וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הגמל והפנסיה ייאלצו להחזיר לעמיתים עשרות מיליוני שקלים

נועם בר

16.5.2012 / 23:16

חברות הגמל והפנסיה יידרשו להחזיר לעמיתים דמי ניהול שגבו ב-7 השנים האחרונות שלא כדין לאחר שהעלו להם את דמי הניהול ללא הודעה חודשיים מראש כנדרש

היום פירסם הממונה על שוק ההון במשרד האוצר, פרופסור עודד שריג, טיוטת הכרעה לפיה גופים מוסדיים שהעלו בשנים האחרונות לעמיתים דמי ניהול ללא הודעה מוקדמת חודשיים מראש, יצטרכו להשיב להם את אותם כספים שנגבו מהם, לרבות הצמדה וריבית. ההערה היא שמדובר בעשרות מיליוני שקלים בכלל הגופים.

על פי התקנות הקיימות, המוסדיים מחויבים לשלוח לעמיתים שלהם הודעה על העלאה מתוכננת של דמי הניהול, חודשיים לפני יישום העלאה בפועל. התקנה נועדה לתת לעמיתים זמן סביר לפני העלאת דמי הניהול להיערך ולהחליט אם להישאר באותו גוף שמעלה להם את דמי הניהול או לחלופין להעביר את הכספים לגוף מתחרה.

אלא שבביקורת שערך הממונה על שוק ההון בחצי שנה האחרונה במספר גופים, נמצאו מקרים רבים בהם דמי ניהול הועלו, ללא הודעה מראש כנדרש. הביקורת אמנם היתה מדגמית ולא הקיפה את כל הגופים בשוק וגם לא בדקה אותם לאורך כל השנים האחרונות, עם זאת באוצר הורו לכל הגופים לערוך בדיקה פנימית על תקופה של עד 7 שנים אחורה, כלומר עד תקופת ההתיישנות.

מדובר בבדיקה מורכבת שבתי ההשקעות וחברות הביטוח יצטרכו לסיים אותה בתוך חצי שנה, להעביר לאוצר את התוצאות שלה ולהשיב לעמיתים את דמי הניהול העודפים שנגבו מהם לפני שקיבלו הודעה על ההעלאה. ההערכה היא שמדובר בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים בכלל החברות. חברות יצטרכו להשיב כסף גם לעמיתים שמשכו כבר את כספי החסכונות שלהם מקופות הגמל ומקרנות הפנסיה או העבירו אותם לחברות אחרות.

באוצר החליטו לבוא לקראת חברות הגמל והפנסיה ולא לדרוש השבה של דמי ניהול בעייתיים שנגבו בשני מקרים. בראשון מדובר במקרה שהחברות סיכמו עם לקוחות על הנחה בדמי הניהול לתקופה מוגדרת ולקראת תום אותה תקופה לא טרחו לשלוח הודעות תזכורת לעמיתים והעלו אוטומטית את דמי הניהול.

באוצר קיבלו את הפרשנות של הגופים שבעצם ההודעה על העלאת דמי הניהול העתידית ניתנה כבר עם קביעת תקופת ההנחה. אלא שמעתה והלאה הוציאו באוצר הוראה מפורשת שהודעה מראש על העלאת דמי הניהול תתקבל רק אם בוצעה עד 4 חודשים לפני מועד העלאה בפועל.

מקרה שני בו החליטו באוצר להתחשב בחברות הוא שיידוע הלקוח על העלאת דמי הניהול לא נעשה בהודעה נפרדת שנשלחה אליו אלא הופיע כעוד נתון בדו"חות השנתיים והרבעוניים הנשלחים אליו. במקרה כזה, למרות שרבים מהלקוחות לא ערניים לכל פרט בדו"ח שנשלח אליהם, החליטו באוצר לדרוש השבה של דמי הניהול עד חודשיים אחרי שליחת הדו"ח ללקוח. גם כאן, קבעו באוצר בהוראה חדשה שעדכון על העלאת דמי ניהול במסגרת דוחות שוטפים אינה קבילה.

עוד בהוראות חדשות בנושא שפרסם האוצר ייאסר על הגופים המוסדיים להעלות דמי ניהול שנקבעו ללקוח במשך השנתיים הראשונות מאז נקבעו, כך שחברות הגמל לא יוכלו לפתות לקוחות בהנחות בדמי ניהול ומייד לאחר מכן להעלות אותם חזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully