלכלת האיחוד האירופי שקעה ב"מיתון קל", אך העריכה כי צפויה התאוששות איטית החל מהמחצית השנייה של השנה. בתחזית מעודכנת שפירסמה היום העריכה הנציבות כי צפויה נסיגה של 0.3% בתמ"ג של 17 מדינות גוש היורו ב-2012, בטרם תשוב הכלכלה לצמיחה של 1% ב-2013.

הנסיגה החדה ביותר השנה צפויה להיות בכלכלת יוון, בשיעור של 4.7% מהתוצר, בעוד שכלכלת ספרד תרשום צמיחה שלילית של 1.8% ואיטליה תיסוג ב-1.4%. עוד העריכה הנציבות כי התמ"ג של פורטוגל ייפול ב-3.3% השנה. לפי התחזית, האבטלה בגוש היורו צפויה להישאר השנה בשיעור שיא של 11%.

חדשות לא מעודדות גם מכיוון אסיה: נתוני מקרו כלכליים מאכזבים שפורסמו ביום שישי בסין - הכלכלה השנייה בגודלה בעולם - הצביעו על האטה בצמיחת התפוקה התעשייתית באפריל, ונפילה בשיעור הצמיחה של המכירות הקמעוניות במדינה לשפל של 14 חודשים. התפוקה התעשייתית של סין צמחה ב-9.3% באפריל - השיעור המתון ביותר מאז מאי 2009. המכירות הקמעוניות בסין גדלו ב-14.1% באפריל - שיעור הצמיחה הנמוך ביותר זה 14 חודשים.

מניות בולטות במסחר

זרם הדו"חות באחד העם נמשך: רבעון ראשון מוצלח מאוד לחברת ההיי-טק הישראלית מטריקס . החברה הציגה ברבעון הראשון של 2012 הכנסות שיא שהסתכמו בכ-494 מיליון שקל - גידול של כ-17% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כמו כן, הציגה החברה שיא של כל הזמנים ברווח התפעולי של כ-37 מיליון שקל, גידול של כ-6%. הרווח הנקי הסתכם בכ-24.6 מיליון שקל - גידול של כ-11%. הצמיחה בהכנסות וברווחים נובעת מגידול במרבית מגזרי הפעילות ובעיקר במגזר הליבה, פתרונות ושירותי תוכנה - שצמח בשיעור כ-24%.

גם פורמולה מערכות דיווחה על תוצאות שיא בהכנסות וברווחים ברבעון הראשון של 2012. ההכנסות צמחו בכ-14% לכ-178 מיליון דולר, והרווח התפעולי גדל בכ-13% לכ-14 מיליון דולר. הרווח הנקי גדל בכ-87% לכ-7.8 מיליון דולר. פורמולה עוסקת במתן שירותי ייעוץ תוכנה, פיתוח מוצרי תוכנה קנייניים ואספקת פתרונות עסקיים מבוססי מחשב.

דלק קידוחים ואבנר , השותפויות לחיפושי גז מקבוצת דלק , ייגשו להתמודד במכרז עם קונסורציום בהובלת ענקית אנרגיה עולמית, בנפרד מהשותפה בכל תגליות הגז הטבעי בישראל וקפריסין - נובל אנרג'י האמריקאית. דלק ונובל, להן תגלית הגז היחידה בקפריסין - קידוח אפרודיטה שברישיון בלוק 12 - ניגשות למכרז בנפרד בעיקר בשל ההערכות כי סיכוייהן בנפרד יגברו. מכיוון שלשתיהן מאגרי המידע הטובים ביותר באשר לגיאולוגיה באזור קפריסין (הן היחידות שקדחו באזור) התחרות ביניהן תהיה ככל הנראה על האזורים שנראים להן האטרקטיביים ביותר.

החברות המתמודדות במכרז לרישיונות חיפושי הגז והנפט בקפריסין (בלוקים 1-11 ו-13), שנפתח בפברואר והאחרון יתחרו ביניהן מי מציעה את אחוז התמלוגים הגבוה ביותר לממשלת קפריסין. אם יימצא גז או נפט ברישיונות, ישלמו הזוכות תמלוגים רק לאחר שיכסו 100% מההשקעה בפרויקט. כבר ידוע כי מישראל מתכוונות לגשת הזדמנות ישראלית , מודיעין , ישראמקו ואלון חיפושי גז .

FCR ,חברת הבת הקנדית של גזית גלוב , הודיעה רכישת מרכז מסחרי תמורת כ-100 מיליון דולר קנדי ועל גיוס אג"ח להמרה בהיקף של 50 מיליון דולר קנדי. העסקה צפויה להיות מושלמת ברבעון השני של 2012 והחברה תשלם עד 20 מיליון דולר קנדי נוספים במאי 2014 בהתקיים מספר תנאים.

יצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן , סיימה את הרבעון הראשון של 2012 עם הכנסות שיא, אך עם קיטון ברווח הנקי. החברה, שהשליטה בה (60%) נמכרה לפני כחצי שנה לתאגיד הסיני כימצ'יינה מידי כור , דיווחה כי במהלך הרבעון גדלו הכנסותיה ב-5.5% למחזור שיא של 828 מיליון דולר, אך הוצאות מס בהיקף של 12 מיליון דולר (בגין הטבת מס שנרשמה בשנת 2011) שחקו את הרווח הנקי ב-2.2% ל-89 מיליון דולר.

עוד בקבוצת אי.די.בי: חברת אלרון דיווחה לבורסה כי בהמשך לעסקת המכירה של חברת Medingo לחברת Roche שנחתמה במאי 2010 בתמורה לסך מיידי של 160 מיליון דולר ולתשלומים נוספים המסתכמים ב-40 מיליון דולר שהותנו בהשגת אבני דרך, נחתמה ביום חמישי תוספת להסכם במסגרתה חלף התמורה המותנית ישולם סכום כולל אחד בסך 19 מיליון דולר ב-29 במאי 2012.

חברת חברת יופון (Youphone), שבשליטת דודי ויסמן, השיקה היום פעילות סלולר וירטואלית, השלישית והאחרונה בשוק המקומי, לפחות לתקופה הקרובה. החברה הכריזה על מודל שהיא מכנה "דקות שלא עולות". על כל הוצאה ברשת מגה או דור אלון , הלקוח יקבל דקות שיחה חינם ביחס של 1 ל-10. פעילות החברה תצא לדרך מחר ב-43 סניפי מגה ודור אלון

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully