וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוראים באנגלית? יש חלופות זולות לאמאזון

רותי לוי

23.5.2012 / 13:33

מבחר הספרים לקוראי האנגלית בארץ אינו רחב וקוראים רבים רוכשים את הספרים באתר אמאזון. בדיקת האתרים המתחרים מעלה שלא תמיד זו האפשרות הכדאית ביותר

באתר The Book Depository מוצגת מפה קטנה של גוגל. מעליה מופיע הכיתוב: "ראה אנשים קונים", ומי שילחץ להגדילו יזכה לצפות במפה מתרוצצת על המסך שלו. המפה הדינמית מקפצת בין אוסטרליה לאמריקה ולאירופה, זזה בין מדינות ומציגה את הרכישות שבוצעו באתר באותו הרגע: "מישהו בבריטניה רכש כרגע את הספר ‘משחקי הכס'" - נרשם בנקודה המתאימה על המפה; "מישהו בברזיל רכש כעת את הספר ‘האמנות והמדע של שפת ג'אווה'"; "מישהו בקנדה רכש עכשיו את ‘הבחירה'". תמונת הספר, שמו ושם המחבר שלו מוצגים לרגע ומיד נעלמים.

"אני מסתכל על זה, ומקבל רעיונות לקריאה", סיפר לי חבר כשתהיתי מה בדיוק קורה על מסך המחשב שלו. בחודש האחרון הוא אף רכש ספר בצורה זו. The Book Depository הוא האתר הגדול בבריטניה למכירת ספרים אינטרנטית, והוא מבצע משלוחים כמעט לכל העולם. ייחודו הגדול הוא בכך שמחירי הספרים המוצגים בו מגלמים בתוכם את עלויות השילוח. המחירים זהים לכל גולש, כך שלמרחק מהמחסנים בבריטניה אין חשיבות - הזמנה לישראל, לאוסטרליה או לארה"ב תסתכם באותו המחיר.

קניית ספרים באינטרנט. TheMarker
קניית ספרים באינטרנט/TheMarker

למרות זאת, האתר מצליח להציע מחירים נוחים ותחרותיים לשלושת השווקים. בדיקה שערכנו לגבי עלויות של 16 ספרים, במגוון מחירים ונושאים (ראו טבלה), הציבה את Book Depository כמתחרה זול יותר מהאתר הפופולרי אמזון בכל המקרים שנבדקו. בנוסף, האתר נמצא זול בעד 38% מהמחיר הנמוך ביותר שמצאנו בישראל. לעתים מדובר בחיסכון של עד 100 שקל לספר.

איך מסבירים בישראל את הפער הגדול בין מחירי האתר לבין תמחור הספרים באנגלית ברשתות הספרים? "התמחור אינו מבוסס על המרה פשוטה של המטבע הזר לשקל, אנחנו מוסיפים עליו עלויות שילוח", מסבירה ליאור טרנטו, מנהלת היבוא של רשת צומת ספרים. "בנוסף, במחיר הסופי נכללות הוצאות נלוות - כמו מע"מ של 16% שלא קיים ביבוא אישי מהאתרים שנבדקו בכתבה, שכן בהזמנות בודדות הרוכשים האינטרנטיים נהנים מפטור".

איריס בראל, מנכ"לית סטימצקי, מוסיפה כי "המו"לים בחו"ל שאנחנו עובדים מולם מתנים לעתים הנחות על ספר מסוים בכך שניקח מלאים מספרים אחרים, שאין לנו בהכרח צורך בהם או שהביקוש להם נמוך ביותר. וכך, אנחנו סופגים לפעמים עלויות של ספרים שעומדים במחסן".

בירור שערכנו מעלה כי חנויות שרוכשות ספרים מסטימצקי כיבואן, מקבלות את הספרים בהנחות של 30%-40%, ומוכרות אותם במחיר המלא שממנו חושבה ההנחה. מכאן עולה כי ספרים שמיובאים על ידי הרשתות הגדולות עשויים להימכר ברווח של כ-50% ויותר, כשהם אינם מוצגים במבצע.

אלא שההבדלים במחיר אינם ייחודיים לשוק הישראלי, ואין להסיק מכך על תמחור לא הוגן ברשתות הספרים המקומיות, שפועלות על פי מודל כלכלי שונה לחלוטין מזה האינטרנטי, הנהנה מעלויות נמוכות. כך למשל, לפני כשנה וחצי ערך אחד הבלוגרים באוסטרליה השוואה בין Book Depository לבין שתי הרשתות הקמעוניות המתחרות, Borders ו-Readings. לשם כך הוא חישב את מחיריהם של לא פחות מ-84 ספרים - כל הספרים שהוסיף לספרייתו באותה השנה. מחירו של סל הספרים הזה באתר Book Depository הסתכם ב-1,487 דולר אוסטרלי, בעוד שברשת Readings הוא עלה 2,350 דולר (58% יותר). רשת Borders, שכבר הספיקה לפשוט רגל מאז ההשוואה האמורה, דרשה עבור אותו סל ספרים 2,738 דולר - 84% יותר מ-Book Depository.

קניית ספרים באינטרנט. TheMarker
קניית ספרים באינטרנט/TheMarker

אגב, השוואה לאתר אמזון הפופולרי בקרב ישראלים מעלה גם היא תוצאה מעניינת: הרשתות הישראליות לרוב מתחרות במחיר של אמזון. הסיבה לכך נעוצה בשיטת תמחור השילוח של אמזון. האתר מציג תמחור קשיח, שנקבע לפי מספר הפריטים בחבילה. עלות השילוח של פריט בודד לישראל מאמזון ארה"ב היא כ-10.50 דולר (42 שקל) לספר בודד. כל פריט נוסף בחבילה יוסיף לעלות השילוח 4 דולרים נוספים (15 שקל). הזמנה מאמזון בריטניה עובדת לפי אותה שיטה, והיא כרוכה בדמי משלוח גבוהים מעט יותר: כ-8.5 פאונד (51 שקל) לספר בודד, ותוספת של כ-3 פאונד (18 שקל) עבור כל ספר נוסף בחבילה. אם מדובר בפריט גדול או כבד במיוחד, מתווספת עלות נוספת. התמחור, אגב, אינו מפלה את ישראל - יתר המדינות במזרח התיכון זוכות לתמחור מעט גבוה יותר.

ספרי האמנות היקרים והגדולים יחסית התגלו באמזון כהזמנה משתלמת בהשוואה לרשתות הישראליות. לעומת זאת, בספרי קריאה קלים שמוצגים באמזון במחיר של כמה עשרות שקלים, הרכישה אינה משתלמת לנוכח עלויות השילוח. הזמנת ספרים מאמזון משתלמת יותר ככל שמזמינים יותר ספרים במשלוח אחד.

"חווייתי לא פחות מקניית ספרים על המדף"

אתר AbeBooks הוא אגרגטור קנדי של אלפי חנויות ספרים ברחבי העולם (נרכש ע"י אמזון ב-2008). זהו מקום טוב למי שמחפש ספרים אקדמיים וכותרים נעלמים במחירים מצחיקים ומופקעים כאחד. כל מה שצריך זה מעט סבלנות - וללמוד איך לערוך בו חיפוש. עיקר החיפוש מתרכז במציאת מחיר שילוח נמוך לישראל.

לאחר התנסות קצרה ניתן לגלות, למשל, שספר הארכיטקטורה "Handmade Houses & "Other Buildings, שנמכר ברשתות הספרים בכ-105 שקל, נמכר ב-AbeBooks ב-69 שקל בלבד. ספר האמנות "Street Sketchbook", שנמכר ברשתות ב-144-174 שקל, מוצע באתרAbeBooks ב-84 שקל - חיסכון של 60-90 שקל (42%-52% פחות). בהשוואה שביצענו נמצא AbeBooks הזול ביותר ב-8 מתוך 16 הספרים שנבדקו. עם זאת, פעמים רבות מדובר בספרים משומשים במצב כמו חדש.

קניית ספרים באינטרנט. TheMarker
קניית ספרים באינטרנט/TheMarker

האם החיסכון הכספי מצדיק את העדפת הרכישה האינטרנטית על פני חנות ספרים פיסית בישראל? עודד מתל אביב סבור כי "הרכישה בחנויות הספרים האינטרנטיות בחו"ל היא חוויה מיוחדת. יש לי תחושה שאני מטייל בין מדפים נדירים. ההיצע הוא אינסופי, ומציאת ההצעה המשתלמת ביותר היא ניצחון קטן. עד שהספר מגיע, אני בודק עשרות פעמים את תיבת הדואר, וכשזה קורה - להוציא אותו מהחבילה הוא רגע לא פחות חווייתי מקנייה מהמדף".

האתרים שבדקנו לא משחקים רק בגזרת המחיר, אלא בהחלט מקדישים גם לחוויית הקנייה. ב-Book Depository, למשל, יש ביקורות ספרים שמתעדכנות תדיר, מכירות מוקדמות בהנחות משמעותיות וניוזלטרים המכילים קופונים לרכישה הבאה - כל זאת לצד ממשק חיפוש פשוט ותצוגת מחירים ברורה ומודגשת.

AbeBooks לעומתו, מספק אמנם פתרון מסועף, אך מחזיק במלאי כמעט בלתי מוגבל של כותרים. חוויית הקנייה באתרים של שתי הרשתות הישראליות, צומת ספרים וסטימצקי, מחווירה נוכח המקבילים מחו"ל: החיפוש בהם מסובך יחסית, ופעמים רבות אינו מעלה תוצאות מתאימות, גם כשקיימות כאלה. במקרים רבים המגוון חסר, ולעתים אף לא מצוין במידע הנלווה לספר אם מדובר בכריכה רכה או קשה.

באופן לא מאוד מפתיע, ברשתות הספרים כלל לא מתרגשים מהביקורת. הם מסבירים כי כרשתות קמעוניות עיקר המכר, ובוודאי בשפה האנגלית (99%), מתבצע בחנויות הרגילות ולא באינטרנט, וכי אין להן שום רצון להעבירו לשם - כך שהאינטרס הכלכלי להשקיע בממשק אינטרנטי מפותח כמעט שאינו קיים. גם הקישוריות בין תוכן האתר לרשתות החברתיות, שנהפכה לסטנדרטית כיום, כמעט שאינה קיימת, בוודאי לא שילוב של בלוגים או ביקורות ספרים עדכניות באתר.

חריג בסביבה המקומית הוא אתר פרובוק ((Probook.co.il, מבית יוזמות הייליגר ודיונון, המתמחה ביבוא ספרים באנגלית. האתר פועל לצד חנות בתל אביב, ומלבד מגוון רחב הוא מציג ממשק חיפוש יעיל ועיצוב נעים. המחירים באתר דומים או נמוכים ממחירי הרשתות הגדולות בישראל, אך לרוב גבוהים מאלה שבאתרים הבריטיים.

  • עוד באותו נושא:
  • ספרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully