וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטנלי פישר: "צריך להעלות מסים - וזה לא קל"

מוטי בסוק

24.5.2012 / 8:13

בדברים שנשא בכנס של ארגון הנמלים העולמי אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר כי על מנת לשמור על יציבות כלכלית וצמיחה אין מנוס מלהעלות מסים. "הגירעון נמוך ותחת שליטה"

"בזמנים כאלה נדרשת מדיניות פיסקלית לא פשוטה. אתה צריך להעלות מסים וזה לא קל. אני מקווה שנצליח לשמור בישראל גם על יציבות וגם על צמיחה" - כך אמר אתמול נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בדברים שנשא בכנס של ארגון הנמלים העולמי, המאורגן בידי חברת נמלי ישראל.

הנגיד התייחס בחלק הראשון של דבריו למצבה של כלכלת ישראל ובחלק השני למצב הכלכלה העולמית, בעיקר המערבית. לדבריו, מצב כלכלת ישראל ב-2012, שנה של משבר בכלכלות המערב, טוב יחסית. התוצר השנתי לנפש של כ-7.9 מיליון תושבי ישראל גבוה מ-30 אלף דולר, יותר מאשר בעבר, ודומה לתוצר בספרד וביוון. זאת, עקב כך שישראל השתפרה מאוד בשנים האחרונות, ואילו כלכלות ספרד ויוון נחלשו. אבל, לדבריו, ישראל עדיין לא מתקרבים לתוצר לנפש של הכלכלות החזקות, ארה"ב וגרמניה.

הנגיד ציין כי ביצועי ישראל בעשור האחרון היו טובים למדי - וב-2010 ו-2011 רשם המשק הישראלי צמיחה נאה של כ-5%. השנה, לדבריו, הצמיחה תהיה נמוכה יותר, כ-3%, ובשנה הבאה כ-3.5%. ההאטה בכלכלת ישראל השנה ובשנה הבאה, לטענת פישר, היא עקב סיבה חיצונית, המשבר בכלכלה המערבית, שפוגע קשות ביצוא הישראלי. לדבריו, האינפלציה בישראל נמוכה בשנים האחרונות ובתחום יעד הממשלה.

הנגיד קרא לאורחים שלא להתרשם ממה שנכתב בעיתונות הישראלית על כלכלת ישראל, אלא להתרשם מהמספרים בלבד. לדבריו, כשמתייחסים לעיתונים, הרושם הוא כאילו הכל בישראל מבולגן. לעומת זאת, המספרים של ישראל נותנים את התמונה הנכונה - והיא טובה. הגירעון והחוב תחת שליטה; והאוצר שמר על משמעת פיסקאלית במשברים האחרונים. אמנם בעבר היה לישראל גרעון קבוע במאזן התשלומים, אך התמונה התהפכה ב-2003. לדבריו, באחרונה ישראל נמצאת שוב בגירעון, אבל הוא נמוך ותחת שליטה.

בהתייחסו לכלכלה המערבית אמר הנגיד כי בארה"ב יש האטה, ויש בעיה גדולה באירופה. בגרמניה, צרפת ואנגליה הצמיחה נמוכה. בספרד ואיטליה הצמיחה שלילית. באירופה קיימת בעיה קשה של אבטלה. ההאטה באירופה, לדברי פישר, הביאה לשינויים פוליטיים, ואף אחד לא יודע מה יקרה בעתיד. לא מן הנמנע כי מדינות יפרשו מגוש היורו, ואין מושג ברור מה יקרה אם מדינה אחת או שתיים יפרשו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully