וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טסים בקיץ? ביולי הנופש יהייה יותר זול

רינה רוזנברג

16.5.2012 / 14:24

מבדיקת מחירי חבילות הנופש עולה כי יחסית לתקופה המקבילה בשנה שעברה החבילות יקרות יותר. עם זאת מי שיבחר לטוס ביולי ולא באוגוסט יוכל להנות מטיסות זולות יחסית

הביקושים לחבילות נופש באירופה בקיץ הקרוב רק החלו, אבל מהשוואה שערכנו בין מחירי החבילות השנה לעומת המחירים בתקופה המקבילה בשנה שעברה (בשיטת הלקוח הסמוי), כבר ניתן לראות כי החופשה תעלה השנה יותר.

בבדיקה שערכנו לפני כמה ימים של מחירי חבילות הנופש באמצע יולי ובאמצע אוגוסט, גילינו כי מלבד בשני מקרים ביולי, בברלין וברומא, שבהם ניכרת ירידת מחירים השנה, בכל שאר היעדים נרשמה עליית מחירים.

בפריז גילינו פערים של 8%-11% במחירי החבילות לעומת קיץ 2011, ובלונדון פערים של 6% ביולי ו-17% באוגוסט. את ההבדלים המשמעותיים ביותר מצאנו בחבילות הנופש לזוג ברודוס ובכרתים, שעולות השנה עד 40% יותר מאשר בשנה שעברה.

כיצד מסבירים סוכני הנסיעות את הזינוק במחירים? בדיזנהויז ובאופיר טורס טוענים כי לפי הנתונים שמופיעים אצלם קיימת דווקא ירידה במחירים לעומת השנה שעברה. לעומתם, אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, הודה כי "הנתונים נכונים. הסיטונאים החליטו לצמצם השנה את מלאי הטיסות שלהם לרודוס ולכרתים, ולכן יש היצע נמוך יותר של טיסות והמחירים עלו. עם זאת, לאחר חג השבועות הם אמורים להוסיף טיסות, כך שהמצב עשוי להשתנות".

גם רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, אמר כי המחירים של הנופשונים אמורים להיות גבוהים יותר, אבל בלא יותר מ-20%. לדבריו, ההתייקרות נובעת גם מעליית שער הדולר (שבמאי 2011 היה 3.5 שקלים לעומת 3.8 שקלים במאי 2012), וגם מהתייקרות הדלק והתייקרות המוצר עצמו.

"היוונים העלו את המחירים לעומת השנה שעברה, אף שהם רוצים מאוד את השוק הישראלי", הוא מסביר. "נראה כי בגלל שהמצב הכלכלי ביוון קשה, הם העלו מחירים בניסיון להיטיב את מצבם".

החופש הגדול עומד להתקצר השנה בשבוע, והילדים יחזרו ללימודים כבר ב-26 באוגוסט. בענף התיירות טוענים כי לקיצור החופשה תהיה השפעה על מחירי החופשות וההיצע. "אמנם הילדים בחופש כבר ביולי, אבל בתקופה זו חלקם נמצאים במסגרות של קייטנות, אז החודש הזה לא רלוונטי לכולם", אומר אייל קשדן, מנכ"ל חברת השטיח המעופף. "העובדה שנשארו רק שלושה שבועות לנופש מרוכז עלולה להוביל להיצע מוגבל בחבילות נופש בתקופה הזו".

קשדן גם מתייחס לעובדה שתשעה באב חל השנה בסוף יולי: "הרבה ישראלים לא יוצאים לנופש במהלך ימי בין המצרים, ולכן יתכננו את החופשה שלהם לאוגוסט. הביקושים בתקופה זו יגדלו - מה שיגרום לעליית מחירים".

המחירים ישתנו בהתאם לביקושים

מה עושים כדי להוריד את מחירי החופשה? "מי שרוצה חופש זול יותר הקיץ, כדאי שישקול את יולי כמועד אופציונלי לחופשה", אומר יהודה זפרני, משנה למנכ"ל אופיר טורס. "אמנם יש חברות רבות שמוציאות את העובדים שלהן לחופשה בשבועות האחרונים של החופש הגדול, אבל מי שלא חייב לקחת חופש באוגוסט ויכול להתפנות לחופשה כבר ביולי, יוכל ליהנות ממחירים נמוכים ב-10%-15% בממוצע לעומת אוגוסט".

נתונים אלה עולים גם מהבדיקה שערכנו בשבוע שעבר למחירי חבילות נופש ברודוס וביעדי אירופה, לשבוע באמצע אוגוסט, לעומת המחירים לשבוע באמצע יולי. כך לדוגמה, נופש לזוג עם שני ילדים במלון חמישה כוכבים ברודוס עולה באמצע יולי 11,765 שקל, לעומת 13,770 שקל באמצע אוגוסט (פער של 17%).

חבילות נופש בקיץ. TheMarker
חבילות נופש בקיץ/TheMarker

בברלין, באותם תאריכים, חופשה במלון ארבעה כוכבים תעלה למשפחה 15,539 שקל ביולי, ואילו באוגוסט היא תעלה 2,000 שקל יותר (פער של 13%). ברומא מצאנו פער של 3,000 שקל בין מחירי הנופש ביולי ובאוגוסט, ואילו בלונדון פער המחירים הגיע לכ-4,700 שקל.

כשהשווינו את פערי המחירים בין יולי לאוגוסט השנה, לעומת פערי המחירים בין יולי לאוגוסט 2011, מצאנו כי הם גדלו באופן משמעותי - מה שמאשש את הטענה כי קיצור החופש הגדול השפיע על עליית המחירים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מי שמחכה לרגע האחרון, לוקח סיכון

דרך נוספת להוזיל את עלויות הנופש היא לא לחכות לרגע האחרון, בכל הנוגע לטיסות סדירות. מי שרוצה להזמין טיסה סדירה, כדאי שיעשה זאת כמה שיותר מוקדם, כי ככל שהזמן עובר מחיר המושב בטיסה הסדירה עולה.

ואולם בכל הנוגע לחבילות הנופש שמכינים הסיטונאים מראש, יש בענף התיירות חילוקי דעות בשאלה מתי הכי משתלם להזמין חבילה. הסיטונאים של חבילות הנופש לוקחים על עצמם התחייבויות על מספר רב של מושבים במטוס, ורוכשים בהתאם מקומות בבתי המלון לאותו יעד.

חבילות נופש בקיץ. TheMarker
חבילות נופש בקיץ/TheMarker

לכן, המחיר ישתנה בהתאם לביקושים - אם יהיו ביקושים גבוהים, הסיטונאים לא ימהרו להוריד את המחיר אפילו ברגע האחרון, אך אם הם יישארו עם מלאי של חבילות וייראו שהם לא מצליחים למכור אותן, המחירים יירדו. בשנה שעברה, למשל, סיטונאים רבים נותרו עם היצע רב של חבילות נופש שלא נמכרו, וניסו להיפטר מהן ברגע האחרון במחירים נמוכים.

"אנחנו מנסים לעודד רכישה מראש ולא ברגע האחרון, ואפילו מאפשרים ללקוחות לבצע עסקות בעשרה תשלומים - מה שלא נהוג בשוק - כדי שיפעלו באופן זה", אומרת יעל ורדי, מנהלת אגף השיווק של קשרי תעופה. "מי שיודע באופן ודאי שהוא יוצא לחופשה באוגוסט , כדאי שיזמין כבר עכשיו, כי אוגוסט קצר ואין הרבה מקומות. יש אשליה שהמחירים של הרגע האחרון נמוכים יותר, אבל זה לא תמיד נכון.

המחירים באוגוסט לא יירדו באופן גורף - אולי נקודתית פה ושם, על חבילה מסוימת, אבל אין הרבה מושבים שנמכרים ברגע האחרון, ולכן מספר האנשים שיכולים לממש את מחירי הרגע האחרון מוגבל. בפועל, אנשים רואים את המחירים הנמוכים בעיתון, מתרגשים ומתקשרים לסוכנות, ואז מגלים שזה לתאריכים ספציפיים, אין הרבה מקומות ויש הגבלות נוספות".

לעומת זאת, בחברת הדקה ה-90, שמתמחה בהזמנות של הרגע האחרון, טוענים כי "הלקוח שיחכה ישלם פחות ממה שכרגע מציעות חברות התיירות. לא צריך לחשוש מזה שהמחירים יעלו, כי הביקוש לחבילות יהיה דומה לזה של שנה שעברה, ויש מספיק היצע לקיץ, אף שקיצרו את החופשה בשבוע", אומרת דנה לביא, סמנכ"לית השיווק של החברה. "הסיטונאים לא יוכלו להקפיץ את המחירים יותר מדי".

בידקו מחירים בכמה סוכנויות במקביל

לפני הזמנת הנופש, ממליצה לביא מהדקה ה-90 לבדוק כמה עולה חבילת הנופש בחברות התיירות השונות. מהשוואות שערך TheMarker בעבר עולה כי בדיקה כזו יכולה לחסוך מאות שקלים לנוסע.

לביא ממליצה גם לנסות להרכיב חבילה לאירופה באופן עצמאי: "כשמדובר בחברת צ'ארטר, אז הספקים בישראל קונים מהספקים בחו"ל כמות גדולה של חדרים ולוקחים התחייבויות, וכך הם מצליחים לקבל מחירים נוחים יותר. נופש ביעדי אירופה, שמורכב במקרים רבים מטיסות סדירות, זה עולם אחר. במקרים האלה, כדאי לנסות להרכיב לבד את החבילות".

כתוצאה מקיצור החופש הגדול, השבוע האחרון של אוגוסט יקבל השנה מאפייני תמחור דומים לאלה שבשבוע הראשון של ספטמבר בשנים קודמות. "באירופה, בשבוע האחרון של אוגוסט הילדים עדיין בחופש, וזה שבוע תיירות פורה ומבוקש", אומרת גלית זכאי, מנהלת שיווק של אשת טורס.

"המשמעות היא שספקים אחרים בחו"ל עדיין מבקשים מחירים של שיא העונה. למרות זאת, אנחנו נוריד מחירים בשבוע הזה - לא כי הספקים באים לקראתנו, אלא מתוך אסטרטגיה לעודד את תאריכי היציאה האלה. כסיטונאים אנחנו יושבים על מלאים של טיסות. ההסכמים שלנו מול חברות התעופה הם במחזוריות מתגלגלת, שלרוב נמשכת עד סוף החגים. המחזוריות חייבת להימשך כדי לקבל מחיר טיסה שפוי לאורך העונה, ולכן נעדיף למכור את החבילות האלה במחירים נמוכים יותר, ואפילו קצת בהפסדים, מאשר לעצור טיסות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully