וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: "בנקים יתנהלו ללא גרעין שליטה"

רם עוזרי, סיון איזסקו

21.5.2012 / 8:16

במכתב שהעבירה לבנקים מנהלת יחידת הערכה מוסדית באגף הפיקוח על הבנקים, איילת מדמוני נדרשים הבנקים לבחון את תקנוניהם ולהתאימם לאפשרות שהבנק יתנהל כתאגיד בנקאי

בנק ישראל דורש מהבנקים להיערך למצב שבו יידרשו לפעול ללא גרעין שליטה. במכתב שהעבירה לבנקים מנהלת יחידת הערכה מוסדית באגף הפיקוח על הבנקים, איילת מדמוני, במהלך מאי והגיע לידי TheMarker, דורשת מדמוני מהבנקים לבחון את תקנוניהם הפנימיים ולהתאימם לאפשרות שהבנק יתנהל כתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה.

ההוראה של הפיקוח על הבנקים מגיע על רקע כניסתו לתוקף של חוק מראני במרץ האחרון. בבנק ישראל מבקשים לוודא שאין סתירות בין תקנוני ההתאגדות של הבנקים ובין החקיקה החדשה, והבנקים נדרשו להעביר דיווח על כך תוך 90 יום.

התיקונים של מראני בחוק הבנקאות כוללים הוראות לבנקים באשר לאופן מינוי דירקטורים בבנק ללא גרעין שליטה. במקרה כזה, בעלי מניות המחזיקים יותר מ-2.5% מאמצעי השליטה בתאגיד או קבוצה של בעלי מניות שכל אחד מהם מחזיק 1%-2.5% ויחד לא יותר מ-5% מאמצעי השליטה, יכולים להציע דירקטור אחד, וועדה המורכבת משופט בדימוס ומאנשי ציבור תציע את שאר המועמדים לדירקטוריון. הדירקטורים ייבחרו באסיפה של בעלי המניות.

התיקון לחוק מראני כולל גם הוראות שנועדו לנטרל את היכולת של המנהלים להשפיע על הדירקטוריון ועל הבנק. כך, בבנק ללא גרעין שליטה הדירקטוריון לא יהיה רשאי להציע מועמדים לכהונת דירקטור לוועדה הסטטוטורית, ולמנהל יהיה אסור לפעול למינוי דירקטור מסוים או למניעת מינויו.

בבנקים הביעו חשש שחוק מראני יקשה על מציאת דירקטורים ראויים במצב שבו הבנק פועל ללא גרעין שליטה, משום שהחוק החדש מטיל מגבלות קשות על זהות המועמדים. זו אולי הסיבה שבמסגרת המכתב נדרשים הבנקים להעביר לבנק ישראל את הגדרת שבעת בעלי התפקידים הבכירים ביותר בתאגיד, שלגביהם סבור התאגיד שיש ליישם הליך של בדיקת נאותות.

גם מי שיש לו זיקה לבעל מניות הרשאי להציע מועמדים לכהונת דירקטור בבנק ללא גרעין שליטה פסול מלכהן כדירקטור. כיום הבנק היחיד שפועל במתכונת כזו הוא בנק לאומי, וחוק מראני איפשר לבנק ישראל לחסום את איש העסקים שלמה אליהו, המחזיק ב-10% מהבנק, מלמנות דירקטורים בבנק ולהפוך דה פקטו לבעל השליטה בבנק.

מניסוח המכתב שנשלח לבנקים עולה שבבנק ישראל מבקשים להתכונן לאפשרות שגם בנקים נוספים יפעלו בעתיד ללא גרעין שליטה. מאמצע שנות ה-90 מכרה המדינה מניות שליטה בבנק הפועלים, בבנק דיסקונט ובבנק המזרחי למשקיעים שקיבלו היתר שליטה מבנק ישראל. בבנק ישראל מבקשים להתכונן לתרחיש שבו בעלי השליטה יחליטו למכור את מניותיהם לציבור ויפרקו את גרעין השליטה של הבנק.

  • עוד באותו נושא:
  • בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully