וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילה יורה על פתיחת הסכמי הגז של שותפות תמר

אבי בראלי

23.5.2012 / 8:16

אחרי משרד האוצר ורשות החשמל גם הממונה על ההגבלים העסקיים מצטרף לביקורת על הסכמי הגז בין יצרני החשמל הפרטיים לשותופות מאגר תמר. חשש שמדובר בהסדרים כובלים

רשות ההגבלים העסקים מיישרת קו עם משרד האוצר ועם רשות החשמל, בנוגע לטיפול במונופול הגז של שותפות מאגר הגז תמר. ל-TheMarker נודע כי הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, שיגר אמש לשותפות וללקוחות המאגר מקרב יצרני החשמל הפרטי הודעה שלפיה בכוונתו להורות על פתיחת חוזי הגז שנחתמו עימם. זאת, כחודש לאחר שהקפיא את החוזים מחשש כי הם מגלמים הסדרים כובלים.

מדובר בחוזים שעליהם חתמה שותפות תמר מול יצרני החשמל הפרטי, שבהם: דליה אנרגיות, תחנות הכוח של אדלטק, נייר חדרה, נשר ופז. בחינת החוזים העלתה פערים בין מחיר הגז שעליו סיכמו הצדדים בהסכמי העקרונות לפני כשנתיים – לבין החוזים הסופיים. זאת, באופן המעלה לדעת הרשות חשש כי שינוי זה נבע מהפיכת תמר למונופול בפועל.

למשל, בניגוד לחוזה שנחתם מול חברת החשמל, חוזים אלה לא כללו אפשרות לעדכון מחיר הגז למשך כל תקופת ההסכמים (15-17 שנה) – גם במקרה של כניסת ספקי גז עתידיים. זאת, כאשר אלה כן כוללים מחוייבות כמותית גבוהה לתשלום בעבור גז, גם אם לא נעשה בו שימוש בפועל (Take Or Pay), באופן שמעלה חשש לפגיעה בתחרות בענפי הגז והחשמל יחד.

בדומה להחלטת רשות החשמל אתמול, מציבה רשות ההגבלים לשותפות תמר וליצרנים הפרטיים שלוש חלופות. החלופה הראשונה היא חזרה לטיוטת הסכמי העקרונות שעליהם חתמו הצדדים ב-2009. כלומר, להוזיל חזרה את מחיר הגז שהועלה בידי שותפות תמר לאחר העיכוב בהגעת הגז למשק וכינון ועדת ששינסקי. זאת, לצד הפחתת המחויבות של היצרנים לרכוש את הגז (Take or Pay).

לחלופין, מציעה הרשות שתי אפשרויות אשר ימנעו לכאורה את פתיחתו הגורפת של החוזה הקיים. האחת, היא קיצור משך ההתקשרות הקבוע בחוזה החתום לשבע שנים בלבד, ובכל אופן לא יאוחר מ-2020). זאת, כדי לאפשר ללקוח לנהל מו"מ תחרותי מול ספקי גז נוספים שייכנסו עד אז למשק. לחלופין, מציעה הרשות לבטל את הבלעדיות שלה התחייבו הלקוחות לרכישת גז מתמר – ולאפשר להם לרכוש לפחות מחצית מכמות הגז שלה התחייבו מהספקים העתידיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully