וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר בהיי-טק? ירידה של 49% בהשקעות הון סיכון

ענבל אורפז

16.5.2012 / 12:20

במהלך הרבעון הראשון של השנה גוייסו על ידי חברות היי טק ישראליות 165 מיליון דולר - לעומת 342 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה

חוזרים לימי המשבר? למרות האווירה האופטימית בשוק ההיי-טק הישראלי על רקע שורת האקזיטים הגדולים מאז תחילת השנה ולקראת ההנפקה של פייסבוק, נתונים חדשים של פירמת רואי החשבון PwC ישראל מצביעים על סימנים מדאיגים.

מדו"ח MoneyTree הרבעוני שמפרסמת החברה, עולה כי ברבעון הראשון של 2012 חלה ירידה של 49% בהשקעות הון סיכון בחברות היי-טק ישראליות בהשוואה לרבעון הקודם. במהלך הרבעון גוייסו 165 מיליון דולר, ירידה של 52% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד בו גוייסו 342 מיליון דולר. המחקר בוחן השקעות שבוצעו על ידי קרנות ישראליות או קרנות שיש להן נציגות בישראל כמו סקויה או בנצ'מרק.

בסך הכל 48 חברות היי-טק ישראליות הון מקרנות ההון סיכון ברבעון הראשון 165 מיליון דולר, בהשוואה ל-58 חברות שגייסו ברבעון הקודם ו-83 חברות שגייסו ברבעון המקביל אשתקד. גם ממוצע ההשקעה לחברה ירד ל-3.4 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, בהשוואה ל-5.6 מיליון דולר ברבעון הקודם ו-4.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

כמו כן, חלה ירידה במספר העסקאות הגדולות מ-10 מיליון דולר: ברבעון הנוכחי הושקעו ב-5 עסקות 70.5 מיליון דולר בהשוואה ל-9 עסקאות שהסתכמו ל-198 מיליון דולר ברבעון הקודם ו-9 עסקאות בהיקף כולל של 178 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. חברות בתחום התקשורת והרשתות הובילו את הגיוסים ומשכו 37% מההון שגוייס, חברות בתחום התוכנה משכו 19% מהגיוסים, בתחום מדעי החיים 16% מהגיוסים וחברות אינטרנט משכו 15% מהגיוסים. לעומת זאת, חברות בתחום השבבים משכו פחות מ-2% מהגיוסים.

"הצניחה בהשקעות הון סיכון ברבעון הראשון של שנת 2012 מביאה אותנו חזרה לרמות ההשקעה של ימי אי הוודאות שלאחר קריסת ליהמן", מסר על רקע פרסום הנתונים רובי סולימן, שותף, ראש מגזר משותף היי-טק PwC Israel. לטענתו, גם בארה"ב חלה ירידה משמעותית ברבעון זה של כ-20%, אך לא בסדרי הגודל שנצפים בישראל. כמו כן, לדבריו 52% מהקרנות לא ביצעו כלל השקעה - השיעור הקרנות הגדול מאי פעם. "הסיבות הנשנות לירידה הינן גילן המתקדם של הקרנות, הדלדלות הכספים הזמינים להשקעות והקשיים בגיוס קרנות חדשות" הסביר סולימן. בניגוד לתחזיות קודמות, סולימן סבור כי צפי השקעות ההון סיכון בשנת 2012 יהיה נמוך משמעותית משנת 2011.

בינתיים התחזקו בשוק גורמים אשר מפצים על החלשות קרנות ההון סיכון. "השוק מפצה על החוסר בהשקעות הון סיכון ישראליות, בגידול בהשקעות מצד אנג'לים ומיקרו קרנות, כמו גם בגידול השקעות מצד משקיעים אסטרטגים וקרנות זרות" טען סולימן. "חשיבותן של הקרנות הישראליות בפיתוחו וקידומו של ההי-טק הישראלי היא עצומה וברמה הנוכחית של ההשקעות אין ספק כי לאורך זמן תעשיית ההי-טק תפגע. בל נטעה, בגל האקזיטים האחרונים הפוקד את התעשייה יש לקרנות חלק מרכזי ובכדי לבנות את האקזיטים ואף את ההנפקות העתידיות, תעשיית ההי-טק זקוקה לקרנות" הוא הוסיף.

  • עוד באותו נושא:
  • היי טק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully