וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים: פיצוי לנפגעי הלחימה בדרום

צבי זרחיה

15.5.2012 / 14:55

סבב הלחימה בדרום במרץ 2012 גרם לאובדן ימי עבודה רבים לתושבים. ועדת הכספים אישרה פיצוי של 280 שקל לכל יום עבודה למעסיקים ולעובדים ביישובי האזור

ועדת הכספים אישרה היום תקנות המקנות פיצוי של 280 שקל ליום עבודה למעסיקים ולעובדים במגזר הפרטי שנפגעו מסבב הלחימה האחרון בדרום, בחודש מרץ 2012. הפיצוי יינתן בשל החלטות הרשויות המקומיות בדרום להשבית את הלימודים בבתי הספר שלא בהנחיית פיקוד העורף, ולהשאיר הורים רבים בבית, מה שהותיר את המעסיקים והעובדים ללא זכות לפיצוי. לגבי עובדים במגזר הציבורי, התקבלה זה מכבר החלטה שלא ינוכו להם ימי עבודה בגין ההיעדרות בעקבות השבתת הלימודים.

ועדת הכספים גיבשה מסלול לפיצוי מהיר ללא צורך בהוכחה מטעם העובד או העצמאי בגובה 280 שקל ליום עבודה. במסלול זה הפיצוי יינתן בתוך חודש ימים, להבדיל ממקרים של בקשת פיצוי דיפרנציאלי על ידי עצמאיים, שיצריכו פרוצדורה של בדיקות עד לקביעת שיעור הפיצוי המתאים. אזור הזכאות לפיצויים כולל את כל היישובים השוכנים 7-40 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, המוכרזים יישובי ספר, מ-11-15 במרץ 2012.

על פי החוק, הסמכות להשבית מוסדות לימוד עקב מצב חירום נתונה לפיקוד העורף, אך היעדר החלטת ממשלה ברורה בנושא יצרה מצב שבו רשויות מקומיות בדרום החליטו על דעת עצמן לסגור מוסדות, מעבר לסגירתם בימים עליהם החליט פיקוד העורף. במצב זה, נותרו תושבים רבים, שנאלצו להישאר בבית, ללא זכאות לפיצוי.

בעקבות בקשת ועדת הכספים, נעתר משרד האוצר והוציא תקנות מיוחדות המקנות זכות לקבלת פיצויים. בתחילה עסקו התקנות בעובדי המגזר הציבורי בלבד, ובעקבות דיונים קודמים של הוועדה הוחלט על הכללתם של מעסיקים ועובדים במגזר הפרטי, לרבות התייחסות מיוחדת לעובדי הוראה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר כי "על המדינה לפצות את האזרח מן השורה, שההחלטה אם לקיים או להשבית ימי לימודים ומוסדות לימוד אינה נתונה בידיו". לדברי גפני, יש אפשרות להחליט שמי שמוסמך להשבית מוסדות לימוד היא רק הממשלה, אך ציין כי "הממשלה לא תאמץ כזאת החלטה עקב חששם הפוליטי של השרים מראשי הרשויות המקומיות".

רכז מקרו באגף התקציבים באוצר, אודי רמר, פירט את אופן מתן הפיצויים: "הפיצויים הדיפרנציליים יינתנו עד שנה מיום אישור התקנות. משך הזמן הארוך נובע מהצורך לבדוק את תלושי שכר, לקבוע ממוצע רטרואקטיבי ולבדוק דו"חות שכר".

במהלך דיון התעורר ויכוח סוער סביב גובה הפיצוי במסלולים השונים: הירוק - המקנה פיצוי מיידי שווה לכולם, והאדום - המקנה פיצוי מותאם אישית על פי בדיקת עלות יום עבודה באופן פרטני. היתרון של המסלול הירוק הינו במהירות מתן הפיצוי, עד חודשיים מיום אישור התקנות, להבדיל מזה האדום, לגביו פרוצדורת הפיצוי עשויה לארוך זמן רב עד שנה מיום אישור התקנות. כאמור, בסופו של דבר, הוחלט שגובה הפיצוי הקבוע לכולם (ללא בדיקה פרטנית) שנקבע בתקנות עומד על 280 שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully