וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברונפמן: "אין בעיה לקרוא להיכל התרבות על שמי"

חיים הנדוורקר

23.5.2012 / 8:39

בראיון מסביר צ'ארלס ברונפמן מדוע החליט לתרום 10 מיליון דולר להיכל התרבות ומתייחס למחלוקת סביב הכוונה לקרוא להיכל על שמו. "עוד 40 שנה, זכות העירייה למצוא תורם אחר"

"לא היה צורך במאמץ כדי לשכנע אותי. אני מכיר את הדמויות המרכזיות, אני בטוח שהם יודעים מה הם עושים ואני בהחלט סומך עליהם" - כך אמר המיליארדר צ'ארלס ברונפמן, שהחליט לתרום 10 מיליון דולר לשיפוץ היכל התרבות בתל אביב.

המשא ומתן בין התזמורת הפילהרמונית, שההיכל הוא משכנה הקבוע, לבין ברונפמן התנהל במשך חודשים אחדים בסודיות גמורה. בסך הכל הצליחה קרן התזמורת לגייס 25 מיליון דולר מתורמים שונים, ועיריית תל אביב התחייבה להקציב לפרויקט 20 מיליון דולר. עבודות השיפוץ החלו כבר לפני כמה חודשים ויסתיימו במרץ 2013. עם התורמים האחרים נמנים קרן משפחת רפפורט; טדי, ליזיקה ועמי שגיא; משפחת פדרמן; טובה וסמי סגול; ומיכאל ומיכל צלרמאיר.

כמקובל בעולם הפילנתרופיה, ביקש ברונפמן כי היכל התרבות ייקרא על שמו. ואולם ההיכל קרוי כיום על שמו של פרדריק מאן - שהעניק תרומה בסך 250 אלף דולר למוסד ב-1956. אנשי הפילהרמונית פנו לבני משפחתו של מאן, החיים בארה"ב, וביקשו את הסכמתם לשינוי שם ההיכל ולהנצחת שמו של מאן בתוך מבנה ההיכל. לפי הערכות, כדי שיסכימו לשינוי קיבלו בני המשפחה מהתזמורת 300 אלף דולר.

ברונפמן, אחד הנדבנים האמריקאים הבולטים ביותר בישראל, מעריך כי תרם לה עד היום יותר מ-100 מיליון דולר. צ'ארלס הוא בנו של סם ברונפמן, מייסד אימפריית המשקאות סיגראם, ואחיו של אדגר, גם הוא פעיל ונדבן למטרות יהודיות. לפני שנים אחדות תרם צ'ארלס ברונפמן 10 מיליון דולר לפרויקט החידוש של מוזיאון ישראל, והוא עומד גם מאחורי קרן קרב להעשרה חינוכית. ואולם הפעילות הבולטת שלו היא פרויקט תגלית, המביא מדי שנה רבבות צעירים יהודים מכל העולם לביקור בישראל. שותפיו לפרויקט הם איש העסקים מייקל שטיינהרט ושלדון אדלסון, הנחשב התורם הגדול ביותר של תגלית.

למה החלטת לתרום לשיפוץ היכל התרבות?

"חשוב שאנחנו כאן באמריקה נסייע לקיים בישראל חיים מלאים מכל הבחינות, כולל התרבות. הפילהרמונית מבחינתי היא אחד המוסדות הישראליים שהם ברמה בינלאומית, כמו מכון ויצמן, הטכניון ומוזיאון ישראל. הארגונים האלה מוציאים שם טוב לישראל".

האם שמעת על פרשת סמי עופר, שרצה לתרום כסף למוזיאון תל אביב ובסופו של דבר ויתר, לאחר שפרצה מהומה סביב החלפת שם המוזיאון?

"אני לא רואה שום בעיה. נכון, יקראו להיכל על שמי. אבל נאמר לי שבני משפחת מאן הסכימו להחלפת השם והם יקבלו על כך פיצוי כספי. עם זאת, מאן יונצח בדרך אחרת בהיכל החדש. בחוזה שחתמתי עם הפילהרמונית אני מתחייב שבתוך 40 שנה, כאשר היכל התרבות יתיישן, אם ילדי לא יתרמו עוד כסף - הרי שזכותן של עיריית תל אביב והתזמורת למצוא תורם אחר ולהנציח את שמו על הבניין".

ואם תפרוץ מהומה תקשורתית?

"תראה, אני לא עוסק בפילנתרופיה כדי להרגיז אנשים וכדי לעשות מהומות. באו אלי אנשים שאמרו לי שיש צורך בכסף כדי לאפשר לפילהרמונית אולם ברמה גבוהה, אז הסכמתי. אז אם תהיה התנגדות רבתי אין צורך שאתן את התרומה. וזה ברור לכל הצדדים המעורבים".

אתה מעורב בפוליטיקה הישראלית?

"פעם תמכתי בשמעון פרס, אבל הייתי מעורב באופן מוגבל מאוד. הבעיות במזרח התיכון כל כך מורכבות, שצריך להיות גאון כדי להתמודד אתן, ואני לא כזה. אם יש דבר שהייתי רוצה שישתנה זה שיטת הבחירות בישראל, הגורמת לכך שהקואליציות מורכבות מכל כך הרבה מפלגות, עד שקשה מאוד לקיים שלטון יעיל".

הפרויקט החשוב ביותר שלך בישראל הוא תגלית.

"הדבר החשוב ביותר מבחינתי הוא לחזק את הקשר בין ישראל ליהדות העולם, ובעיקר יהדות אמריקה. ביחד, מאוחדים, אנחנו נפרח. אם נשמור מרחק זה מזה - נתקשה לשרוד. עד היום הבאנו 300 אלף צעירים שלרובם אין היכרות עם ישראל. אני מקווה שעד 2014 נוכל להביא מדי שנה לישראל 51 אלף צעירים יהודים".

ומה בנוגע לעסקים בישראל?

"פעם היו לי עסקים בישראל, דרך חברת קלארידג' וכור. עשינו כמה טעויות שחבל להיכנס אליהן. כיום אין לי עסקים בישראל ולא בשום מקום אחר. אני בן 81 ועוסק בפילנתרופיה".
.

"לבני משפחת מאן היה חשוב שזכרו של אביהם יישמר"

ב-1956 תרם פרדריק מאן להקמתו של היכל התרבות בתל אביב 250 אלף דולר. כעת יקבלו ילדיו סכום המוערך ב-300 אלף דולר בתמורה להסכמתם להחלפת שם ההיכל. שמו של האב יונצח בתוך היכל התרבות עצמו.

למאן חמש בנות, שאחת מהן נפטרה. יש לו גם נכדה החיה בישראל. ג'יימס אקרמן, פרקליטם של בני המשפחה, מספר כי אין להם יכולת כספית לתרום כיום. לדבריו, "כאשר פנו אלינו מהתזמורת הפילהרמונית, בני המשפחה התכנסו ודנו בהחלפת השם. הם הבינו שאודיטוריום מאן נבנה לפני הרבה מאוד שנים ועכשיו יש צורך לשפץ אותו. עם זאת, היה חשוב לבני המשפחה שזכרו של אביהם יישמר, וברגע שאנשי התזמורת התחייבו להנציח את זכרו באופן הולם, הרי שלא היתה בעיה מבחינת בני המשפחה".

מי ששיכנעו את ברונפמן לתרום את הכסף הם איש העסקים עוזי צוקר ובת זוגו רבקה סאקר, יו"ר סותבי'ס ישראל. צוקר היה עד 2004 חבר בוועדה המנהלת של בית ההשקעות בר סטרנס, שקרס מאוחר יותר. כיום צוקר מתגורר בישראל, אך מבלה חלק מזמנו בניו יורק. הוא היה שותפו של אליעזר פישמן בחברה הכלכלית לירושלים. דרכיהם נפרדו ב-2003 ומאז מנהל צוקר השקעות באופן פרטי. בישראל הוא משקיע בכמה חברות סטארט-אפ והוא בעל מניות בחברת אוורגרין להשבחת זרעים.

במקביל לעסקיו, עוסק צוקר בפילנתרופיה. הוא תרם בין השאר למרכז הרפואי תל אביב, למוזיאון ישראל ולמוזיאון תל אביב. עכשיו הוא מרכז את מאמציו בתזמורת הפילהרמונית. בת זוגו פעילה במועצת המנהלים שלה ובקרן הפילהרמונית. צוקר עצמו יתרום 2.5 מיליון דולר להקמת אולם חזרות לפילהרמונית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully