וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תנסה להסכים על רפורמה בחשמל עד סוף יוני

אבי בר-אלי, איתי טרילניק

16.5.2012 / 9:02

ועדת ההיגוי הבין-משרדית שהוקמה לצורך ניהול המשא ומתן ליישום הרפורמה בחברת החשמל מול עובדי החברה וההסתדרות תתכנס היום לדיון ראשון. המטרה: הסכם עד סוף יוני

16 שנה לאחר שיצאה לדרכה הרפורמה במשק החשמל - תחל היום הממשלה במהלך מחודש לקידום יישום הרפורמה. בימים האחרונים הוחלט להקים ועדת היגוי בין-משרדית לצורך ניהול המשא ומתן ליישום הרפורמה מול עובדי החברה וההסתדרות. מטרת הוועדה היא להגיע להסכם על יישום השינוי המבני בחברה כבר בסוף יוני.

ועדת ההיגוי תתכנס היום לדיון ראשון, במטרה לקבוע את מתווה המשא ומתן ולגבש עמדה אחידה בסוגיות שבמחלוקת לקראת פתיחתו הרשמית. לאחר מכן צפויים הממשלה, חברת החשמל והעובדים לקבוע לוח זמנים מחייב לקיום פגישות העבודה ולאבני הדרך הנדרשות.

בראש ועדת ההיגוי יעמוד סגן שר האוצר יצחק (איציק) כהן (ש"ס). חברי הוועדה יהיו: מנכ"ל משרד האוצר דורון כהן, מנכ"ל משרד האנרגיה שאול צמח, יו"ר רשות החשמל אורית פרקש-הכהן, הממונה על התקציבים גל הרשקוביץ', החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו וכן מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות והממונה על השכר.

תחת ועדת ההיגוי יפעלו חמישה צוותי משא ומתן בין משרדי הממשלה השונים, חברת החשמל, הוועד וההסתדרות. הצוותים יתמקדו בנושאי מקטע ייצור החשמל, מבנה ההון ויציבותה הפיננסית של חברת החשמל, התייעלות וזכויות עובדים, מנהל מערכת החשמל ופעילויות נוספות.

"מצבה של חברת החשמל מוכר היום לכולם. הזמן הבשיל כדי להבין את המציאות. צריך לצעוד בנחישות ולגמור את זה", אמר אתמול בכיר באוצר. בהתייחס לספקנות באשר לסיכויי הצלחת המהלך, שנכשל כמה פעמים מאז 1996, אמר הבכיר כי "האווירה היום אחרת, והדיונים שנוהלו מאוד ממוקדים. הוועד מאוד קואופרטיבי ומחויב למהלך. הפעם זה רציני מאוד".

כפי שפורסם באחרונה ב-TheMarker, האוצר, חברת החשמל וועד העובדים ניהלו בחודשיים האחרונים דיונים חשאיים בניסיון לשקם את האמון בין הצדדים ולתאם עמדות לקראת המשא ומתן. בין היתר נפגשו העובדים כמה פעמים עם שר האוצר יובל שטייניץ. פגישות אלה תוגברו לאחר חג הפסח, ונועדו להכין את הקרקע למשא ומתן רשמי מואץ.

אישור עקרוני כבר לפני שנתיים

לפני שנתיים אישרה מזכירות ועד העובדים בחברת החשמל, בהצבעה דרמטית, את מתווה הרפורמה המרוככת בחברה. מדובר ב"רפורמה לייט", שאליה נסוגה הממשלה ב-2007. במסגרת הרפורמה ויתרה הממשלה על הכוונה לפצל את חברת החשמל לכמה חברות ייצור וחלוקה - והסתפקה בהוצאת ניהול מערכת החשמל מידי החברה, ובהגבלת התפתחותה במשק החשמל לטובת כניסת תחרות פרטית.

חברת החשמל, כך סוכם עם הוועד, תישאר חברה מאוחדת ותשמור לעצמה 11 אלף מגה-ואט (מתוך 12.8 אלף מגה-ואט כיום), לצד אחזקה של 49% מהתחנה הפחמית השנייה באשקלון (פרויקט D) ותחנה גדולה נוספת (פרויקט E). במקביל, סוכם כי החברה תוותר על כל מתחם רמת חובב שבדרום (1,150 מגה-ואט) ועל תחנת הכוח העתידית באלון תבור (370 מגה-ואט). זאת, במטרה להגביל את אחיזתה בשוק החשמל ל-80% לכל היותר.

רפורמות בשוק החשמל. TheMarker
רפורמות בשוק החשמל/TheMarker

הסיכום היה אמור לסלול את הדרך להמשך המשא ומתן על יישום השלב השני ברפורמה, שיהיה כרוך בתוכנית התייעלות. בנובמבר חשף TheMarker את תוכנית "תנופת אור" להתייעלות בחברת החשמל. תוכנית זו נועדה להחליף את קודמתה, "תוכנית מצפן", שנקברה לפני כשלוש שנים בידי העובדים. לפי מתווה התוכנית החדשה, תציע חברת החשמל ל-2,000 מעובדיה - אלה שחצו את גיל 50 ובעלי ותק של יותר מ-25 שנה בחברה - תוכנית פרישה שתתפרש על שלוש עד חמש שנים, שתביא לפרישה של 400-700 עובדים בשנה. במקביל, יוחלפו עובדים אלה בעד 300 עובדים חדשים בלבד - כך שהחברה תקצץ 1,700 תקנים ממצבת כוח האדם שלה.

מהלך זה, על פי התוכנית, ילווה בצמצום מחוזות החברה מחמישה לשלושה, באמצעות מיזוג מחוזות חיפה והצפון ומחוזות ירושלים והמרכז. כמו כן כללה התוכנית מעבר ממודל של תחנות כוח מבוזרות למודל מרוכז של ארבע תחנות כוח מרחביות.

גם גורלה של תוכנית זו נדון עד כה למסמוס בשל היעדר תשומת לב ממשלתית, חילוקי דעות בין הממשלה לבין צמרת חברת החשמל ועקב התחמקויות הוועד. אלא שככל שהחריף מצבה הפיננסי של החברה, וכל עוד הותנה הסיוע הממשלתי שהוענק לה בכך שתגייס כספים גם ממקורותיה - נדרשו הצדדים לשוב אל שולחן הדיונים.

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה

דרישות העובדים: 8 מיליארד שקל

בתמורה לכל מהלך של שינוי מבני, דרש ועד העובדים פיצויי פיטורים בשיעור של 180% לעובדים הפורשים (לעומת הצעת ההנהלה בעבר, שהיתה 150%). כמו כן דרש הוועד תוספת של עד 3,000 שקל לקצבת הפנסיה של העובדים ומענק רפורמה בגובה 100 אלף שקל לכל עובד שיישאר בחברה. זאת, בעלות כוללת שעשויה להגיע ל-8 מיליארד שקל.

רפורמות בשוק החשמל. TheMarker
רפורמות בשוק החשמל/TheMarker

דרישות הוועד כללו גם התייחסות למבנה החברה העתידי, למעמדה בשוק החשמל ולקבלת ערבויות ממשלתיות להבטחת איתנותה הפיננסית. כך, למשל, רמזו העובדים כי ידרשו שינוי של מודל תעריף החשמל באופן שיותאם לחלקה הפוחת של החברה בשוק החשמל, בלי לפגוע בהכנסותיה וביכולתה לשרת את החוב. זאת, לאור העובדה כי כ-80% מהכנסות החברה מגיעות ממקטע הייצור - שם צפוי המונופול של חברת החשמל להצטמק.

בין היתר הציעו העובדים להוציא את חברת החשמל להנפקה ציבורית. בנוסף דרשו העובדים לקבוע גם עבור החברה תעריף זמינות - בדומה לתעריף המובטח ליצרני החשמל הפרטי. מדובר בהכרה בעלויות של העמדת אמצעי ייצור לרשות רשת החשמל - גם ללא ייצור חשמל בפועל. עוד דרשו העובדים להגדיל את תעריפי ההולכה והגיבוי שתגבה החברה מהיצרנים הפרטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully