וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תספורת" משותפת לדנקנר ותשובה - בלאס וגאס

מיכאל רוכוורגר

15.5.2012 / 8:52

אנשי העסקים יצחק תשובה ונוחי דנקנר אינם עומדים בהחזר הלוואה שניתנה להם לצורך הקמת פרוייקט פלאזה בלאס וגאס והם עתידים לבצע "תספורת". זהו הסדר החוב הראשון של דנקנר

ארבע שנים וחצי לאחר שחברו יחדיו אנשי העסקים יצחק תשובה ונוחי דנקר להקמת פרויקט פלאזה בלאס ואגס, נראה כי העסקה עשויה להפוך לאחת הבעיות הגדולות של השניים.

תשובה ודנקנר אינם עומדים בהחזר הלוואה שניתנה להם ועתידים לבצע לקונסורציום המממנים של הפרויקט - לרבות החוסכים לפנסיה - תספורת. אם השניים לא יגיעו להסכמות לגבי הסדר חוב להלוואות בסכום של 620 מיליון דולר עד אוגוסט 2012, הם עלולים לאבד את הקרקע, שכן מדובר בהלוואות נון-ריקורס (שהבטוחה היחידה בגינן היא הקרקע עצמה). זו הפעם הראשונה שבה דנקנר מעורב בהסדר חוב ו"תספורת".

באמצע 2007 רכשו תשובה ודנקנר את שטחו של מלון הפרונטיר המשתרע על פני 140 דונם תמורת 1.24 מיליארד דולר מידי המיליארדר פיל ראפין. זמן קצר לאחר מכן נהרס המלון, והשניים תיכננו להקים על הקרקע את הפלאזה - פרויקט מפואר של נדל"ן למגורים, מסחר, מלונות וקזינו, בהשקעה כוללת של 6-8 מיליארד דולר. למימון השלב הראשון, רכישת הקרקע, הם נטלו הלוואה בהיקף של 620 מיליון דולר באמצעות החברות שבבעלותם המקימות את הפרויקט - אי.די.בי פיתוח (25%), נכסים ובניין (25%) ואלעד גרופ (50%) הפרטית.

את ההלוואה העניקו בנקים זרים וקרנות גידור. המארגן של קונסורציום המלווים הוא הבנק השווייצי קרדיט סוויס (שבעצמו העניק חלק מהאשראי), שבו מחזיקה כור מקבוצת אי.די.בי 2.4%. מתוך הסכום הכולל, שלושה גופים פיננסיים ישראליים גדולים חשופים להלוואה בהיקף של כ-100 מיליון דולר במצטבר מתוך הסכום הכולל - קבוצת הביטוח והפיננסים הראל (50 מיליון דולר במקור, כשעד כה נמחקה יותר ממחצית מההשקעה), בנק הפועלים (25 מיליון דולר) ובנק מזרחי טפחות (25 מיליון דולר).

הלוואה זו בנויה משתי שכבות. השכבה הראשונה של ההלוואה בסכום של 445 מיליון דולר נושאת ריבית שנתית בשיעור של ליבור פלוס 2.75%, והשכבה השנייה הנחותה לעומת הראשונה בסכום של 175 מיליון דולר הנושאת ריבית שנתית בשיעור של ליבור פלוס 4%.

תשובה ודנקנר יוצאים מנקודת הנחה שכיום לא ניתן לפרוע את השכבה הראשונה של ההלוואה, ועל אחת כמה וכמה את השכבה הנחותה. לכן השותפים מנסים, בינתיים, להגיע להסדר חוב. ל-TheMarker נודע כי במסגרת המתווה המעודכן שגיבשו אי.די.בי פיתוח, נכסים ובנין ואלעד גרופ, השניים צפויים להציע בתקופה הקרובה חלופות לקונסורציום המממנים המגלמות "תספורת" של עשרות אחוזים.

תספורת של תשובה ודנקנר. TheMarker
תספורת של תשובה ודנקנר/TheMarker

בהסדר למחזיקי השכבה הראשונה יוצעו שתי חלופות: הראשונה - החזר של 50 סנט לכל דולר של חוב - כלומר, תספורת של 50% המגלמת מחיקה של 220 מיליון דולר, כשפירעון יתרת הסכום יגיע באמצעות נטילת הלוואה חדשה של 150 מיליון דולר לפי שווי קרקע של 500-700 מיליון דולר, ובאמצעות הזרמת הון עצמי בהיקף כולל של 70 מיליון דולר.

החלופה השנייה כוללת דחיית פירעון של מלוא החוב לעשר שנים (ככל נראה, תמורת שינוי ביטחונות וריבית) והכנסת מנגנון למקרה שבו הקרקע תימכר במשך תקופת ההלוואה. לגבי השכבה שנייה, השניים יציעו למממנים 10 סנטים על כל דולר של הלוואה - כלומר, תספורת של 90%, ובתרגום לכסף: פירעון של 17 מיליון דולר ומחיקה של כ-155 מיליון דולר.

בתרחיש האופטימי, בשלב הראשוני שבו הבנקים מקבלים את הסדר החוב של השניים ולא מעקלים את הקרקע ששוויה כיום מגיע לכמה מאות מיליוני דולרים ובוודאי פחות מהחוב - יימחק חוב של 155 מיליון דולר בשכבה הנחותה מול חוב כולל של 620 מיליון דולר, ותחת הנחה שהשכבה העליונה של ההלוואה תפרס לתשלומים ותפרע, כך שמדובר ב"תספורת" של לפחות 25%.

לפי החלופה השנייה - כלומר, מחיקה גם בשכבה הראשונה, מדובר יהיה במחיקה של 370 מיליון דולר, המגלמת תספורת של כ-60%. אם המממנים לא יקבלו את ההסדר, הקרקע תעוקל, הבנקים יפרישו את יתרת החוב שעדיין לא הופרשה, והשותפים ימחקו את יתרת ההון העצמי - 80 מיליון דולר.

מתוך הון עצמי של כ-300 מיליון דולר שהשקיעה, כבר מחקה אי.די.בי כ-260 מיליון דולר (כמיליארד שקל). סכום דומה של כמיליארד שקל מחקה גם אלעד גרופ של תשובה, כך שהחשיפה המרבית של השותפים מגיעה כיום ל-80 מיליון דולר.

באי.די.בי בחרו שלא להגיב לידיעה. לא היה ניתן להשיג את תגובתה אלעד גרופ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully