וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהתאם לציפיות: מדד המחירים לחודש אפריל עלה ב-0.9%

רם עוזרי

15.5.2012 / 19:02

מדד חודש אפריל הוא מדד גבוה בדרך כלל בגלל עליות עונתיות במחירי המזון, ההלבשה והנסיעות לחו"ל. מדד מחירי הדיור זינק אף הוא - ב-0.8%

מדד המחירים לחודש אפריל הסתכם ב-0.9% בהתאם לציפיות הכלכלנים. בנוסף לעלייה עונתית במחירי המזון, ההלבשה והנסיעות לחו"ל, נרשמה עלייה של 0.8% בסעיף החשמל לצריכה פרטית. מדד מחירי הדיור הפתיע עם עלייה חדה במיוחד של 0.8%, לאחר שבחודש מארס עלה ב-0.4% - כך עולה מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כמו כן, סעיף שירותי הדיור בבעלות הדיירים שמייצג את מחירי השכירות עלה ב-1%.

מדד חודש אפריל הוא לרוב מדד גבוה יחסית בשל סיבות עונתיות, כך שלא מדובר על הפתעה. הערכות הכלכלנים בשוק לפני פרסום הנתון היו כי המדד יעמוד על 0.8%-1%. בחודש אפריל הקודם נרשמה הפתעה כאשר המדד היה "רק" 0.6%, ואילו בשנים 2010 ו-2009 היה מדד חודש אפריל 0.9% ו-1% בהתאמה.

מה שדוחף בדרך כלל את מדד אפריל כלפי מעלה הוא חודש פסח. עובדה זו הקפיצה גם השנה את מחירי המזון, ובפרט את מחיר העגבניות שזינק ב-23%, וכן את מחירי ההלבשה (8.1%) ומחירי הבראה ונופש (4.9%).

מדד חודש אפריל הנוכחי, בנוסף לכל אלה, כולל את ההתייקרות בשיעור של 8% במחירי החשמל. זו באה לידי ביטוי בעלייה של 7.8% בסעיף החשמל לצריכה פרטית. סעיף החשמל נכלל בסעיף אחזקת הדירה והוא מהווה 2.4% מהמדד כולו כך שעליית המחיר תורמת כ-0.2% למדד אפריל. כמו בכל חודש, מדד מחירי הדיור מהווה חלק חשוב בעליית המחירים הכוללת והעליה שם היא ההפתעה המרכזית בפרסום. סעיף הדיור מהווה 24% מהמדד הכולל כך שגם הוא תורם כ-0.2% למדד הכולל.

מדד חודש אפריל יהווה אחד האינדיקטורים החשובים בשיקולי הועדה המוניטרית של בנק ישראל באשר לרמת הריבית לחודש יוני. רמת האינפלציה השנתית חצתה את רמת ה-3% וחרגה מהרף העליון של בנק ישראל. קצב הגידול השנתי במדד עומד כעת על 3.2%. עם זאת, בדיוני הועדה האחרונים הוזכר כי רמת האינפלציה בניכוי מחיר הדלק ומחירי הדיור היא אפסית, מה שמרמז שייתכן שבבנק ישראל לא ימהרו להעלות ריבית גם אם מדד אפריל יהיה גבוה במיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully