וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלנים יוכלו להגביה מבנים במסגרת תמ"א 38

נמרוד בוסו

21.5.2012 / 13:04

לפי התיקון שאושר על ידי ועדת השרים לענייני פנים ושירותים קבלנים יוכלו להוסיף 2.5 קומות לבניין במסגרת תמ"א 38. התיקון נועד לעודד חיזוק מבנים נגד רעידות אדמה

עדת השרים לענייני פנים ושירותים, בראשות שר הפנים אלי ישי, אישרה אתמול (א') את התיקון השלישי לתמ"א 38 לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, אשר תיכנס לתוקף לאחר שתפורסם ברשומות.

בהתאם לתוכנית ניתן יהיה להוסיף עד 2.5 קומות בגין חיזוק מבנים ישנים בפני רעידות אדמה. כמו כן ניתן יהיה לקבל זכויות בנייה במגרש אחר בתמורה לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה שנמצאים במקום שבו ערך הקרקע נמוך.

התיקון נעשה במטרה להגדיל את הכדאיות הכלכלית של קידום תוכניות חיזוק יסודותיהם של מבנים ישנים על ידי יזמים. ממשרד הפנים נמסר כי "התיקון יעודד הריסת מבנים ישנים באמצעות מתן אפשרות לחריגה מקווי הבניין, ואישור ניצול כל זכויות הבנייה בקרקע בהתאם לתכניות מאושרות שחלות במקום וטרם מומשו. כמו כן בהתאם לתיקון השלישי לתמ"א נקבע נוהל לאישור תכניות לחיזוק מבנים לפי תקן ת"י 413 וכן נקבעה פרוצדורה להגשת מסמכים לבחינת מהנדס הועדה המקומית".

ההחלטה התקבלה בהמשך להחלטתה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה מתחילת החודש להמליץ לממשלה על אישור התיקון השלישי לתמ"א. על אף שרשויות התכנון העירוניות לא הוגבלו לאזורים ספציפיים שבהם ניתן להחיל את התיקון החדש, הודיעה המועצה כי היא מעודדת את הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה ליזום תוכניות שיגדירו אזורי עדיפות לתוספת זכויות בשכונות מסוימות ולעומתן להגדיר אזורים עם זכויות מופחתות, תוך התאמה לתשתיות הקיימות לצרכי הציבור.

בנוסף קראה המועצה לממשלה ליזום תמרוץ וסבסוד חיזוק מבנים באזורי פריפריה הנמצאים באזורים ססמיים רגישים, שבהם ערכי הקרקע נמוכים ואין כדאיות לחיזוק מבנים במסגרת תמ"א 38.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי התיקון נעשה בעקבות מחקר שהזמין המשרד אשר בדק כיצד להגביר את היקף השפעתה של תמ"א 38. לדברי המשרד, "התיקון החדש צפוי להפוך 425 אלף יחידות דיור לבעלות פוטנציאל כלכלי לחיזוק, זאת במקום 100 אלף דירות בלבד כיום ויוסיפו עד רבע מיליון דירות חדשות לשוק".

אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אמר כי לתיקון 3 לתמ"א 38 שתי השפעות ישירות, שיכולות להוות בשורה לזוגות צעירים מן המעמד הבינוני. לדבריו, התיקון יביא להגדלת היצע יחידות הדיור במרכז הארץ ובאזורי הביקוש, ומכאן להקלה בלחצי הביקוש באותם אזורים. עם זאת, לדבריו, "אין די בתמ"א 38 כדי לשחרר את הפקק ולהביא לירידות מחירים, אך בצירוף צעדים מתבקשים נוספים ניתן יהיה להביא גם לירידות מחירים".

בנוסף, אומר דנוס, התיקון הופך את נושא התמ"א לכלכלי עבור יזמים גם בערים מרוחקות יותר ממרכז הארץ, והוא יאפשר לחדש את מרכזי הערים הוותיקים ולהציע פתרונות דיור לצעירים באותן ערים. היום, הוא מסביר, רכישת דירה חדשה במרכזי הערים כמעט בלתי אפשרית, והזוגות הצעירים מרחיקים לשכונות החדשות העוטפות את הערים. תמ"א 38 תאפשר שינוי בגישה והקלה משמעותית כאשר ניתן יהיה להסתדר עם רכב אחד, למשל. להשתמש בתחבורה הציבורית וכדומה.

בהתאחדות הקבלנים (התאחדות בוני הארץ) הביעו שביעות רצון מהחלטת הממשלה. "ההתאחדות הביעה את עמדתה המקצועית בפני חוקר שמינתה המועצה הארצית לתכנון ובנייה. ההחלטה שהתקבלה מאוזנת ומקדמת את הכדאיות הכלכלית בקידום פרויקטים של תמ"א 38", אמר סגן נשיא ההתאחדות איציק אמסלם, והוסיף כי לפני כשבוע פקדה את ישראל רעידת אדמה נוספת שהדגישה את הצורך למקסם פעולות לחיזוק מבנים מפני רעידת אדמה.

מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים, אלי רוזנטל, אמר בתגובה כי "אישור תיקון 3 הוא שלב חשוב בקידום תמ"א 38 בישראל. אני סבור שהתיקון עשוי לגרום לפרויקטים נוספים להתממש, אך יחד עם זאת עד שלא יוסדרו היבטי מיסוי שונים בתיקון מספר 2 לתמ"א, עשרות רבות של פרויקטים נוספים לא ייושמו בפועל.

"בכדי ליישם את תמ"א 38 הלכה למעשה יש להסדיר היבטי מיסוי בתיקון מס' 2 כגון פטור מלא מהיטל השבחה ומס שבח. צריך ליצור פטור מלא לא רק על הקומות החדשות הנבנות במסגרת התמ"א אלא על כל הבניין החדש. רק זה ידחוף קבלנים ויזמים ליצור פרויקטים ולממש עסקות".

  • עוד באותו נושא:
  • תמ"א 38

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully