וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקה ראשונה לעמינח: 2.4 מיליארד לשלמה אליהו

מיכאל רוכוורגר, נועם בר

14.5.2012 / 8:54

בנק לאומי יעניק אשראי של 2.4 מיליארד שקל לשלמה אליהו - בעל מניות בבנק - לצורך רכישת השליטה בחברת הביטוח מגדל. אליהו מנהל משא ומתן גם מול פסגות

איש העסקים שלמה אליהו מתקדם לקראת גיבוש חבילת המימון הנדרשת לצורך עסקת הענק שעליה הוא עומל בחודשים האחרונים - רכישת השליטה (69%) בחברת הביטוח מגדל . אליהו קונה את חברת הביטוח מידי קבוצת ג'נרלי האיטלקית תמורת כ-4.2 מיליארד שקל.

ל-TheMarker נודע כי אליהו סיכם באחרונה עם לאומי על קבלת אשראי של 2.4 מיליארד שקל. אשראי זה ישמש עבור אליהו כהלוואת גישור קצרת מועד - ככל הנראה לתקופה של כמה שנים בודדות (1-3 שנים) שתיפרע לאחר שישלים את מכירת אחזקותיו בבנק לאומי (9.59%), בנק אגוד (27.1%) ותיק ביטוחי החיים שלו.

בעסקות מסוג זה מקובל לגבות ריבית שנתית במרווח של 3% מעל אג"ח ממשלתית לטווח דומה.

בעקבות הירידות בבורסה, נכון להיום אחזקותיו של אליהו בלאומי מסתכמות ב-1.6 מיליארד שקל בלבד. אחזקותיו של אליהו באגוד שוות 261 מיליון שקל. בעקבות כך אליהו מעוניין לקבל מבנק ישראל אישור להמתין עם מכירת אחזקות אלה, עד ששוויין יעלה בצורה ניכרת.

אליהו יעמיד ללאומי, כבטוחה לצורך פירעון ההלוואה, שעבוד על מניות מגדל, בשיעור של כמה עשרות אחוזים, שאינן מהוות חלק ממניות גרעין השליטה (שאותן אסור לשעבד). כמו כן יינתנו כנראה ביטחונות נוספים שבבעלות שלמה אליהו אחזקות. כך, ללאומי תהיה השפעה על גרעין השליטה במגדל.

לקראת סוף מאי צפוי להתקיים דיון במשרד האוצר, בראשות הממונה על שוק ההון והביטוח עודד שריג, לגבי מתן היתר לאליהו לרכוש את מגדל. במקביל יתקיים דיון דומה במשרד המשפטים, תוך בחינת גורמים שונים כמו הרגליו של אליהו לפקוד בתי קזינו בלונדון ולהמר באופן חוקי. למרות זאת, ולפי הערכות, העסקה צפויה להיות מאושרת.

נפגש עם כל ראשי הבנקים

אליהו נפגש בתקופה האחרונה עם ראשי הפועלים, הבינלאומי ובנקים נוספים, אך בסופו של דבר סיכם בינתיים רק עם לאומי. ככל הידוע, נכון להיום לאומי מתכוון לתת את מלוא האשראי לבדו. עם זאת, אליהו מקווה לסגור אשראי של מאות מיליוני שקלים נוספים מול הבנקים הישראליים, כנגד שעבוד מניות לאומי ואולי אגוד - ובכך להפחית את הצורך בהון העצמי הנדרש, כשקיימת אפשרות שימכור נתח ממניות מגדל.

מלבד היותו של אליהו בעל המניות הגדול בלאומי - עם דירקטורים שהמליץ עליהם, עמוס ספיר וציפי סמט - בין לאומי ומגדל קיימים קשרים אדוקים ארוכי טווח. כך, לאומי מחזיק ב-10% מהון המניות של מגדל (בעבר החזיק 20%), שמצדה מחזיקה ב-4.7% מלאומי.

כמו כן, בין אליהו למנכ"לית לאומי היוצאת, גליה מאור, שוררים יחסי הערכה הדדיים במשך שנים ארוכות. ב-2010 אליהו הציע למאור את תפקיד יו"ר לאומי מטעמו, ובאחרונה נפוצו הערכות בשוק ההון (שלא קיבלו אישור רשמי) שלפיהן מאור צפויה להתמנות ליו"ר מגדל.

פעילות ביטוח החיים של אליהו. TheMarker
פעילות ביטוח החיים של אליהו/TheMarker

בקרוב צריך להתכנס דירקטוריון לאומי לאישור העסקה. בשל היותו של אליהו בעל המניות הפרטי הגדול בלאומי, הטיפול בעסקה זו הוא במסגרת העסקה עם איש קשור. למרות שכחלק מעסקת מגדל, אליהו מפסיק להיות איש קשור ללאומי בעקבות הפקדת מניות לאומי בנאמנות, העסקה תדון בלאומי במסלול של איש קשור תוך עדכון שוטף של פיקוח על הבנקים בבנק ישראל. זו תהיה עסקת האשראי הגדולה הראשונה והמורכבת שתוביל רקפת רוסק עמינח כמנכ"לית לאומי, שבינתיים גם מנהלת את החטיבה העסקית עד לכניסתו לתפקיד של קובי הבר.

בשנים האחרונות, המממן העיקרי של עסקות גרעיני שליטה היה הבנק המתחרה, הפועלים. זאת, בעוד שלאומי הוביל רק עסקה אחת שבה מימן לקרן איפקס ומבטח שמיר את רכישת תנובה. כעת, בזמן שהפועלים הכריז כי יתרכז באשראי לעסקים קטנים, דווקא לאומי הוא זה שמממן גרעיני שליטה.

מלאומי נמסר בתגובה: "הבנק אינו מתייחס לעסקות הקשורות בלקוחות ספציפיים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

מו"מ גם מול פסגות

מו"מ נוסף שמתקדם בגזרתו של אליהו הוא מול בית ההשקעות פסגות. לפי המסתמן, פסגות ירכוש משלמה אליהו את תיק ביטוחי החיים של חברת הביטוח הפרטית שלו, אליהו.

המגעים בין פסגות לאליהו החלו בחודשיים האחרונים, לאחר החתימה של אליהו עם ג'נרלי המאלצת אותו למכור לפחות את תיק ביטוחי החיים של החברה הפרטית שלו. מכירה זו מתבקשת לנוכח מגבלה קיימת מצד המפקח על הביטוח, האוסרת ביצוע עסקות רכישה ומיזוג בין חברות, שמגדילות את נתח השוק של חברה בתחום החיסכון ארוך הטווח אל מעבר ל-15%.

בשבוע האחרון, למרות הכאוס השורר בפסגות סביב עתידו של המנכ"ל רונן טוב, חלה התקדמות בין הצדדים. את המגעים מהצד של פסגות מוביל יו"ר החברה, אהוד שפירא, כשהמנכ"ל טוב לא משותף בהם כלל. לפי המסתמן, פסגות ישלם על התיק כ-300 מיליון שקל. מקורבים למו"מ אומרים כי מדובר בסכום נמוך בכ-40% מהסכום המקורי שדרש אליהו, כחצי מיליארד שקל.

פעילות ביטוח החיים של אליהו. TheMarker
פעילות ביטוח החיים של אליהו/TheMarker

ביטוחי החיים של אליהו כוללים פעילות חיסכון ארוך טווח דרך ביטוחי מנהלים בהיקף של 1.3 מיליארד שקל. התיק מתחלק בין פוליסות ישנות שנמכרו לפני 2004 בהיקף של 817 מיליון שקל, ופוליסות חדשות בהיקף מנוהל של 502 מיליון שקל.

הפוליסות הישנות, שנהנות מניידות אפסית, מניבות דמי ניהול קבועים של כ-0.6% בשנה, לצד דמי ניהול משתנים התלויים בתשואות שמניב התיק, בהיקף של 15% מהרווחים למבוטחים. ב-2011 לא גבה אליהו דמי ניהול משתנים בשל הפסדים שנצברו בפוליסות. עם זאת, כבר בינואר 2011, עם ההתאוששות בשווקים, הוא כיסה את מלוא ההפסדים לעמיתים, והחל לגבות גם דמי ניהול משתנים. כלומר פסגות ירכוש את הפעילות ללא הפסדים צבורים, שמעכבים את גביית דמי הניהול המשתנים. הפוליסות החדשות של אליהו גבו ב-2011 דמי ניהול ממוצעים של 1.29% מהצבירה, בנוסף ל-6.73% מההפקדות השוטפות.

תיק ביטוחי החיים של אליהו כולל גם ריסקים טהורים, כלומר ביטוחי חיים ללא מרכיב חיסכון. בסך הכל גבה התיק ב-2011 פרמיה ברוטו של 279 מיליון שקל - צמיחה של 4.4% לעומת 2010. בשורה התחתונה, בשל הפסדי השקעות, הסב התיק לאליהו ב-2011 הפסד כולל של 1.8 מיליון שקל, לעומת רווח של 27.1 מיליון שקל ב-2010, ורווח של 42.3 מיליון שקל ב-2009.

המחיר המסתמן לעסקה נחשב לגבוה יחסית להיקף הפעילות, והוא מבטא פרמיה שמשלם פסגות על רכישת תשתית מלאה לפעילות שהיא חדשה לו. מאחר שהיקף הנכסים המנוהל בה זניח ביחס לפעילות ניהול הנכסים הגדולה שיש לכלל הנכסים שמנהל פסגות, כ-145 מיליארד שקל, הוא יוכל לקלוט את הנכסים המנוהלים בה ללא כל מאמץ, תוך כדי חיסכון בהוצאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully