וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחיר הגז בהסכם בין תמר לחברת החשמל גבוה מדי"

אבי בר-אלי

21.5.2012 / 8:35

מליאת רשות החשמל תדון בפתיחה מחודשת של ההסכם עם השותפות במאגר תמר. על פי בדיקת חברת ייעוץ אירופית, המחיר שנקבע בהסכם החתום גבוה מהמקובל בענף

מתגברים סימני השאלה סביב חוזה הגז הטבעי שעליו חתמה חברת החשמל מול השותפות במאגר תמר. ל-TheMarker נודע כי חוות דעת שהזמינה רשות החשמל מחברת ייעוץ אירופית המתמחה בעסקות בענף האנרגיה, קבעה כי מחיר הגז שאותו הסכימה חברת החשמל לשלם לשותפות גבוה מכפי שהיתה יכולה לשלם.

חברת הייעוץ נקבה בטווח מחירי גז שהולם את כיסוי העלויות ואת הסיכונים הכרוכים בפרויקט. ככל הידוע, לפי טווח המחירים שהוצג, ממוקם המחיר שהסכימה חברת החשמל לשלם לשותפות תמר בקצה העליון, קרוב לרף המקסימלי הריאלי בתנאי השוק הקיימים.

חברת הייעוץ האירופית שנשכרה חישבה את עלויות ההפקה של מאגר תמר ואת עלויות התפעול לאורך תקופת הפרויקט, שיקללה זאת במודל ההכנסות שעליו דיווחו שותפות תמר, ומצאה כי המחיר שעליו סוכם רחוק מהמחיר הממוצע שהיה סביר בתנאי העסקה הנוכחית. כלומר, הוא משקף תשואה גבוהה ביותר עבור יזמי הגז, שעשויה להסתכם בעשרות אחוזים מעל התשואה הנורמטיבית בענף. משמעות קביעה זו היא תוספת של מיליארדי שקלים שבהם יידרש הציבור הישראלי לשאת במשך 15 השנים הבאות.

ממצאי חוות הדעת יוצגו היום בפני חברי מליאת רשות החשמל, שיתכנסו כדי לדון בפתיחה של חוזה הגז ובדרישות לשינויו. זאת, לאחר שהחליטה לפני שנה וחצי כי לא תכיר לחברת החשמל בעלות גז גבוהה מזו הנהוגה כיום במשק.

כפי שנחשף אתמול, ממצאי הבדיקות שערכו כלכלני הרשות וחברות הייעוץ הזרות ששכרה, גילו עוד ליקויים לכאורה במנגנון ההצמדה של מחיר הגז, המבוסס לפי הערכות, בחציו על מדד המחירים לצרכן בארה"ב, וכן על שני מדדים אמריקאיים נוספים. ליקויים אלה מעלים חשש כי ציבור צרכני החשמל בישראל ייחשף לתשלום גבוה מדי בעבור הגז למשך 15 השנים הבאות. כמו כן, עלולים ההסדרים העסקיים שנקבעו בין הצדדים להפוך לנורמה שתכתיב מעתה שותפות תמר, ספקית הגז היחידה כיום למשק, עבור יתר צרכני הגז - תוך הפיכת מחיר הגז בעסקה עם חברת החשמל למחיר הרצפה למשך העשורים הבאים.

חברת החשמל חתמה לפני חודשיים עם שותפות תמר - נובל אנרג'י האמריקאית (36%), קבוצת דלק (31.25%), ישראמקו (28.75%) ואלון גז (4%) - על הסכם לרכישת 78 מיליארד מ"ק (BCM) גז, בהיקף של 10-16 מיליארד דולר. היקף העסקה שיקף מחיר גז של 5.3 דולרים למיליון BTU. מחיר זה גבוה מהותית מהמחיר שעליו סיכמו הצדדים בהסכם העקרונות לפני שנתיים, אז הוא היה כ-4.7 דולרים למיליון BTU בלבד. גם תג מחיר זה היה מפתיע בזמנו, מכיוון שהתעלם מהיתרון הגלום ברכש גדול יותר של גז, ומהרווחיות הגבוהה פי כמה של מאגר גז גדול כמו תמר, הגדול פי שמונה מתגלית מארי-B של ים תטיס.

משמעות הפער בין המחירים, בערך משוער של כ-13%, היא תשלום יתר של כ-8 מיליארד שקל לחברות הגז למשך תקופת הפרויקט. הפער נומק במשך הזמן שעבר מאז החתימה על הסכם העקרונות ובשקלול ההצמדה שנכללה בו. זאת, אף שחברת החשמל הסכימה להכפיל בינתיים את כמות הגז שתרכוש מהמאגר, מתוך תקווה כי שותפות תמר ירככו בעקבות זאת את דרישותיהן בחוזה.

בנוסף, המחיר גבוה משמעותית ממחיר הגז שעליו ביססה ועדת ששינסקי את חישוביה לגבי הרווחיות הנאותה של יזמי הגז. מחיר זה היה 4.5 דולרים למיליון BTU בלבד, בתוספת הצמדה של כ-2% לשנה, ולפי חישובי הוועדה, די היה בו כדי להבטיח ליזמים תשואת פרויקט של 19% לפחות במאגר כמו תמר.

מרשות החשמל נמסר כי "הנושא נמצא בדיון לקראת שימוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully